مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

ایمچلنت و زیبایی

۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی ایمپلنت چکار کنیم؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان: ۲۴ ساعت اولیه پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان، مهم ترین زمانی است که باید به نکات اشاره شده توجه کنید تا بتوانید دوره نقاحت خود را با موفقیت بگذرانید. در ابتدا توجه کنید که استراحت کافی در اولویت قرار دارد پس لطفا یک روز از انجام کارهای سنگین دست بردارید! شما مجاز به خوردن غذای نرم و نوشیدنی های سرد هستید و از خوردن غذای سفت و داغ جدا خودداری کنید زیرا محل تازه جراحی شده در روز اول بسیار اسیب پذیر است. همچنین در صورت احساس خونابه اب دهان را تف نکنید بلکه به ارامی بیرون بریزید و بهتر است که گاز استریل روی محل زخم قرار دهید تا جلوی خونریزی گرفته شود و ۳۰ دقیقه محل را به ارامی فشار دهید. ولی درصورتی که تولید خونابه ادامه پیدا کرد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و از مصرف به موقع داروهای خود غافل نشوید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان به مدت یک هفته

خوردن غذاهای نرم و نوشیدنی های خنک فقط به روز اول محدود نمیگردد و شما همواره باید تا یک هفته این روند را ادامه دهید. در طی این دوره هفت روزه هرروز بعد از خوردن هر وعده غذایی دهان خود را بشویید و عمل مسواک زدن را به ارامی و با دقت انجام دهید.

اگر دندانپزشک به شما استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین که رنگ صورتی دارد را تجویز کرده است، دقت کنید که ابتدا به ارامی مسواک بزنید و سپس از اب نمک رقیق شده برای غرغره کردن استفاده کنید و پس از ان نوبت به استفاده از دهانشوی میرسد که دهان به طور کامل ضدعفونی گردد. پس از انجام این کارها به مدت نیم ساعت از هرگونه خوراکی و نوشیدنی خودداری کنید.

همچنین در طی این مدت هیچگونه دستکاری و لمس ناحبه جراحی شده مجاز نمی باشد و شما رو به درسر می اندازد. بعلاوه به افرادی که به مصرف سیگار یا قلیان و هرگونه دخانیات دیگر عادت دارند توصیه میشود که طی دوره نقاحت ان را ترک کنند و پس از گذشت یک هفته میزان استفاده را به حداقل برسانند تا با عفونت ایمپلنت ناشی از دودسیگار و دخانیات مواجه نشوند.

درصورت احساس درد با دندانپزشک خود تماس بگیرید و برای بهبود درد و جلوگیری از خونریزی تا ۱۲ ساعت هر ۱۵ دقیقه کیسه یخی در ناحیه جراحی شده قرار دهید و مرتب ان را تعویض نمایید. سپس ۲۴ ساعت بعد از انجام جراحی نوبت به کمپرس گرم میرسد. لذا برای انجام این عمل از حوله یا پارچه گرم استفاده کنید. همچنین ۷ یا ۱۰ روز بعد از جراحی برای کشیدن بخیه ها اقدام کنید.

داروهای مسکن را جدی بگیرید:

• کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم و قرص مترونیدازول ۲۵۰میلی گرم هر ۶ ساعت به مدت ۷روز
  • ژلوفن ۴۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت تا زمان وجود درد

به طور خلاصه :

۱- تعویض گاز استریل: با فواصل کمتر از ۱۵ دقیقه خودداری نموده  بعد از جراحی دهان ، خم نشده و در موقع درازکشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید.

۲- جلوگیری از تحریک زخم ناحیه عمل: تحریک زخم ناحیه جراحی شده میتواند بوسیله انگشت ، خوردن غذای گرم و سفت و سخت ، مسواک زدن روی زخم ، دهان شویه ، غرغره کردن در روز جراحی ، مک زدن ، حتی آشامیدن با نی و یا سیگار کشیدن ایجاد شود که هر کدام از این عوامل ترمیم زخم را به تاخیر خواهد انداخت .

۳- تغدیه بعد از عمل: از رژیم غذایی نرم و مایعات استفاده نمائید . مصرف مایعات بعد از جراحی ضروری است . دقت داشته باشید از صرف اغذیه داغ در روز جراحی خودداری نمائید .

۴- دهان شویه و مسواک: از شستشوی دهان در روز جراحی خود داری نمائید . شما می توانید از فردای روز جراحی شستشوی دهان را با سرم فیزیولوژی و یا آب نمک شروع نمائید . برای تهیه آب نمک یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده بریزید و پس از حل آن استفاده نمائید. شستشو می تواند بعد از هر وعده غذا باشد. مسواک زدن نیز بعد از جراحی شروع می گردد دقت نمائید که محل زخم را مسواک نزنید. همچنین میتوانید از مسواک مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.

۵- تورم: پس ازجراحی تورم ایجاد میشود حداکثر تورم تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی خواهد بود و پس از آن به تدریج کم می شود و طی یک هفته تا ۱۰ روز از بین می رود . پس از جراحی بعضی از دندانهای نهفته کبودی زیر پوست صورت ممکن از مشاهده گردد که بتدریج رنگ آن زرد خواهد شد . این حالت کاملا طبیعی است . در فک بالا ، کبودی و تورم ممکن است تا زیر چشم ادامه پیدا کند که وجود چنین حالتی نمی تواند دلیل بر ضایعه چشمی باشد .به منظور تخفیف در دو تورم میتوان از کیسه یخ بمدت ۶ ساعت بعد از جراحی و گذاردن آن روی صورت استفاه کرد .

۶- درد: درد معمولا بعد از برطرف شدن اثر بی حسی شروع می گردد. میتوانید از مسکن تجویز شده قبل از شروع درد استفاده نمائید.تا زمانیکه  بی حسی وجود دارد دقت نمائید که لبها گاز گرفته نشده و زخم نشوند . در صورت بروز هر گونه اشکال چند روز بعد از عمل از قبیل خونریزی ، تب ،درد شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.در جراحی دندانهای نهفته طبعا محل زخم دردناک تر و احتمال تورم بیشتر است . محدودیت حرکت فک ، کم حسی لبها، و به تاخیر افتادن التیام زخم وجود دارد که گاهی اوقات به استراحت و کاهش فعالیت روزانه نیاز می باشد.

۷- بخیه ها و نمای زخم: معمولا بخیه ها ۵ الی ۷ روز بعد از جراحی بایستی خارج شوند بعد از جراحی دهان قشر خاکستری رنگی روی زخم و بخیه را می پوشاند و دهان نیز بدبو می شود . این علائم نشانه وجود عفونت نیستند .

۸- ریشه های باقی مانده: در بعضی موارد هنگام بیرون آورن دندان ، ریشه دندانها بعلت انحنای زیر فک و باریک بودنشان شکسته و باقی می مانند که مسلما دندانپزشک بیمار را در جریان این مطلب قرار خواهد داد . در مواردی نیز در مراحل التیام قطعه کوچکی از استخوان فک از زخم خارج میشوند که بایستی توجه شود این قطعات ریشه باقی مانده دندن نمی باشند .

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

بیماران به چند روز استراحت نیاز دارند؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت در افراد بستگی به نوع انجام ایمپلنت دارد. معمولا بیمارانی که یک یا تعداد کمی ایمپلنت انجام می دهند و احتیاجی به پیوند استخوان نیز ندارند احتیاجی به استراحت زیادی ندارند و از فردای روز جراحی می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند ولی بیمارانی که دارای ایمپلنت های متعددی هستند و یا پیوندهای استخوانی گسترده ای انجام داده اند بدلیل درد و تورم احتیاج به چند روز استراحت دارند.

طول درمان ایمپلنت چقدر است؟

کامل شدن درمان بین ۳ تا ۹ ماه طول می کشد و ممکن است در مواردی طولانی تر هم بشود از آنجا که این یک درمان پیشرفته است برای حصول اطمینان از موفقیت آن ممکن است به زمان طولانی تری هم نیاز باشد.

در طول این مدت بیمار از دندان موقت استفاده خواهد کرد. شرایط هر بیمار بصورت جداگانه بررسی شده و ممکن است به بیمار توصیه شود که مدتی را بدون پروتز سپری کند.

همچنین توصیه می شود که بیمار در روز جراحی و یک روز پش از آن فعالیت های شدید انجام ندهد.امکان دارد بیمار دچار کمی تورم شود و بسته به شرایط,طول مدت استراحت وی متفاوت است.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت