همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

ویروس هرپس دهانی

ویروس هرپس دهانی، ویروسی است که از طریق تماس مستقیم قادر به انتقال به سایر افراد است.این ویروس دارای دو زیرگروه است: در نوع اول آن ویروس بیشتر در ضایعات دهانی وجود دارد اما در نوع دوم بیشتر در ضایعات تناسلی ایجاد بیماری می کند. تظاهرات بالینی این ویروس به دو شکل اولیه و ثانویه است.

ویروس هرپس دهانی

علائم مبتلا به ویروس هرپس دهانی اولیه

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

اولین برخورد ویروس با انسان اغلب در سنین کودکی بین دو تا پنج سالگی رخ می دهد. در ۹۰ درصد موارد این آلودگی با علائم کلینیکی خفیفی همراه است. در ۱۰ درصد موارد باعث علائم کلینیکی شدید مثل تب ،بی حالی و ضعف همراه با زخمهای دهانی و التهاب شدید لثه ها می شود.

یک تا دو روز بعد از علائم کلینیکی مثل تب ،ضعف و بی حالی دهان دچار زخم های متعدد و قرمز رنگ می شود و لثه ها دچار التهاب شدید و قرمز رنگ می شوند. این زخم ها تمایل به قرمزی و خونریزی دارند. بیمار در اثر زخم دهانی قادر به آشامیدن و غذا خوردن و حتی صحبت کردن نیست و غدد لنفاوی گردنی متورم می شوند.

درمان هرپس اولیه:

معمولا بیماران احتیاج به درمان ضد دردی و ضد تبی مثل استامینوفن دارند برای درمان کاهش آب بدن نوشیدن مایعات لازم است. برای کاهش درد زخم های بیماران ، استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب‌های موضعی مثل دیفن هیدرامین لازم می باشد.

علائم مبتلا به ویروس هرپس دهانی ثانویه

ویروس هرپس بعد از اولین حمله خود در سلول های عصبی به حالت نهفته باقی می ماند و به هنگام بروز فرصت مناسب مجددا فعال می شود و ضایعاتی را به وجود می آورد در واقع عفونت ثانویه در اثر فعالیت مجدد عفونت اولیه ایجاد می شود. معمولا در اثر استرس یا ضعف سیستم ایمنی یا خستگی و کم خوابی و عواملی مثل درمان های دندانپزشکی فعال می شود. در صورتی که بیمار با ضعف سیستم ایمنی زیادی مثل اچ آی وی درگیر باشد عفونت ثانویه هرپس طولانی مدت در دهان باقی می ماند و به راحتی خوب نمی شود.

علائم دهانی هرپس ثانویه به شکل تاول های ریز در گوشه لب بالا و یا لب پایین و پوست اطراف لب و دهان ایجاد می شود. قبل از ایجاد ضایعات، علائمی مثل سوزش و خارش در محل ایجاد می شود. تاول های ریز بعد از مدتی پاره می شوند و به شکل زخم های دردناکی در می آیند و بعد از یک الی دو هفته بهبود می یابند. بعضی اوقات علائم ثانویه هرپس ثانویه به شکل زخم و تاول های ریز در سقف دهان در نزدیک دندان های کرسی فک بالا دیده می شود.

درمان هرپس ثانویه:

درمان ویروس هرپس دهانی ثانویه علامتی است و با استفاده از مسکن های موضعی مثل شربت دیفن هیدرامین درد و سوزش هرپس ثانویه بهبود می یابد و بعد از گذشت یک الی دو هفته زخم های بیمار بهبود می یابد و در موارد شدید استفاده از پماد اسیکلوویر بر روی زخم باعث بهبود می شود.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.