اندو یا درمان ریشه (عصب کشی)

تاریخ ثبت در سایت:4/25/2019

متن کامل

اندو یا عصب کشی چیست؟

عصب کشی  یا اندو خارج نمودن عروق و اعصاب دندانی به همراه دبری و میکرو ارگانیسمهای داخل ریشه است.درمان های اندو میزان موفقیت بالایی دارد و بیماران رضایت خوبی از آن دارند.

موارد تجویز درمانهای اندو یا عصب کشی

دو مورد قطعی برای درمان اندو وجود دارد.

• اولی پالپیت غیر قابل برگشت دندان

• دومی شامل درمانهای پروفیلاکتیک پالپی در مواردی که اهداف درمانی دیگری موجودندمانند دندانپزشکی ترمیمی،پریو و پریودنتیکس

موارد عدم تجویز درمانهای اندو یا عصب کشی

موارد واقعی عدم تجویز درمانهای اندو کم هستند فقط در سایه یک طرح درمانکلی تعدادی از موارد عدم تجویزکه در زیر نامبرده می شود،مطرح می گردند.

• -بیماری پریودنتال شدید

• -دندانهای غیر قابل ترمیم

• -تحلیل وسیع ریشه ها

• -ترک عمودی ریشه

• -دسترسی محدود به دندان

• -شکل ناهنجار ریشه دندان

• -نسبت نامطلوب طل تاج به ریشه

• -شگل ناهنجار ریشه دندان

بیماریهای پری اپیکال

پریودنتیت حاد اپیکال

به معنای التهاب در انتهای ریشه دندان در دندان نکروزه یا دندان با پوسیدگی شدید است.عوامل دیگری مثل ترومای مزمن یا دندان قروچه نیز ممکن است باعث این مساله شود که بایستی جهت درمان این دندانها عصب کشی شوند.

شایعترین علت پریودنتیت حاد  اپیکال سه علت زیر می باشد:پالپیت برگشت ناپذیر دندان،پالپ نکروزه،یا پالپ نرمال با التهاب برگشت پذیر و بلندی دندان

آبسه دندانی چیست؟

آبسه دندانی وضعیتی دردناک در بافتهای پری اپیکال بدلیل نکروز ومرگ عصب دندانی است

آبسه دندانی معمولا به التهاب حاد انتهای ریشه که بصورت تجمع موضعی چرک در انتهای ریشه دندان است.

بیماران بدلیل شدت و سرعت التهاب نیاز به درمان فوری دارد.

معمولا بیماران مبتلا به ابسه دندانی دارای درد خود بخودوحساسیت به لمس هستند. دندانهادر جویدن و غذا خوردن در روی دندان مزبور درد دارند.به علاوه دندان مبتلا به آبسه دندانی دارای تورم ،لقی است و بیمار ممکن است دارای تب نیز باشد.

درمان آبسه دندانی:

درمان آبسه دندانی عصب کشی و تمیز کردن کانالهای ریشه از مواد عفونی بهمراه آنتی بیوتیک تراپی است.

در موارد تورم درناژ و باز کردن آبسه دندانی ضروری است.

کیست دندانی:

اگرعفونت دندانی مزمن شود، می تواند منجر به کیست دندانی شود.معمولا بدون علامت است ولی ممکن است تبدیل به آبسه دندانی شود و همراه با درد و تورم باشد.دندان دارای کیست ممکن است دارای درد باشد یا در جویدن دردناک باشد.

درمان کیست دندانی:

اگر کیست به شکل مزمن باشد درمان آن عصب کشی و درمان زیشه مناسب است. در اکثر مواردکیست دندانی با یک اندو موفق درمان می شود.در بعضی مواقع علاوه بردرمان ریشه ،جهت درمان کامی کیست دندانی احتیاج به جراحی نوک ریشه می باشد.

جراحی نوک ریشه یا اپیکو

جراحی نوک ریشه یا اپیکو در مواردی کاربرد دارد که علیرغم اینکه دندان دارای یک عصب کشی یا درمان ریشه موفق دارد ولی همچنان بیمار از مشکلاتی همچون درد یا خروج چرک از دندان مزبور رنج می برد.در چنین مواقعی انتهای ریشه دندان همراه با بافتهای عفونی و نکروزه و کیست دور ریشه خارج می گردد. جراحی نوک ریشه یا اپیکو بعضا نیز در مواقع ترک خوردگی ریشه یا خروج ماده پرکننده ریشه از انتهای ریشه کاربرد پیدا میکند.

بیشتر بخوانید : شکستگی دندان و ریشه و درمان آن

نظر خود را ارسال نمایید