زگیل دهان یا ویروس اچ پی وی دهانی (HPV)

ویروس اچ پی وی دهانی چیست؟

زگیل دهان: ویروس اچ پی وی دهانی (HPV) یکی از قدیمی‌ترین ویروس‌های در حیات زیست می‌باشد. نام دیگر این ویروس پاپیلوما ویروس انسانی است. اچ پی وی به پروتئین‌های سلولی متصل شده و به سلول‌های انسانی چسبندگی پیدا می‌کند. تظاهرات اچ پی وی از عفونت‌های بی علامت تا تظاهرات زگیل مانند دهانی است.

۲۰۵ نوع مختلف اچ پی وی شناسایی شده است که به دو نوع با ریسک کم و ریسک زیاد برای سرطان در نظر گرفته می شوند.نوع کم ریسک اچ پی وی شامل  نوع ۶ و ۱۱ هستند که علایمی مثل تشکیل پاپیلوما یا کندیلوما در دهان ایحاد می‌کنند. نوع ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی ریسک بدخیمی بالایی دارند و باعث تشکیل سرطان دهان و ناحیه ژنیتال می‌شود.

[lwptoc min=”6″]

انتقال عفونت‌های دهانی اچ پی وی یا زگیل دهان(HPV)

زگیل‌های پوستی در بچه ها شایع است و در اثر انتقال افقی از مادر به بچه ها منتقل می‌شود. معمولا این زگیل‌ها بدون علامت هستند. برخلاف عفونت‌های اچ پی وی پوستی ،نوع اچ پی وی مخاطی در اثر عفونت‌های جنسی منتقل می‌شود. بچه‌هایی که از مادران دارای اچ پی وی متولد می‌شوند استعداد بیشتری برای ابتلا به اچ پی وی دارند. که این ریسک ۴۵ درصد بیشتر از بچه‌هایی است که از مادران سالم به دنیا می‌آیند.

دهان شایعترین محل عفونت‌های اچ پی وی است . راه‌های انتقال اچ پی وی دهانی از راه تماس جنسی یا تماس جنسی دهانی یا از طریق بزاق در حین تماس جنسی می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

چه افرادی بیشتر به زگیل دهان مبتلا میشوند؟

خیلی از بیماران ناقل ویروس اچ پی وی هستند و هیچ گونه علامت کلینیکی هم ندارند. ناقلین بدون علامت در مردان بیشتر از زنان می‌باشد.

بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی استعداد بیشتری برای ابتلا به اچ پی وی دارند. شیوع اچ پی وی در بیماران دارای ایدز بیشتر از افراد عادی است و این افزایش دو برابر بیشتر از افراد عادی است، همچنین میزان ویروس اچ پی وی در بیمارانی که ضایعات دهانی زگیل دارند بیشتر است. نوع ۳۲ اچ پی وی در ناقلین بدون علامت شایعتر است.

نقش شیارهای لثه بعنوان مخزن ویروس اچ پی وی(HPV)

همانطور که قبلا بیان شد اچ پی وی  بصورت بدون علامت در مخاط دهان باقی می‌ماند ولی مخزن اچ پی وی شناخته شده نیست. شیارهای لثه‌های ملتهب، مجرای غدد بزاقی، کریپت‌های لوزه‌ای، حاشیه طرفی زبان و منطقه دهانی حلقی به عنوان مخزن‌های ویروس شناخته می‌شوند. شیارهای لثه مهمترین منبع  و مخزن ویروس اچ پی وی هستند و مهمترین علت نهفتگی ویروس هستند. بخصوص در بیمارانی که بیماری لثه و التهاب لثه دارند فضا و مکان مناسبی جهت ویروس هستند.

در لثه ملتهب تقسیم سلولی به میزان زیاد انجام می‌شود که به تکثیر ویروس کمک می‌نماید. بیماری لثه یک ریسک فاکتور برای بیماران دارای اچ پی وی است و بعضی از میکرو ارگانیسم‌های بیماری لثه ای نیز کوفاکتور در بروز اچ پی وی هستند. به همین خاطر توصیه می شود در بیماران مساعد حتما بیماری لثه‌ای درمان شود تا ریسک اچ پی وی کاهش یابد.

انتقال عفونتهای دهانی اچ پی وی

درمان زگیل دهانی و فتودینامیک تراپی

در صورتی که در  اثر اچ پی وی ضایعات دهانی ایجاد شود تظاهرات آن غالبا به شکل پاپیلوما ،کندیلوما و ضایعات سفید گل کلمی است که بایستی بطریق جراحی یا الکتروسرجری یا لیزر این ضایعات دهانی برداشته شوند.همه بیماران دارای ضایعات دهانی باید تحت کنترل باشند و پیگیری و مراجعه به متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت توصیه می‌شود.

اگرچه فتودینامیک تراپی باعث کاهش میزان ویروس می شود ولی با این وجود ممکن است همچنان بعد از فتودینامیک تراپی ویروس در مناطقی از دهان به شکل نهفته باقی بماند و با مستعد شدن شرایط ،علامت و تظاهرات کلینیکی مجدد بروز کند. به همین خاطر فتودینامیک تراپی فقط درمان کمکی برای اچ پی وی است و درمان قطعی برای اچ پی وی نیست.

شما عزیزان می توانید که سوالات خود درباره ویروس اچ پی وی یا زگیل دهانی و راه های درمان  آن از کارشناسان مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران در میان بگذارید.

• درمان ضایعات دهانی  اچ پی وی چگونه است؟
  • انتقال عفونت‌های دهانی اچ پی وی امکان پذیر است؟