لیزر در دندانپزشکی

تاریخ ثبت در سایت:5/19/2019

متن کامل

لیزر چیست؟

لیزر به معنی *تقویت نور نشر برانگیخته* می باشد.

لیزر در دندانپزشکی

لیزرهای دندانپزشکی به دو دسته پرتوان و کم توان تقسیم می شوند.کاربرد لیزرهای پرتوان در جراحیهای بافت نرم وسخت فک،تراش دندان و برداشت استخوان می باشد.کاربرد لیزرهای کم توان نیز در درمان دردهای مفصل گیجگاهی فکی و دردهای صورتی  می باشد.

لیزر

لیزرهای دندانپزشکی جهت برداشت بافتهای نرم مثل فرنوم،یا بافتهای روی دندانهای نهفته،بافتهای فیبروزه مثل اپولیس و درمانهای پریو و پیگمانتاسیونهای لثه ای کابرد دارند.

لیزرهای دندانپزشکی چند نوع هستندو هر یک جه کاربردی دارند؟

لیزرهای دندانپزشکی انواع مختلفی دارند ولی چهار نوع عمده دارند.

لیزرهای گازکربنیک.

کاربرد آنها در درمان تومورها و ضایعات خوش خیم،لیکن پلان،لکوپلاکیا،پاپیلوم،فرنکتومی ،بیوپسی،رفع حساسیت عاجی و .....

Nd;YAGلیزر

کاربرد آنها در درمان تومورها و ضایعات خوش خیم،لیکن پلان،لکوپلاکیا،پاپیلوم،فرنکتومی ،بیوپسی،رفع حساسیت عاجی،درمان ریشه،بلیچینگ،درمان پری ایمپلنتایتیس

لیزر دایود

هم در جراحیهای بافت نرم و هم در درمانهای کم توان در دردهای صورتی و مفصلی کاربرد دارد

لیزر

لیزر اربیوم یاگ

در جراحیهای بافت سخت و استخوان کاربرد دارند ،بخصوص در بیمارانی که بدلیل شرایط سیستمیک امکان تزریق وجود ندارد،این لیزر کاربرد دارد.

در چه بیمارانی نمی توان از لیزر استفاده کرد؟

در بیمارانی که مبتلا به سرطان ،بیماریهای تیروییدی ،تشنج یا بیماریهای قلبی که از پیس میکر استفاده می کنند ،همچنین در بچه ها و خانمهای باردار نباید از لیزر استفاده نمود.

مزایای استفاده از لیزر چیست؟

درد کم، ترمیم سریع،مدت زمان کوتاه ترمیم و تسریع در بهبودی،عدم نیاز به بی حسی موضعی بخصوص در لیزر اربیوم یاگ و عدم نیاز به استفاده از بخیه در جراحیهای حفره دهان است.

بیشتر بخوانید : متخصص بیماریهای دهان ، فک وصورت

نظر خود را ارسال نمایید