علل بوی بد دهان

تاریخ ثبت در سایت:7/7/2019

متن کامل

بود بد دهان

شاید تعجب کنید که اگر بگوییم بوی دهان بوی مطبوعی است در واقع بوی دهان نزد افراد سالم نه تنها بد نیست بلکه خوش آیند نیز هست . پس اینکه اینقدر ما از بوی بد دهان شکایت داریم برای چیست ؟

آنچه مسلم است تواقصی در دهان و دندانها داریم و یا این که دچار بیماریهایی هستیم که ممکن است خود از آن خبر نداشته باشیم . بوی بد دهان گرچه به ظاهر ممکن است چندان به نظرمهم نیاید ولی عملا خیلی اهمیت دارد و گاهی درسرنوشت شخص تاثیر می گذارد.

علل بوی بد دهان به دودسته تقسیم می شود :

الف – علل دهانی و دندانی                                     ب – علل عمومی

الف : علل دهانی و دندانی :

1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ازمهمترین عوامل بوی بد دهان است زیرا تمیز نکردن دهان و دندان  باعث میشود که خورده های غذایی در بین دندانها گیر کند و بتدریج تخمیر شود و محیط خوبی جهت رشد و تکثیر میکروبها فراهم آید بنابراین برای از بین بردن بوی بد دهان باید افراد آموزش ببینند تا حداقل روزی دوبار در هنگام سلامتی و روزی چهار بار هنگام بیماری دهان و دندان خود را به طور صحیح و دقیق مسواک کنند.
  2. وجود دندانها ی پوسیده ، دندانهای پوسیده به دو طریق ممکن است باعث بوی بددهان شوند :

طریق اول : اینکه به علت پوسیدگی حفره های مختلفی در دندان پیدا می شود که خورده های غذایی در خود جای می دهد و در نتیجه محیط مناسب جهت تخمیر و رشد و تکثیر میکروبها ایجاد می شود .

طریق دوم : به علت وجود عفونت های ناشی از پوسیدگی های پیشرفته می باشد .

علت بوی بد دهان

بنابراین برای درمان بوی بد دهان لازم است سعی کنیم تا کلیه پوسیدگی های دندانها را درمان کنیم .

3.در کلیه حالاتی که لثه و یا مخاط دهان از وضع طبیعی خود خارج شدهباشد صرف نظر از علت آن عدم تعادل فیزیولوژیکی دردهان ایجاد می شود و این خود به تشدید ضایعات دهان و دندان کمک می کند و بالاخره در اثر ترشحات مختلف    بیماری زا ممکن است به تولید بوی بد دهان منجر شود .

بوی بد دهان

4.ناهنجاریهای دندان : ناهنجاریهای وضع قرار گرفتن دندانها اغلب باعث می شود بین دو دندان فاصله کمتر یا زیادتر از حد معمول ایجاد شود  و در برخی ازموارد به علت کمی فاصله دو دندان بر روی هم سوار می شوند یعتی قدری از طول یکدیگر را می پوشانند . تمام این حالات باعث می شود که این دندانها از دسترس مسواک دور بمانند بنابراین خوره های غذا آنجا گیر می کنند و بوی بد دهان را ایجاد  می نماید لذا به منظور پیشگیری و درمان بوی بد دهان در این موارد ردیف کردن دندانها ناهموار و نامرتب ( بهاین نوع دردرمان ارتودنسی می گویند ) ضروری است .

5.پرکردگیهای غلط اگر پرکردگیهای ما خوب انجام نشده باشند و یا به عبارت دیگر گیرهایی در انها مشاهده شود همین گیرها باعث جمع شدن خورده ای غذایی در آنها می شوند و نتایجی شبیه آنچه قبلا بیان شد به بار می آورند .

6.هر عاملی که باعث تغییراتی در شرح بزاق دهان گردد و یا این که نسبت مواد متشکله آنرا تغییر دهد ممکن است علت بوی بد دهان باشد .

7.اثر اعمال جراحی اغلب پس ازاعمال جراحی بخصوص ممکن اس بوی نامطبوعی در دهان احسا شود قاعدتا پس ازبهبودی زخم این بو نیز ازبین می رود .

ب _ علل عمومی بوی بد دهان :

علل عمومی بوی بد دهان

کلیه بیماریهای مجاری تنفسی ، حنجره ، ریه ، لوله هاضمه ، گلو و معده و تغییرات مختلف حالات فیزیولوژیک قاعدگی ، دیابت ( بیماری قند ) مسمومیتهای غذایی ، مسمومیتهای دارویی ، بیماریهای بینی ، کلیه تب ها ، بیماری سل ، یبوست و شاید دهها بیماری عمومی دیگر ممکن است باعث بوی بد دهان بشوند .

برخی از این بوها آنقدر مشخص است که به محض باز شدن دهان بیمار می تواند نوع بیماری را تشخیص داد .

از جمله بوهای مشخصی که می توان به خاطر سپرد عبارتند از :

بوی سولفورواستیفرم که ناشی از پوسیدگی دندان است ، بوی فکالوئید یا مدفوع که ازناراحتیهای بخصوص معده ناشی میشود . بوی ترشیدگی ناشی از حاملگی ، بوی زعفران ناشی از مرض قند و بوی نزدیک به بوی سیر ناشی از مسمومیت با جیوه است .

نظر خود را ارسال نمایید
نام :