توصیه های علمی بعد از اعمال دندانپزشکی

تاریخ ثبت در سایت:5/14/2019

متن کامل

دکتر آرش عزیزی متخصص بیماریهای دهان و فک و صورت استاد دانشگاه و فلوشیپ لیزر از دانشگاه آخن آلمان :

توصیه های لازم جهت بیمارانی که درمان عصب کشی (روت کانال تراپی )انجام داده اند

بیماران محترم در صورتی که شما تحت درمان عصب کشی  قرار گرفته اید باید به توصیه های زیر توجه نمایید.

بهتر است بیماران محترم بدانند که :

• درد پس از انجام عصب کشی بسته به فرد و نوع دندانی که درمان می شود می تواند از کم تا شدید وجود داشته باشد.
  • در طی عمل عصب کشی(روت کانال تراپی) اعصاب به همراه عروق داخل تاج وریشه دندان خارج می گردد و از مهمترین علل درد التهاب بافت های انتهای ریشه می باشد.
  • این درد به مروربا ترمیم بافتهای انتهای ریشه تسکین می یابد لذا جای هیچگونه نگرانی نمی باشد.

داروهای لازم جهت تسکین درد:

در صورت درد کم تا متوسط:   هر 6 ساعت از قرص استامینوفن یا بروفن 400 میلی گرم استفاده نمایید.
در صورت درد شدید:  می توانید علاوه بر مصرف بروفن 400 میلی گرم ،ازسایر مسکنهای قویتر مثل سلکسیب یا ناپروکسان استفاده نمایید.در صورت التهاب وورم و درد شدید که به مسکنها پاسخگو نیست،با نظر پزشک و در صورتی که بیمار هیچگونه مشکل سیستمیک نداشته باشد،می توان از  آمپول دگزامتازون استفاده نمایید.

توجه: در صورتی که پانسمان یا پرکردگی دندان شما بلند باشد حتی پس از اتمام درمان، درد شدید خواهید داشت و باید پس از تماس تلفنی به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

هنگاهی که هیچگونه دسترسی به پزشک ندارید و در ناحیه دندانِ درمان شده  خود احساس تورم و درد می نمایید باید از کپسول آموکسی سیلین 500 میلی گرم و قرص مترو نیدازول250 میلی گرم هر 8 ساعت به مدت حداقل 5 روز استفاده نمایید و در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت

از بیماران محترم که عمل جراحی برای آنان انجام شده انتظار داریم به دستورات زیر دقیقا توجه نموده  با رعایت آن به سلامتی خود کمک نمایید.

اقدامات  24 ساعت اول بعد از عمل جراحی

·         استراحت نمایید.

·         نوشیدنی فقط سرد میل شود،رژیم غذایی نرم،سبک و سرد.

·         در روز اول دهان را شستشو ندهید ،تف ننماییدو فقط  در صورت نیاز آب دهان رابیرون بریزید.

·         ممکن است کمی تراوش خونابه داشته باشید، در این صورت یک تکه گاز استریل را در محل قرار داده و به مدت بیست دقیقه روی آن فشار دهید.چنانچه خونابه ادامه داشت با ما تماس بگیرید.

·         داروهای خود را طبق دستور انجام داده و خود درمانی ننمایید.

مراقبتهای روزهای بعد تا یک هفته

·         (رژیم غذایی نرم و سبک) از خوردن غذاهای سفت خودداری نمایید.

·         مسواک زدن ( با احتیاط) و شستشوی دهان بعد از هر غدا.

·         در صورت تجویز دهان شوی کلروهگزیدین (رنگ صورتی) اول مسواک زده سپس دهان خود را با آب و نمک رقیق و گرم شستشو داده و سپس دهان شوی ضدغفونی کننده را بمدت نیم دقیقه داخل دهان غرغره نموده و به مدت نیم ساعت نوشیدنی یا غذا میل نکنید.

·         به هیچ وجه ناحیه ایمپلنت یا خود ایمپلنت را دست کاری نکنید و سعی نکنید با دست یا هر وسیله دیگری آنرا لمس و تست نمایید.

·         همانگونه که آگاهید هر گونه استعمال دخانیات (سیگار و قلیان)در روند درمانی شما اختلال ایجاد می کندو هرگز نباید استفاده شود.

در صورت استفاده، ایمپلنت خود را از دست خواهید داد و مسًولیتی متوجه گروه ایمپلنت نخواهد بود.

·         اگر پس از چند روز احساس درد داشتید با ما تماس بگیرید.

·         پس از جراحی به مدت 12 ساعت هر 15  دقیقه یکبار با کیسه یخ ناحیه جراحی شده ( خارج دهان) کمپرس سرد شود و 24 ساعت پس ازجراحی همان ناحیه کمپرس گرم شود (توسط حوله یا پارچه گرم)

·         استفاده از مسکن ها و داروی تجویزی ضروری است(کپسول آموکسی سیلین 500 میلی گرم و قرص مترونیدازول 250 میلی گرم هر 8ساعت به مدت 7 روز،ژلوفن 400 میلی گرم هر 6 ساعت تا زمان وجود درد) در صورت درد  بسیار شدید و خونریزی با وجود رعایت نکات فوق به دندان پزشک مراجعه نمایید.

·         برای برداشت بخیه 7 تا 10 روز بعد مراجعه شود.

توصیه های بعد از جراحی دندان عقل

یکی از شایعترین اورژانسهای دندان پزشکی خونریزی پس از  کشیدن دندان است که علت آن صدمه دیدن عروق ناحیه  ای است که دندان کشیده می شود لذا باید نکات زیر را رعایت نمایید:

1_ گاز استریل که در دهان شما قرارا داده شده تا یک ساعت نباید برداشته شود، چون با برداشتن آن لخته تشکیل شده، کنده، و خونریزی شروع خواهد شد.

2_ از اعمالی که ایجاد خلاء می کنند مانند تف کردن،فین کردن، عطسه کردن حتی الامکان باید جلوگیری شود.

3_ از نوشیدن مایعات گرم(مانند چای) و کشیدن سیگار خودداری شود.

*داشتن درد بعد از کشیدن دندان به دلیل التهاب و صدمه دیدن بافتهای ناحیه وجود دارد.

4_ کشیدن سیگار به دلیل (ایجاد حفره خشک) موجب درد شدید خواهد شد.

5_ خوردن غذا و در نتیجه ماندن آن داخل حفره دندان کشیده شده موجب ایجاد درد و عفونت  خواهد شد لذا از 24 ساعت بعد از کشیدن دندان جهت شستشوی حفره دندان از دهانشویه ضد عفونی کننده دهان استفاده نمایید.

6_گاهی اوقات پس از کشیدن دندان تیزی لبه استخوان بین دو ریشه نمایان می شود که احتمال اشتباه گرفتن با ریشه دندان وجود دارد که جای هیچ نگرانی نبوده و به مرور پس از بسته شدن حفره لبه استخوان نیز محو می گردد.

7_به دلیل صدمه شدید به بافتهای اطراف دندان جراحی شده پس از جراحی احتمال تورم و درد وجود دارد.

لذا شما بیمار محترم باید:

*پس از جراحی به مدت 12 ساعت هر 15  دقیقه یکبار با کیسه یخ ناحیه جراحی شده ( خارج دهان) کمپرس سرد شود و 24 ساعت پس ازجراحی همان ناحیه کمپرس گرم شود (توسط حوله یا پارچه گرم)

8_استفاده از مسکن ها و داروی تجویزی ضروری است(کپسول آموکسی سیلین 500 میلی گرم و قرص مترونیدازول 250 میلی گرم هر 8ساعت به مدت 7 روز. ژلوفن 400 میلی گرم هر 6 ساعت) در صورت درد  بسیار شدید و خونریزی با وجود رعایت نکات فوق به دندان پزشک مراجعه نمایید.

9_برای برداشت بخیه 7 تا 10 روز بعد مراجعه شود.

تو صیه های بعد از کشیدن دندان

3_تا بیست و چهار ساعت پس از کشیدن،از مایعات و مواد غذایی سرد و نرم استفاده کنید.

*داشتن درد بعد از کشیدن دندانبه دلیل التهاب و صدمه دیدن بافتهای ناحیه وجود دارد در صورت درد شدید که با مسکن ها تسکین نمی یابد و تا 2 روز بعد از کشیدن دندان ادامه دارد به دندان پزشکی مراجعه نمایید.

4- کشیدن سیگار به دلیل (ایجاد حفره خشک) موجب درد شدید خواهد شد.

تـــوجــه:

در صورت داشتن تورم از کپسول آموکسی سیلین 500 میلی گرم و قرص مترونیدازول 250 میلی گرم هر 8 ساعت به مدت 5 روز استفاده نمایید و همچنین در صورت درد بسیار شدید و خون ریزی با وجود رعایت نکات فوق به دندانپزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید دندانپزشکی و بیماریهای قلبی

نظر خود را ارسال نمایید