آفت دهانی چیست؟

آفت دهان چیست؟ آفت دهانی زخم عود کننده دهانی که به مخاط دهانی محدود می شود. آفت دهانی معمولا در ۳۰ درصد افراد جامعه رخ می دهد و علت ایجاد آن متعدد است. بعضی عوامل ایجاد آفت شامل ارث، کم خونی، استرس و اختلالات ایمونولوژیک است.

آفت دهان چیست؟

علت آفت دهان چیست؟

قطعی ترین عامل این بیماری وراثت است. کمبود عوامل خون ساز مثل آهن، اسید فولیک و ویتامین بی ۱۲ به عنوان عوامل اتیولوژیک این بیماری مطرح می شوند . حساسیت به بعضی غذاها مثل شیر، گندم، آرد، بادمجان و گردو می تواند باعث ایجاد آفت دهانی شود. استرس نیز با تاثیر بر سیستم ایمنی می تواند باعث شروع و ایجاد آفت شود. بروز آفت در بیماران دارای استرس بیشتر از افراد خونسرد و آرام است. تروما عامل دیگر ایجاد آفت دهانی است. قاعدگی و اختلالات هورمونی دیگر عامل ایحاد آفت دهانی است.

آفت دهانی برای اولین بار در دهه دوم زندگی ایجاد می شود و بر اساس سایز ضایعه به گروه های مختلفی تقسیم می شود:

۱. آفت مینور

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

این آفت ها بیش از ۸۰ درصد انواع بیماری آفت را شامل می شوند. بعد از یک هفته بهبود می یابند و درد و سوزش کمی دارند و درمان حمایتی و کوتاه مدت لازم دارند. سایز این ضایعات کمتر از یک سانتی متر است و بدون اسکار بهبود می یابند. غالبا به وسیله هاله التهابی قرمز رنگ احاطه می شوند. این ضایعات به وسیله غشا کاذب زرد رنگ پوشیده می شوند. ضایعات معمولا در گونه، لب، سطح شکمی زبان و کف دهان درگیر می شوند. آفت مینور معمولا از سنین کودکی شروع شده و عود آن هر جند هفته یک بار و در بعضی بیماران هر چند روز است.

۲. آفت ماژور

این آفت ها قطری بین ۱ الی ۳ سانتی متر دارند. این ضایعات بسیار دردناک بوده و باعث اختلال در غذا خوردن و تکلم می شوند. معمولا ترمیم آنها بین دو تا سه هفته زمان می برد و بهبود آنها همراه با اسکار می باشد.

۳. آفت هرپتی فرم

نوع غیر شایع بیماری آفت هستند. ضایعات به شکل تعداد بسیار کوچک و زیاد دیده می شوند با توجه به تعداد زیاد و شکل کوچک شبیه زخم های هرپسی هستند و معمولا شروع آنها در بزرگسالی است.

درمان آفت دهان چگونه انجام میشود؟

از آنجایی که زخم های آفتی اکثرا در اثر اختلال ایمونولوژیک ایجاد می شوند استفاده از داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در درمان این بیماری دارند. کورتون های موضعی در درمان آفت بسیار موثرند و باعث کاهش درد و سوزش و کوتاه شدن دوره بیماری می شوند. استفاده از بی حس کننده های موضعی مثل لیدوکایین و دیفن هیدرامین نیز در کاهش درد بیماران موثرند.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های زبان کلیک کنید.

• حساسیت به چه غذاهایی موجب ایجاد آفت دهانی می شود؟
  • چند نوع آفت دهانی داریم؟
  • از چه داروهایی برای درمان آفت دهانی استفاده کنیم؟