آبله مرغان در دهان و گلو (علت+درمان)

آبله مرغان در دهان و گلو

آبله مرغان در دهان و گلو : آبله مرغان یکی از بیماری های دهانی است که با سردرد، بی اشتهایی، التهاب گلو، گوش و حلق ایجاد می شود و در ابتدا بثورات جلدی ظاهر می شود و سپس صورت و اندام های تحتانی را گرفتار می کند. دوره بیماری بین یک هفته تا ده روز است و اکثرا نیز عوارضی بر جای نمی گذارد، مگر اینکه بیمار دارای اختلالات سیستم ایمنی باشد.

آبله مرغان در دهان چگونه بروز میکند؟

زخم های کوچک در کلیه مخاط دهان ایجاد می شود. بعضا این زخمهای دهانی نسبت به زخم های پوستی زودتر ایحاد می شوند. تاول های ریز در دهان پاره می شوند و زخم های سطحی از خود بر جای می گذارند. معمولا درد اینها از زخم های تبخالی کمتر است.

بیماری زونا چیست؟

دوره نهفتگی بیماری یک تا دو هفته می باشد و بیمار در محلی که قبلا بثورات و زخم داشته اند احساس سوزش و درد می کند. علائم عمومی شامل تب، سستی و لنفادنوپاتی می باشد. شایعترین محل بروز زونا در پوست سینه و پشت در اعصاب بین دندانی است. علائم ابتدا به شکل مناطق قرمز رنگ دیده می شود اگر این ضایعات در مسیر عصب فک بالا باشد تظاهرات دهانی بیشتر در قسمت فوقانی ، مخاط حفره دهان را فرا می گیرد. که در نتیجه نیمی از مخاط ناحیه کام ،لثه، مخاط آلویولار و ناحیه گونه درگیر می شوند. علائم ظاهری بیماری در مدت دو هفته بهبود می یابند مگر اینکه بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی باشند. اکثرا بیماران دارای درد بسیار شدید در مسیر اعصاب می باشند که ممکن است مدت طولانی باقی بماند و بیمار درد بکشد.

آبله مرغان در دهان و گلو

مطلب پیشنهادی: آفت دهانی چیست؟

بهترین راه درمان آبله مرغان و زونا

آبله مرغان بیماری بسیار خفیفی است و اکثرا به جز درمان های حمایتی درمان دیگری نیاز ندارند. در مورد زونا معمولا تشخیص تا زمان بروز بثورات امکان پذیر نیست. قبل از آن علائم ممکن است شبیه آپاندیسیت یا دردهای شکمی باشد. هدف اصلی درمان عبارت است از تخفیف خارش و درد تا حد امکان است. سایر روش های درمانی نیز پیشنهاد شده است ولی قطعیت آن مشخص نیست . روش هایی مثل تحریک یا مالش متناوب، استفاده از جریان الکتریکی در پوست، گرما، اسپری سرما و قطع رشته های عصبی. داروهای مورد استفاده شامل داروهای کاهش دهنده درد و التهاب خواهد بود.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

• بیماری آبله مرغان چیست؟
  • علائم بیماری زونا چیست؟
  • برای درمان آبله مرغان و زونا چه داروهایی تجویز می شود؟