ایمپلنت دندان و زیبایی

ایمپلنت دندان و زیبایی

دکتر شیرین لواف متخصص پروتز دندان، ایمپلنت، فلوشیپ ایمپلنت‌های دندانی، دانشیار و هیات علمی دانشگاه : “برای حصول یک نتیجه زیبا در ایمپلنت‌های دندانی طرح درمان صحیح لازم است. انتخاب روش درمانی مناسب که حصول درمان مناسب را تضمین کند از بیشترین اهمیت برخوردار است.”

درمان ایمپلنت دندان یک درمان معمول نیست که به راحتی بتوان آن را انجام داد و نتایج نهایی آن تضمین شده نیست. فانکشن موفق یک پروتز مبتنی بر ایمپلنت‌دندان در دراز مدت به تشخیص طرح درمان و آماده سازی صحیح بیمار بستگی دارد. مقدار استخوان و بافت نرم موجود و کیفیت بافت‌های مختلف متفاوت است.

[lwptoc min=”6″]

ایمپلنت دندان چیست؟

از طرفی بیماران سطح توقع و آرزوهای متفاوت و مشکلات خاص خود را دارند. به این ترتیب موفقیت ایمپلنت بستگی به یک روش کاملا خاص در هر بیمار دارند که براساس نیازهای فانکشنال، آناتومیک و زیبایی هر بیمار تنظیم می‌شود تشخیص و طرح درمان نقطه شروع این هدف درمانی است. تیم درمانی نیز بایستی از همه اهداف درمانی آگاه باشد این وظیفه جراح و متخصص پروتز دندان می‌باشد که بیمار را از هدف درمانی خود آگاه سازد.

یک مطالعه تشخیصی خوب باید جنبه‌های آناتومیک و فیزیولوژیک بیمار را درنظر بگیرد. موارد مورد بررسی در درمان ایمپلنت دندان مناسب شامل نوع اکلوژن و تعداد دندان‌های از دست رفته و دندان‌های باقیمانده و فضای بین دندانی  و قوس فکی و هرگونه ضایعه پاتولوژیک فکی می‌باشد. بیمار مورد درمان نیز باید از مراحل درمانی و شرایط درمان خود آگاه باشد چون بیماران نقش بسیار مهمی در موفقیت درمان دارند. بیمارانی که به دنبال بازسازی زیبایی دندانهای خود هستند توقعات خاصی دارند این توقعات بر اساس این است که بیماران می خواهند زیبا به نظر آیند.بیماران نه تنها به روکش توجه می‌کنند بلکه به زیبایی آخر کار خود نیز توجه دارند.

روشهای بازسازی دندان‌های قدامی

روشهای مختلف جهت بازسازی دندانهای قدامی وجود دارد، از جمله این روکش‌ها یا بریج‌های دندانی هستند.

بریج دندانی

در بریج دندانی جهت جایگزینی دندان از دست رفته دو دندان مجاور محل کشیدگی تراش داده شده و در مجموع سه واحد روکش دندان جهت جایگزینی یک دندان از دست رفته جایگزین می‌شود. مورد دوم بازسازی دندانهای قدامی بریجهای باند شونده با رزین است.

بریج دندانی

بریج باند شونده با رزین

در این روش جهت جایگزینی یک دندان از دست رفته به جای تراش کامل دندان‌های مجاور دندان از دست رفته فقط قسمت لینگوال دندان‌های قدامی تراش خورده و بریج ساخته شده با رزین به دندان‌های مجاور سمان می شود. از مزایای این بریج‌ها عدم تراش کامل دندان‌ها است ولی استحکام این بریج‌ها بسیار کم است.

حالت سوم جایگزینی دندان از دست رفته و استفاده از ایمپلنت دندان است که در محل از دست رفتن دندان ایمپلنت کاشته می شود.

بریجهای معمولی در دراز مدت یک درمان ایده‌ آل جهت دندان‌های طبیعی بوده است. این بریج‌ها زیبایی خوبی دارند. و موفقیت کلینیکی خوبی دارند. موفقیت این پروتزها در مطالعات مختلف ۸۰ تا ۹۷ درصد هستند، مهمترین علت عدم موفقیت بریجها مربوط به عدم ثبات و مشکلات دندان‌های پایه می‌باشد .تراش زیاد دندان‌ها باعث تضعیف دندان‌ها می شود. به خصوص وقتی که دندان پایه کاملا سالم هستند. روش دیگر جایگزینی دندان از دست رفته استفاده از پروتز پارسیل است

پروتز پارسیل جهت جایگزینی دندان قدامی

احتمال بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان‌های پایه از معایب پروتزهای پارسیل است. تحلیل ریج باقیمانده نیز در اثر فشارهای وارد شده از دیگر معایب پروتزهای پارسیل است. همجنین قسمت‌هایی از آکریل صورتی  پروتز پارسیل که هنگام تکلم وخنده بیماران دیده می‌شود از دیگر معایب این پروتزها هستند. از لحظ زیبایی و فانکشن پروتزهای ثابت به پروتزهای آکریلی متحرک ارجحیت دارند.

پروتزهای متکی بر ایمپلنت در قدام نسبت به قسمت‌های عقبی فک حساسیت و دقت بیشتری را می‌طلبد. جهت دستیابی به زیبایی در نواحی قدامی جراحی بافت نرم در اطراف ایمپلنت بعضی اوقات لازم است.

کمیت و کیفیت بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان

زیبایی در نواحی قدامی به سلامت بافت لثه‌ای بستگی دارد. این واقعیت هم در دندان‌های طبیعی و هم در ایمپلنت‌ها صادق است. ارزیابی دقیق از وضعیت بافت نرم در اطراف ایمپلنت بسیار مهم است و به حفظ ایمپلنت در دراز مدت کمک می‌نماید.

در مطب دندانپزشکی پاسداران بیشتر بخوانید:  دیاتیستم بین دندان چیست ؟ 

برخی محققین معتقدند بین سلامتی ایمپلنت و سلامت بافت نرم اطراف ایمپلنت رابطه مستقیم وجود دارد. وجود عدم التهاب در بافت نرم و لثه گراتینیزه سالم استیو اینتگراسیون بین استخوان و ایمپلنت را تضمین میکند. بطور کلی وجود لثه کراتینیزه تضمیین کننده ایمپلنت خوب است. در بعضی تحقیقات حداقل ۲ میلی متر لثه مناسب و کراتینیزه را برای ایمپلنت دندان ضروری می‌باشد لثه کراتینیزه تحلیل لثه‌های بعدی را مانع شده و تحمل زدن مسواک را فراهم میکند و منع فشار عضلات می شود.

زیبایی بافت نرم در اطراف ایمپلنت دندان

در مواردی که لثه اطراف ایمپلنت نازک است پیوند لثه ضروری می‌باشد. پیوند لثه شکل مناسبی به لثه داده و مانع تحلیل لثه اطراف ایمپلنت دندان می‌شود. جراح قبل از ایمپلنت باید فرم و شکل نهایی لثه را بررسی کرده و احتمال نیاز به جراحی لثه را باید به بیماران گوشزد نماید.

استخوان دو سال بعد از کشیدن دندان‌ها تقریبا ۳۰ درصد از حجم خود را از دست می‌دهد. باید دانست که استخوان کافی جهت حصول نتیجه خوب برای ایمپلنت دندان ضروری است.

طبقه بندی استخوان

نوع A : استخوان دارای قطر بیش از ۵ میلی متر ارتفاع بیش از ۱۰ تا ۱۳ میلی‌متر و طول مزیودیستالی بیش از ۷ میلی متر هستند این استخوان‌ها برای گذاشتن ایمپلنت‌های بین ۴ تا ۵ میلی‌متر بسیار خوب هستند.

نوع B : استخوان تحلیل کمی دارد که باعث کاهش پهنای استخوان شده است. ارتفاع استخوان حداقل ۱۰ میلی‌متر است و پهنای استخوان بین ۳ تا ۵ میلی‌متر است. ایمپلنت دندان با قطر ۴ میلی‌متر را درآن میتوان به کار برد.

نوع C : تحلیل متوسط تا پیشرفته وجود دارد و پهنای استخوان کمتراز ۲.۵ میلی‌متر است. این نوع استخوان در قسمت خلفی فک بالا دیده می شود و قرار دهی ایمپلنت دندان همراه با پیوند استخوان است.

نوع : تحلیل استخوان بسیار شدید است بنابراین پیوند استخوان قبل یا در حین قرار دهی استخوان ضروری است و معمولا درما‌نهای ایمپلنت دندان با شکست همراه است.

روشهای مختلف ارزیابی کیفیت و کمیت استخوانی چیست؟

روشهای مختلفی برای بررسی کیفیت و کمیت استخوان وجود دارد، از جمله معاینه رادیو گرافی و سی تی اسکن از استخوان فکین میتواند ابعاد دقیق استخوان را از لحاظ کمیت مشخص نماید. ارزیابی کمیت استخوانی با استفاده از سی تی اسکن به خصوص در نواحی قدامی اهمیت ویژه‌ای دارد چون در قسمت بیرونی نواحی قدامی بعضا تقعرهایی وجود دارد که جراح قبل از جراحی ایمپلنت دندان بایستی آن نواحی را شناسایی کند.

اهمیت درمانهای ارتودنسی و عصب کشی همراه با ایمپلنت دندان

در بسیاری از موارد بعد از کشیدن دندان‌ها، بین دندان‌ها فضا ایحاد شده و فاصله می‌افتد. و فضای لازمه جهت گذاشتن دندان‌ها وحود ندارد. جهت ایحاد فضای مناسب ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان در بعضی موارد ضروری است تا فضای لازمه جهت ایمپلنت دندان ایحاد شود.

همچنین توصیه شده در مواردی که ایمپلنت دندان بلافاصله بعد از کشیدن دندان در حفره دندانی قرار داده می‌شود بایستی ساکت دندانی از هرگونه پاتولوژی عاری باشد. چنانچه در محل کشیده شده  دندان عفونی یا ضایعه‌ای هست بایستی حفره کاملا تمیز و عاری از هرکومه عفونتی شود سپس ایمپلنت قرار داده شود وگرنه ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود.

  • درمان ایمپلنت دندان به چه صورت می باشد؟
  • زیبایی بافت نرم در اطراف ایمپلنت دندان چگونه است؟
  • روشهای مختلف ارزیابی کیفیت و کمیت استخوانی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان