مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت

تاریخ ثبت در سایت:7/8/2019

متن کامل

بعد از جراحی ایمپلنت ،بیماران باید نکاتی را رعایت کند تا راحتی بیشتری را در حین دوران نقاهت داشته باشند.

ایمپلنت

اقدامات 24 ساعت اول بعد از عمل جراحی ایمپلنت

بیماران باید بعد از جراحی استراحت کافی داشته باشند.نوشیدنی فقط سرد میل شود، رژیم غذایی نرم. سبک و سرد. بیمارن در روز اول نبایددهان خودرامرتب شستشو دهند،آب دهان خود را تف ننمایند و فقط در صورت نیاز آب دهان را بیرون بریزند.

ممکن است کمی تراوش خون آبه داشته باشید در این صورت یک تکه گاز استریل را در محل قرار داده و به مدت سی دقیقه روی آن فشار دهید. چنانچه خونابه ادامه داشت حتما با دندانپزشکتان تماس بگیرید. داروهای خود را طبق دستور انجام داده و خود درمانی ننمایید.

مراقبتهای روزهای بعد تا یک هفته

رژیم غذایی نرم و سبک، از خوردن غذاهای سفت خودداری نمایید.

مسواک زدن (با احتیاط)و شستشوی دهان بعد از هر غذا.

در صورت تجویز دهان شویه کلرهگزیدین (رنگ صورتی) اول مسواک زده سپس دهان خود را با آب نمک رقیق و گرم شستشو داده و سپس دهان شویه ضد عفونی کننده را بمدت نیم دقیقه داخل دهان غرغره نموده و بمدت نیم ساعت نوشیدنی یا غذا میل نکنید.به هیچ عنوان ناحیه ایمپلنت یا خود ایمپلنت را دستکاری نکنید و سعی نکنید با دست یا هر وسیله دیگری آنرا لمس و تست نماید.

همانگونه که آگاهید هر گونه استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) در روند درمانی شما اختلال ایجاد می کند و هرگز نباید استفاده شود.اگر پس از چند روز احساس درد داشتید با دندانپزشکتان تماس بگیریدپس از جراحی به مدت 12ساعت هر 15 دقیقه یکباربا کیسه یخ ناحیه جراحی شده(خارج دهان) کمپرس سرما شود و 24 ساعت پس از جراحی همان ناحیه کمپرس گرم شود(توسط حوله یا پارچه گرم) استفاده از مسکن ها و داروی تجویزی ضروری است( کپسول آموکسی سیلین 500 میلی گرم و قرص مترونیدازول 250میلی گرم هر 6 ساعت به مدت 7روز(در صورت تجویزو صلاحدید دندانپزشک) ، ژلوفن 400 میلی گرم هر 6 ساعت تا زمان وجود درد) در صورت درد بسیار شدید و خونریزی با وجود رعایت نکات فوق به دندان پزشک مراجعه نمایید.

برای برداشت بخیه 7 تا 10روز بعد از جراحی مراجعه نماید.

مراقبتهای بعد از جراحی های دهانی و ایمپلنت

ایمپلنت

1-از تعویض گاز استریل با فواصل کمتر از 15 دقیقه خودداری نموده  بعد از جراحی دهان ، خم نشده و در موقع درازکشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید.

مراقبت بعد از اینپلنت

2- جلوگیری از تحریک زخم ناحیه عمل

تحریک زخم ناحیه جراحی شده میتواند بوسیله انگشت ، خوردن غذای گرم و سفت و سخت ، مسواک زدن روی زخم ، دهان شویه ، غرغره کردن در روز جراحی ، مک زدن ، حتی آشامیدن با نی و یا سیگار کشیدن ایجاد شود که هر کدام از این عوامل ترمیم زخم را به تاخیر خواهد انداخت .

3- تغدیه بعد از عمل

از رژیم غذایی نرم و مایعات استفاده نمائمید . مصرف مایعات بعد از جراحی ضروری است . دقت داشته باشید از صرف اغذیه داغ در روز جراحی خودداری نمائید .

4- دهان شویه و مسواک

از شستشوی دهان در روز جراحی خود داری نمائید . شما می توانید از فردای روز جراحی شستشوی دهان را با سرم فیزیولوژی و یا آب نمک شروع نمائید . برای تهیه آب نمک یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده بریزید و پس از حل آن استفاده نمائید. شستشو می تواند بعد از هر وعده غذا باشد. مسواک زدن نیز بعد از جراحی شروع می گردد دقت نمائید که محل زخم را مسواک نزنید.

5- تورم

پس ازجراحی تورم ایجاد میشود حداکثر تورم تا 48 ساعت بعد از جراحی خواهد بود و پس از آن بتدریج کم می شود و طی یک هفته تا 10 روز از بین می رود .

پس از جراحی بعضی از دندانهای نهفته کبودی زیر پوست صورت ممکن از مشاهده گردد که بتدریج رنگ آن زرد خواهد شد . این حالت کاملا طبیعی است . در فک بالا ، کبودی و تورم ممکن است تا زیر چشم ادامه پیدا کند که وجود چنین  حالتی نمی تواند دلیل بر ضایعه چشمی باشد .بمنظور تخفیف در دو تورم میتوان از کیسه یخ بمدت 6 ساعت بعد از جراحی و گذاردن آن روی صورت استفاه کرد .

6- درد

درد معمولا بعد از برطرف شدن اثر بیحسی شروع می گردد. میتوانید از مسکن تجویز شده قبل از شروع درد استفاده نمائید.تا زمانیکه  بیحسی وجود دارد دقت نمائید که لبها گاز گرفته نشده و زخم نشوند .

در صورت بروز  هر گونه اشکال چند روز بعد از عمل از قبیل خونریزی ، تب ،درد شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.در جراحی دندانهای نهفته طبعا محل زخم دردناکتر و احتمال تورم بیشتر است . محدودیت حرکت فک ، کم حسی لبها، و به تاخیر افتادن التیام زخم وجود دارد که گاهی اوقات به استراحت و کاهش فعالیت روزانه نیاز می باشد .

7- بخیه ها و نمای زخم

معمولا بخیه ها 5 الی 7 روز بعد از جراحی بایستی خارج شوند بعد از جراحی دهان قشر خاکستری رنگی روی زخم و بخیه را می

پوشاند و دهان نیز بدبو می شود . این علائم نشانه وجود عفونت نیستند .

8- ریشه های باقی مانده

در بعضی موارد هنگام بیرون آورن دندان ، ریشه دندانها بعلت انحنای زیر فک و باریک بودنشان شکسته و باقی می مانند که مسلما دندانپزشک بیمار را در جریان این مطلب قرار خواهد داد . در مواردی نیز در مراحل التیام قطعه کوچکی از استخوان فک از زخم خارج میشوند که بایستی توجه شود این قطعات ریشه باقی مانده دندن نمی باشند .

بیماران به چند روز استراحت نیاز دارند؟

معمولا بیمارانی که یک یا تعداد کمی ایمپلنت انجام می دهند و احتیاجی به پیوند استخوان نیز ندارند احتیاجی به استراحت زیادی ندارند و از فردای روز جراحی می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهندولی بیمارانی که دارای ایمپلنتهای متعددی هستند و یا پیوندهای استخوانی گسترده ای انجام داده اند بدلیل درد و تورم احتیاج به چند روز استراحت دارند.

در چه بیمارانی نمی توان ایمپلنت انجام داد؟

بیمارانی که دارای بیماری سیستمیک مثل دیابت و پوکی شدید استخوان یا بیناریهای خونریزی دهنده یا مشکلات قلبی پیشرفته و مشکلات ریوی یامغزی دارند یا مصرف سیگار دارند گزینه مناسبی برای ایمپلنت نیستند.

درصد موفقیت ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

درصد موفقیت انجام ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیماران مختلف متفاوت است حتی این مسئله در مورد فک بالا و پایین تفاوت دارد. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی ۹۵%تا ۹۸% گزارش شده است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دلیل عمده ای برای از دست رفتن ایمپلنت به شمار می رود، شما باید درست مثل یک دندان طبیعی از دندان جدید مراقبت کنید. استفاده از نخ دندان، دهان شویه و مسواک حداقل دو بار در روز از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین ترتیب با معاینه  های دوره ای مداوم توسط دندانپزشک شما صاحب دندانی شده اید که به لثه و یا دندان های مجاور آسیبی وارد نکرده است. عدم استفاده دائم از سیگار و الکل، در موفقیت ایمپلنت خیلی مهم است.

نظر خود را ارسال نمایید
نام :