تشخیص و درمان زخم های دهان

زخم های دهانی

انواع مختلف زخم های دهانی را بشناسید!

زخم های دهان از جمله ضایعات شایع دهانی هستند. عوامل متعدد باعث زخم های دهانی می شوند، این زخم ها بر اساس زمان ایجاد به دو دسته زخم های حاد و مزمن تقسیم می شوند.

علائم زخم های دهان حاد:

در این دسته بیماری هایی مثل هرپس ویروس ها، زونا، آبله مرغان، عفونت های کوکساکی ویروس ، بیماری دست و پا و دهان و اریتم مولتی فرم قرار می گیرد. همچنین زخم های آفتی و زخم های ناشی از تروما و سوختگی های شیمیایی و حرارتی نیز در زیر مجموعه زخم های حاد قرار می گیرد.

زخم های حاد به زخم هایی گفته می شود که طول زمان ایجاد آنها کمتر از دو هفته است و زخم های مزمن به زخم هایی گفته می شود که از زمان حضور آنها در دهان بیشتر از دو هفته می گذرد. معمولا زخم های دهانی حاد گذرا بوده و بعد از یک هفته الی دو هفته بهبود پیدا می کنند. اما زخم های دهانی مزمن احتیاج به پیگیری و بررسی بیشتری دارند.

علائم زخم های دهان مزمن:

زخم های دهانی مزمن شامل زخم های تاولی مزمن مثل بیماری پمفیگوس ، پمفیگویید ، لیکن پلان و زخم های مزمن مثل سرطان دهان و زخم های قارچی عمقی است که در مقالات بعدی در مورد هر یک از این موارد توضیحات لازمه داده خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: تشخیص و درمان زخم های دهان

زخم های دهان منفرد چگونه خود را نشان میدهند؟

شایعترین علت زخم های منفرد دهانی حاد زخم های تروماتیک و مکانیکی و زخم های حرارتی و شیمیایی هستند. عوامل مکانیکی شامل استفاده شدید از مسواک و نخ دندان، پروتزهای نامناسب با تطابق ضعیف، وجود مواد سخت در غذا مثل نان خشک و غیره می باشد. در اثر این عوامل، مخاط دهان قرمز و ملتهب می شود.

در اثر عوامل حرارتی، غذای داغ و مایعات داغ، تماس تصادفی با وسایل داغ حین کار دندانپزشکی مثل گوتای داغ و مواد قالبگیری داغ می باشد. ضایعات ناشی از سوختگی های حرارتی باعث قرمزی و التهاب مخاط همراه با کنده شدن سطح مخاط می شود. در موارد شدیدتر این سوختگی ها باعث ایجاد تاول در مخاط دهان می شوند. این زخم های مکانیکی یا حرارتی بعد از ۱۰ روز بهبود می یابند. البته این به شرطی است که تحریک بر روی مخاط نباشد.

علت زخم های دهانی چیست؟

بعضی عوامل شیمیایی مثل دهانشویه های الکلی، قرار دادن عوامل ضدالتهابی و قرص های آسپرین در مخاط دهانه، مواد شستشو دهنده های کانال دندان حین کار درمان ریشه و تزریق بی حس کننده های موضعی در مخاط دهان که باعث نکروز مخاط دهان می شوند می توانند باعث سوختگی مخاط دهان شوند

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی:آفت دهانی چیست؟

• زخم های دهان چند نوع هستند؟
  • چه عوامل شیمیایی باعث سوختگی مخاط دهان می شوند؟