ایمپلنت چیست و در مورد ایمپلنت چه باید بدانیم؟

ایمپلنت پایه ای از جنس تیتانیوم است که در استخوان فکین به جای دندان کشیده شده توسط  دندانپزشک قرار داده می شود تا بعد از جوش خوردن با استخوان فکین وثابت شدن آن با استخوان فکین روی آنها روکش دندانی قرار داده شود.

چه مدت پس از جراحی ایمپلنت می توان پروتز بیمار را قرار داد؟

معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد تز کاشت ایمپلنت می توان پروتز نهایی بیمار را ساخت.

مزایای ایمپلنت چیست؟

از مزایای ایمپلنت این است که نیازی به تراشیدن دندان های مجاور ندارد و در نتیجه هیچ گونه آسیبی به سایر دندان ها وارد نمی سازد.

ایمپلنت به عنوان بهترین راه حل برای جایگزینی دندان های از دست رفته شناخته شده است، چرا که ظاهری کاملا طبیعی دارد و با دندان های طبیعی افراد هیچ گونه تفاوتی ندارد.

بیمار در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن کاملا احساس آسایش می نماید.

مزایا زیادی برای ایمپلنت های دندانی وجود دارد از جمله:

۱-بهتر شدن ظاهر دندان :

ایمپلنت های دندانی مثل دندان های اصلی بیمارمی باشد چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ حسی که در دهان به بیمار می دهد.

۲- سهولت در صحبت کردن:

با استفاده از ایمپلنتها به راحتی بیماران میتوانندصحبت کنند و مشکلات صحبت با دندان مصنوعی را ندارند.

۳-آسایش بیشتر:

چون ایمپلنت ها جزئی از وجود بیمار میشوند ناراحتی هایی را که دندان های مصنوعی دارند را کاهش میدهند.

۴-سهولت در غذا خوردن:

ایمپلنت ها مثل دندان واقعی کار می کنند و اجازه می دهند که هر غذایی که بیماردوست دارد را بدون حس کردن مشکلی میل نماید.

۵-افزایش اعتماد به نفس:

ایمپلنت های دندانی می توانند لبخند زیبا بیماران را به آنها برگردانند.

۶-دوام بهتر:

دوام ایمپلنت ها بالاست و چنین سال برای بیماران دوام می آورد حتی با مراقبت های درست ایمپلنت ممکن است در تمام طول زندگی باقی بماند.

۷-افزایش سلامت دندان:

برعکس روکش های دندانی که توسط پایه های دندانی ایجاد میشوند ، ایمپلنت ها دندان های دیگر را خراب نمی کند

۸-راحتی بیشتر:

همانطور که از اسم دندان های مصنوعی متحرک پیداست ، متحرک هستند ولی ایمپلنت های دندانی ثابت هستند و ناراحتی های دندان های مصنوعی متحرک را ندارند .

عوارض ایمپلنت چیست؟

در اکثر موارد جراحی ایمپلنت فاقد هرگونه عوارض حاد و نگران کننده ای است. عوارض بعد از جراحی شامل درد و تورم و بعضا کبودی در ناحیه عمل می باشد که با مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب توسط دندانپزشک قابل کنترل است.در بعضی موارد نیز عوارض جراحی بسیار گسترده می باشد که اکثرا بدلیل طرح درمان اشتباه یا تجربه کم جراح رخ می دهد مثل آسیب به عصب یا باز شدن سینوس فک بالا که درمان و کنترل این موارد جدی تر می باشد و اجتیاج به جراح با تحربه تری دارد.

نحوه و مراحل درمان ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندانی طی یک پروسه جراحی در محل دندان کشیده شده قبلی و یا همزمان  با کشیدن دندان غیر عفونی در محل آن کاشته می شود و پس از اتصال استخوان به آن در مرحله دوم ۲ الی ۴ ماه بعد دندان مصنوعی و یا روکش ساخته شده روی ایمپلنت نصب می شود.

پس از تکمیل درمان و تحویل پروتز ایمپلنت مراقبت های لازم چیست؟

ایمپلنت دندانی نیز همچون دندان طبیعی به مراقبت بهداشتی با مسواک و نخ دندان دارد.

در یک سال اول پس از تحویل پروتزحداقل ۳ یا ۴ مرحله باید معاینه شده و پس از آن همچون دندان طبیعی باید سالانه معاینه شوند.

مراحل ایمپلنت دندان:

مرحله ۱-قرار دادن ایمپلنت در اسنخوان فک

ایمپلنت دندانی با استفاده از تکنیک جراحی جایگزین دندان از دست رفته میشود ودر استخوان فک قرار داده می شود.

زمان ترمیم وچسبندگی ایمپلنت به فک تقریبا ۶-۳ ماه طول می کشد

مرحله ۲-بعد از کاشت ایمپلنت و فیکس شدن ایمپلنت به استخوان ،اباتمنت یا همان تاج تیتانیومی بر روی ایمپلنت توسط متخصص پروتز دندانی پیچ می شود و قالبگیری جهت ساخت روکش ایمپلنت انجام میشود.

زمان لازم جهت قراردهی پروتز ایمپلنت توسط متخصص پروتزهای دندانی بعد از قراردهی ایمپلنت چه مدتی می باشد؟

ممکن است قراردهی پروتز ایمپلنت  توسط متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت به  کوتاهی ۳ ماه تا ۶ ماه بعد از قرار کیری ایمپلنت باشد و یا ممکن است این مدت جهت حصول زیبایی تا ۶ ماه به طول بیانجامد.

قیمت و هزینه ایمپلنت دندانی در سال۹۸ چقدر است؟

اکثر بیماران این سوال را می پرسند که قیمت ایمپلنت چقدر است؟ چرا در جاهای مختلغ ایمپلنت قیمتهای محتلف دارد؟جواب این سوال بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد.جنس ایمپلنت بکار رفته شده و برند ایمپلنت در تعیین قیمت نهایی ایمپلنت بسیار موثر است. هر چقدر ایمپلنتها قدمت و کیفیت بیشتر و معروفیت بیشتری داشته باشند و دارای گارانتی و ضمانت باشند قیمت بیشتری دارند. همچنین تخصص دندانپزشک و تجربه ایشان نیز در تعیین قیمت بسیار موثر است. همچنین لایراتواری که ساخت پروتز های ایمپلنت را انجام می دهد نیز بسیار در تعیین قیمت نهایی ایمپلنت موثرند. بنابراین بهتر است در انتخاب دندانپزشک جهت انجام ایمپلنت دقت بسیار زیادی به عمل بیاید.

ایمپلنت فوری چیست؟

منظور از ایمپلنت فوری این است که در حین جراحی ایمپلنت ریشه دندان یا دندان بیمار که از بین رفته و قابلیت نگهداری ندارد کشیده می شود و همزمان کاشت ایمپلنت نیز انجام می شود.این شرایط زمانی رخ می دهد که دندان یا ریشه کشیده شده فاقد هر گونه عفونت حاد باشد و استخوان باقیمانده فک نیزدارای استخوان باقیمانده خوبی باشد تا بتواند ایمپلنت کاشته شده را حفظ نماید.

ایمپلت فوری در چه دندان هایی قابل انجام است؟

اکثر اوفات ایمپلنت فوری فقط در دندانهای فاقد عفونت حاد یا آبسه همراه با استخوان کافی و در دندانهای تک ریشه یا دوریشه قابل انجام است و در دندانهای چند ریشه احتمال موفقیت کمتر از دندانهای تک ریشه است.

ایمپلنت در یک جلسه چیست؟

بعضا در بعضی تبلیغات نیز از اصطلاح ایمپلنت در یک جلسه استفاده می شود.همانطور که در بالا در مورد ایمپلنت فوری توضیح داده شد کاشت ایمپلنت در یک جلسه قابل انجام است ولی کاشت ایمپلنت و قرار دادن روکش بیمار در یک جلسه در اکثر اوقات امکان پذیر نیست.چوم حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است تا ایمپلنت به استخوان چسبیده و استحکام کافی برای گذاشتن روکش ایمپلنت داشته باشد . بعضی اوقات در مواردی که زیبایی بسیار حایز اهمیت است و بیمار نیاز مبرم به روکش دارد قرار دادن روکشهای موقتی بر روی ایمپلنت تازه کاشته شده بدون اعمال هیچ گونه فشاری برروی ایمپلنتها امکان پذیر است.

ایمپلنت بدون خونریزی چیست؟

بعضا در بعضی تبلیغات نیز از اصطلاح ایمپلنت بدون خونریزی استفاده می شود.کاشت ایمپلنت در اکثر اوقات با کنار زدن لثه انجام می شود که قاعدتا کنار زدن لثه همراه با خونریزی می باشد که البته با بخیه زدن خونریزی قطع می شود . در بعضی اوقات مثل ایمپلنت های فوری که ریشه کشیده می شود و کاشت ایمپلنت انجام می شود لثه کنار زده نمی شود و خونریزی جین کار بسیار کم است. در بعضی موارد نیز حجم استخوان باقیمانده بیمار بسیار زیاد است و احتیاجی به کنار زدن لثه نیست و خونریزی حین کار نیز بسیار کم است که از این اصطلاح ایمپلنت بدون خونریزی در این موارد استفاده کرد.اگرچه این اصطلاح از لحاظ علمی قابل پذیرش نیست.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندانها چه موقعی است؟

طبق تحقیقات بسیار گسترده دانشمندان و محققین علوم دندانپزشکی بهترین زمان کاشت ایمپلنت ۲ ماه بعد از کشیدن دندانها می باشد و تحلیل استخوان در این زمان در کمترین میزان آن رخ می دهد.

مکان ایمپلنت چگونه انتخاب می شود؟

مکان ایمپلنت بر اساس محل بی دندانی و همینطور رادیگرافی ها و سی تی اسکن از استخوان و تجربه دندانپزشک انتخاب می شود. جراح قبل از قراردهی ایمپلنت قالبهای اولیه و آنالیزهای تشخیصی و رادیوگرافی های لازمه را انجام می دهد و بهترین مکان ایمپلنت را مشخص می کند .

کدام سیستم ایمپلنت بهتر است؟

سوالی که اکثر بیماران از دندانپزشک خود می پرسند این است که کدام سیستم ایمپلنت خوب است و برای من از چه سیستمی استفاده می کنید؟

در جواب این سوال باید گفن که اسم کشور سازنده ایمپلنت جهت انتخاب نوع ایمپلنت خیلی ارزش ندارد بلکه این نام برند است که تعیین کننده کیفیت ایمپلنت می باشد.با توجه به اینکه حداقل ۱۰۰ نوع برند ایمپلنت در ایران است و تشخیص کیفیت این ایمپلنتها توسط بیماران عیر ممکن است ،برای انتخاب ایمپلنت باید به دندانپزشک خود اطمینان کنید صمن اینکه نوع برند ایمپلنت در تعیین قیمت نهایی ایمپلنت موثر است.

آیا ایمپلنت ایرانی یا ایمپلنت چینی وجود دارد؟

تا سالهای اخیر ایمپلنت ایرانی وجود نداشت .اخیرا چند  شرکت ایرانی  تلاشهایی برای ساخت ایمپلنت ایرانی انجام داده اند ولی هنوز به صورت گسترده به مرحله استفاده و تجاری سازی پیش نرفته اند.ایمپلنت چینی هم بصورت رسمی وجود ندارد.

آیا ایمپلنت برای همه بیماران امکان پذیر است؟

با توجه به پیشرفت تکنیکها و ابزار ها و همینطور تصویربردریهای دقیق می توان گفت جنانجه بیماری مشکل پزشکی یا بیماری سیستمیکی نداشته باشد می تواند ایمپلنت را انجام دهد.

مدت زمان درمان ایمپلنت چقدر است؟

از زمان شروع ایمپلنت تا تحویل پروتز نهایی زمانی بین ۴ تا ۱۰ ماه زمان در بیماران مختلف زمان می برد.این زمان بسنگی به میزان استخوان باقیمانده و انجام پیوند استخوان یا عدم انجام آن و همینطور تعداد ایمپلنتهای انجام شده و زمان دندانپزشک دارد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت ،بیماران باید نکاتی را رعایت ککند تا راحتی بیشتری را در حین دوران نقاهت داشته باشند.

اقدامات ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی ایمپلنت

  • بیماران باید بعد از جراحی استراحت کافی داشته باشند.
  • نوشیدنی فقط سرد میل شود، رژیم غذایی نرم. سبک و سرد.                                                                              
  • بیمارن در روز اول نبایددهان خودرامرتب شستشو دهند،آب دهان خود را تف ننمایند و فقط در صورت نیاز آب دهان را بیرون بریزند.
  •  ممکن است کمی تراوش خون آبه داشته باشید در این صورت یک تکه گاز استریل را در محل قرار داده و به مدت سی دقیقه روی آن فشار دهید. چنانچه خونابه ادامه داشت حتما با دندانپزشکتان تماس بگیرید.                                           
  • داروهای خود را طبق دستور انجام داده و خود درمانی ننمایید.             

                                                                 

مراقبتهای روزهای بعد تا یک هفته

رژیم غذایی نرم و سبک، از خوردن غذاهای سفت خودداری نمایید.

مسواک زدن (با احتیاط)و شستشوی دهان بعد از هر غذا.

در صورت تجویز دهان شویه کلرهگزیدین (رنگ صورتی) اول مسواک زده سپس دهان خود را با آب نمک رقیق و گرم شستشو داده و سپس دهان شویه ضد عفونی کننده را بمدت نیم دقیقه داخل دهان غرغره نموده و بمدت نیم ساعت نوشیدنی یا غذا میل نکنید.

به هیچ عنوان ناحیه ایمپلنت یا خود ایمپلنت را دستکاری نکنید و سعی نکنید با دست یا هر وسیله دیگری آنرا لمس و تست نماید.

همانگونه که آگاهید هر گونه استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) در روند درمانی شما اختلال ایجاد می کند و هرگز نباید استفاده شود.

اگر پس از چند روز احساس درد داشتید با دندانپزشکتان تماس بگیرید

پس از جراحی به مدت ۱۲ساعت هر ۱۵ دقیقه یکباربا کیسه یخ ناحیه جراحی شده(خارج دهان) کمپرس سرما شود و ۲۴ ساعت پس از جراحی همان ناحیه کمپرس گرم شود(توسط حوله یا پارچه گرم)

 استفاده از مسکن ها و داروی تجویزی ضروری است( کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم و قرص مترونیدازول ۲۵۰میلی گرم هر ۶ ساعت به مدت ۷روز(در صورت تجویزو صلاحدید دندانپزشک) ، ژلوفن ۴۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت تا زمان وجود درد) در صورت درد بسیار شدید و خونریزی با وجود رعایت نکات فوق به دندان پزشک مراجعه نمایید.

برای برداشت بخیه ۷ تا ۱۰روز بعد از جراحی مراجعه نماید

  بیماران به چند روز استراحت نیاز دارند؟

معمولا بیمارانی که یک یا تعداد کمی ایمپلنت انجام می دهند و احتیاجی به پیوند استخوان نیز ندارند احتیاجی به استراحت زیادی ندارند و از فردای روز جراحی می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهندولی بیمارانی که دارای ایمپلنتهای متعددی هستند و یا پیوندهای استخوانی گسترده ای انجام داده اند بدلیل درد و تورم احتیاج به چند روز استراحت دارند.

در چه بیمارانی نمی توان ایمپلنت انجام داد؟

بیمارانی که دارای بیماری سیستمیک مثل دیابت و پوکی شدید استخوان یا بیناریهای خونریزی دهنده یا مشکلات قلبی پیشرفته و مشکلات ریوی یامغزی دارند یا مصرف سیگار دارند گزینه مناسبی برای ایمپلنت نیستند.

درصد موفقیت ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

درصد موفقیت انجام ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیماران مختلف متفاوت است حتی این مسئله در مورد فک بالا و پایین تفاوت دارد. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی ۹۵%تا ۹۸% گزارش شده است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دلیل عمده ای برای از دست رفتن ایمپلنت به شمار می رود، شما باید درست مثل یک دندان طبیعی از دندان جدید مراقبت کنید. استفاده از نخ دندان، دهان شویه و مسواک حداقل دو بار در روز از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین ترتیب با معاینه  های دوره ای مداوم توسط دندانپزشک شما صاحب دندانی شده اید که به لثه و یا دندان های مجاور آسیبی وارد نکرده است. عدم استفاده دائم از سیگار و الکل، در موفقیت ایمپلنت خیلی مهم است.

ایمپلنت چیست و در مورد ایمپلنت چه باید بدانیم؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان