عوارض ایمپلنت دندان

التهاب اطراف ایمپلنت دندانی

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان خیلی شایع نیست، بعد از کشیدن دندان، بیماران جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته به روشهای مختلفی دسترسی دارند. روشهای جایگزینی دندانهای از دست رفته شامل استفاده از بریجهای دندانی، پروتزهای متحرک و یا استفاده از ایمپلنت‌ها می‌باشد. ایمپلنت‌ها علیرغم مزایای متعددی که دارند، ممکن است عوارضی هم داشته باشند. در این مقاله به بررسی بعضی عوارض ایمپلنت دندان می‌پردازیم.

  • ۱-عوارض مکانیکی ایمپلنت‌ها: شامل شل شدگی پیچ ایمپلنت‌ها و شکستگی پروتز ایمپلنت می‌باشد. این عارضه بدلیل موقعیت نامناسب ایمپلنت‌ها و زاویه نامناسب ایمپلنت و کمبود استخوان فک و نیروهای وارده بیش از حد به ایمپلنت می باشد.

    ۲- پری ایمپلنتایتیس: پری ایمپلنت در اثر تحلیل استخوان و تجمع میکروبی در اطراف ایمپلنت‌ها می‌باشد. علل مختلفی در مورد پری ایمپلنت مطرح است از جمله نیروهای وارده بیش از حد به ایمپلنت، بهداشت ضعیف بیمار و استخوان ناکافی اطراف ایمپلنت است. پری ایمپلنت باعث تحلیل استخوان و تجمع پلاک استخوانی می‌شود. درمان پری ایمپلنت، رفع التهاب و برداشت پلاک میکروبی و پیوند استخوان در ناحیه است.

    ۳-عفونت ایمپلنت:درمان عفونت لثه بستگی به شدت و محل ایمپلنت دارد. در موارد عفونت کم و عفونت در لثه، درمان شامل آنتی بیوتیک تراپی و دبریدمان لثه است ولی درمان عفونت در استخوان ممکن است پیچیده‌تر باشد و شامل برداشت عفونت و پیوند استخوان و در موارد شدید خارج نمودن ایمپلنت است.

    ۴-تحلیل لثه:بعضی اوقات در اطراف ایمپلنت‌ها تحلیل لثه مشاهده می ‌شود که ناشی از التهاب و عفونت لثه است، حفظ بهداشت دهان و رفع التهاب لثه لازم می باشد همچنین عوامل زیادی از جمله سفت مسواک زدن، بیماری لثه، ژنتیک، دخاینات، تغییرات هورمونی و… در تحلیل لثه تاثیر دارند.

    ۵-لق شدن ایمپلنت: لق شدن می‌تواند ناشی از عدم چسبندگی کافی فیکسچر به استخوان، عدم استخوان کافی و نیروهای اضافی وارده به پایه‌ها و بهداشت ضعیف بیمار می‌باشد.

    ۶-صدمه به بافت عصبی فک: در بعضی موارد بخصوص در فک پایین، بعد از کاشت ایمپلنت بی حسی در لب پایین، زبان دیده می‌شود. این مورد بدلیل آسیب به عصب تحتانی فک پایین است که در اثر تحلیل شدید استخوان بوجود می‌آید و هنگام دریل کردن ناحیه جراحی، به عصب فک پایین صدمه وارد می‌شود.

    ۷-سیوزیتایتیس: در فک بالا بعضا ایمپلنت وارد فضای سینوس می‌شود. سینوزیتایتیس باعث درد و ناراحتی و حساسیت به لمس و تورم در ناحیه گونه و چشم‌ها می‌شود. همچنین سینوزیتایتیس می‌تواند باعث انسداد بینی، خروج چرک از بینی، سردرد و سایر ناراحتی‌ها شود.

[lwptoc]

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت ایمپلنت دندانی یک بیماری آماسی است و جزو عوارض ایمپلنت دندان محسوب میشود که بافت‌های اطراف ایمپلنت دندانی را درگیر می‌کند. التهاب اطراف ایمپلنت باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت می‌شود. میزان شیوع بیماری التهابی لثه بین ۲۸ تا ۵۶ درصد است. این بیماری که ماهیتی عفونی دارد از تجمع مواد غذایی و میکروارگانیسمها ایجاد می‌شود.

بنابراین باکتری عامل مهم بیماری التهابی اطراف ایمپلنت می‌باشد. برخی عوامل مستعد کننده مثل بهداشت نامناسب و جرم و سیگار وجود فاصله بین ایمپلنت و اباتمنت، تروما در ایجاد بیماری التهابی اطراف ایمپلنت موثرند. وجود سمان چسباننده بین روکش و لثه می‌تواند باعث التهاب لثه و تحلیل استخوان بیمار شود. سیگار کشیدن باعث تولید هزاران ماده شیمیایی سمی می‌شود که دود مونوکسید کربن بدلیل ایجاد هیپوکسی مانع خون رسانی به سطح ایمپلنت شده و می‌تواند باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت شود.

تاثیر دود سیگار روی ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان

سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بیماریهای لثه محسوب شده و بر موفقیت درمان‌های لثه و ایمپلنت نیز اثر می گذارد. استعمال سیگار بر روی اعضای بدن اثر مخرب دارد از جمله باعث سرطان ریه بیماری‌های قلبی عروقی سکته مغزی و ضایعات دهانی می‌شود. گزارش شده است که سیگار کشیدن بر روی شدت بیماری پریودنتال در جوانان نیز موثر است. در افراد جوان سیگاری احتمال ابتلا به بیماری لثه بیش از ۳.۸ برابر افراد غیر سیگاری است.

سیگار کشیدن باعث کاهش التهاب لثه‌ای می‌شود و همجنین باعث کاهش خونریزی در اثر پروب زدن می‌شود ولی شیوع و شدت میزان تخریب بیماری‌های پریودنتال در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. سیگار باعث تحلیل استخوان اطراف دندانها و از دست رفتن دندانها می شود. از طرفی مطالعات متعدد نشان داده است که سیگار تاثیری در تجمع بیوفیلم میکروبی ندارد ولی در پاکت‌های عمیق لثه‌ای باعث کلونیزاسیون تجمع میکرو ارگانیسم‌ها می‌شود.

درمان عفونت ایمپلنت در افراد سیگاری 

بیمارانی که سیگاری هستند در مقابل درمان التهاب اطراف ایمپلنت دندانی مقاومت نشان می‌دهند. علیرغم کنترل پلاک و بهداشت دهان دستیابی به موفقیت درمانی در این بیماران نسبت به افراد غیر سیگاری کمتر است. افزایش خطر در درمان‌های ایمپلنت در بیماران سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. تاخیر در التیام زخم در درمان‌های جراحی و غیر جراحی در بیماران سیگاری بیشتر دیده می‌شود در افراد سیگاری احتمال عود بیماری پریو دنتال نیز بیشتر از افراد غیر سیگاری است، افزایش تحلیل لثه نیز در این بیماران بیشتر است. بنابراین عوارض ایمپلنت دندان را باتوجه به شیوه زندگی و سلامت خود، قبل از انجام ایمپلنت درنظر داشته باشید.

یکی از مراکز معتبر برای انجام ایمپلنت دندانی مطب تخصصی دندان پزشکی پاسداران است. برخورداری از کادر دندان پزشکی باتجربه، متبحر و آگاه به دانش روز در حوزه دندان پزشکی و تجهیزات به روز، تجربه خوبی را در حوزه رفع اختلالات دهان و دندان برای شما فراهم خواهد آورد.

 

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان