علل افزایش حجم لثه (هیپرپلازی لثه) چیست؟

علل افزایش حجم لثه

گاهی اوقات بافت لثه بنا به دلایل مختلفی اعم از : مصرف برخی از داروها، مشکلات سیستماتیک و …. دچار افزایش حجم لثه می شود. این افزایش حجم،  باید در کم ترین زمان ممکن، درمان شود. لذا، اگر شما عزیزان می خواهید با افزایش حجم لثه آشنا شوید و بدانید که دلایل ایجاد آن، روش های درمان و …. را بدانید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه همه آن چیزی که باید در رابطه با افزایش حجم بافت لثه و روش های درمانی آن بدانید را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. از علل افزایش حجم لثه یکی از بیماری های لثه می‌توان به داروها اشاره کرد، همچنین به عنوان هیپرپلازی ثانویه‌ی لثه نسبت به دارو شناخته شده است، این اصطلاح برای نخستین بار در مقالات دندانپزشکی در اوایل دهه ی ۶۰ در کودکان مبتلا به صرع نهادینه شده که برای درمان تشنج ، داروی فنی توئین دریافت می‌کردند.

افزایش حجم لثه چیست و چه علائمی دارد؟

زمانی که بافت لثه هر یک از شما عزیزان به صورت بی رویه رشد کند، می توانیم بیان کنیم که شما دچار افزایش حجم لثه یا هایپرپلازی لثه شده اید. البته، گاهی ممکن است که شما به سایر بیماری های لثه نیز دچار شده باشید؛ لازم به ذکر است که معمولا این افزایش حجم در بخش جلویی دندان ها به وجود می آید. شما اگر دچار افزایش حجم لثه شده باشید، در زمان صحبت کردن احساس ناخوشایندی خواهید داشت، در زمان جوییدن غذا و مواد خوراکی نیز رنج برده و دهانتان نیز بوی بدی خواهد گرفت. در واقع، تا به امروز هر فردی که به این بیماری مبتلا شده، خودش به راحتی رشد آن را احساس کرده و فورا به پزشک، مراجعه کرده است.

علائم و نشانه های افزایش حجم لثه

در بخش پیش بیان کردیم که اگر شما عزیزان دچار رشد بی رویه بافت لثه شده باشید صحبت کردن، غذا خوردن و … برایتان دشوار خواهد بود. علاوه بر این موارد، شما اگر دچار افزایش حجم لثه شده باشید، علائم و نشانه های دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد که تعدادی از رایج ترین و شایع ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

• قرمز شدن و خونریزی لثه ها
  • ملتهب شدن لثه
  • احساس درد
  • بدبود شدن دهان
  • تجمع پلاک بر روی سطح دندان ها

به طور کلی می توانیم بیان کنیم که این بیماری، بر روی سلامت دهان و دندان اثری منفی گذاشته و موجب ایجاد اختلال در بهداشت این ناحیه می شود. علاوه بر این، اگر هر یک از شما عزیزان سن کمتری دارید، ممکن است این بیماری بر روی روند رشد دندان های شما اثر منفی بگذارد. بنابراین، هر زمانی که احساس کردید شاهد بروز علائم این بیماری هستید، حتما به متخصص مراجعه کرده و برای درمان اقدام نمایید.

علل افزایش حجم لثه

هم اکنون که به طور کامل با افزایش حجم لثه و علائم آن آشنا شدید، ممکن است بپرسید که این اتفاق بنا به چه دلایل روی می دهد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که دلایل زیادی وجود دارند که منجر به ایجاد هایپرپلازی می شوند. تعدادی از مهم ترین و اصلی ترین علت های به وجود آمدن هایپرپلازی لثه یا همان افزایش حجم لثه، شامل موارد زیر می باشند:

افزایش حجم لثه در اثر التهاب

افزایش حجم لثه به علت التهاب ممکن است به شکل حاد یا مزمن رخ دهد. چنانچه بیمار بهداشت مناسبی نداشته باشد به مرور التهاب لثه ایجاد می‌شود و اگر روند التهاب همچنان ادامه پیدا کند لثه متورم شده و حالت قرمز و خون چکان پیدا می‌کند. این افزایش حجم لثه در اثر بیماری لثه‌ای ایحاد شده و در اثر درمان بیماری لثه بهبود می‌یابد.

علت افزایش حجم لثه

کوچکترین تحریکی در لثه باعث خونریزی لثه می‌شود، بعضی اوقات این افزایش حجم لثه‌ای به شکل حاد و آبسه لثه‌ای خود را نشان می‌دهد که به شکل ناگهانی،لثه متورم می‌شود و بسیار دردناک نیز می‌باشد. معمولا آبسه حاد لثه‌ای در بیماران دارای مشکل لثه‌ای ایجاد می شود. درمان این آبسه حاد کورتاژ و تمیز کردن لثه و آنتی بیوتیک تراپی است. درمان افزایش حجم لثه، جرمگیری، رفع التهاب لثه و در صورت لزوم جراحی لثه است که بعضی اوقات در صورت بهداشت مناسب بیمار و جرمگیری، مشکل بیمار بدون جراحی حل می‌شود.

افزایش حجم لثه در اثر مصرف داروها

بعضی داروها باعث افزایش حجم لثه می‌شوند، که در ادامه سه دسته از داروهایی که باعث حجم لثه می‌شوند رو خواهیم گفت: داروهای ضد صرع ، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای بلاک کننده کلسیم سه دسته دارویی هستند که باعث افزایش حجم لثه می‌شوند. معمولا افزایش حجم لثه از فضای بین دندانی شروع شده و به بالای سطح دندان می رسد و چنانچه زیاد شود می‌تواند مانع غذا خوردن بیمار نیز شود. لثه معمولا به حالت سفت و فاقد التهاب است و رنگ صورتی دارد که معمولا کل ناحیه دهان درگیر می شود. ولی این حالت برای بیمار مشکل زیبایی و صحبت کردن و غذا خوردن ایجاد می‌نماید. درمان این حالت جراحی و برداشت بافت اضافه لثه و برداشت بافت اضافی لثه با لیزر نیز امکان پذیر است. داروهایی که منجر به بروز چنین بیماری می شوند، شامل موارد زیر هستند:

• داروهای ضد تشنج مانند: فنی توئین
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی همچون: سیکلوسپورین
  • داروهای مسدود کننده کانال های کلسیمی
  • برخی از داروهای کنترل فشار خون همانند: نیفدیپین
  • برخی از داروهای قلبی همچون: آملودیپین و وراپامیل

لذا، اگر جزء افرادی هستید که داروهای فوق را مصرف می کنید و یا به طور کلی داروهایی خاص را استفاده می کنید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

برخی از مشکلات سیستماتیک همچون عوامل هورمونی یا خونی

گاهی اوقات ممکن است که افزایش حجم لثه در اثر مشکلات سیستماتیک و تغییرات فیزیولوژیکی نیز رخ دهد. در واقع، بعضی از بیماری ها مثل سرطان خون به نوبه خود می توانند اثر زیادی بر نواحی مختلف بدن گذاشته و منجر به ایجاد بیماری های مختلف همانند بیماری هایپرپلازی لثه گردند. علاوه بر سرطان خون، بیماری های دیگری نیز وجود دارند که شما عزیزان در صورت ابتلا به آن ها، بیشتر مستعد هایپرپلازی لثه خواهید بود که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

• HIV
  • دیابت و کم خونی
  • بیماری کرون
  • بیماری لنفوم

به خاطر بسپارید که علاوه بر بیماری های فوق، شما عزیزان اگر دچار کمبود ویتامین های مختلف هستید، به احتمال زیاد شاهد بروز هایپرپلازی لثه خواهید بود. البته، لازم به ذکر است تا بدانید که بانوان در دوران بارداری اغلب این بیماری را تجربه می کنند و در نزدیکی زایمان، این بیماری به طور کامل از بین می رود.

وراثت و ژنتیک

اغلب بیماری های که همه ما در طول زندگی خود آن ها را تجربه می کنیم، از ژنتیک و ارث به ما رسیده است که افزایش حجم لثه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، یک بیماری نادر وجود دارد که نام آن فیبروماتوز ارثی لثه (HGF) می باشد و شما عزیزان در صورتی که این بیماری را داشته باشید، شاهد بزرگ شدن تدریجی لثه هایتان خواهید بود. در این صورت، لثه های شما از کودکی بیش از حد رشد می کند اما، به نحوی نیست که شما از آن مطلع شوید. ولی، در بزرگسالی کم کم متوجه وجود این مشکل خواهید بود و باید برای درمان آن اقدام نمایید.

رشد بیش از حد لثه

روش های درمانی افزایش حجم لثه

در حال حاضر که دانستید افزایش حجم لثه چیست و به چه دلایلی ایجاد می شود، بهتر است که با روش های درمانی آن نیز به طور کامل آشنا شوید. لازم به ذکر است تا بدانید که برای این بیماری روش های درمانی زیادی وجود دارند که نوع درمان، به علت ایجاد آن بستگی دارد. به نحوی که در اغلب موارد با رعایت بهداشت دهان و دندان، این افزایش حجم از بین رفته و نیازی نیست تا از روش های درمانی دیگر، استفاده شود. اما، در صورتی که رشد بی رویه لثه در اثر وراثت و یا مصرف برخی از داروها ایجاد شده باشد، برای درمان باید از جراحی کمک بگیرید.

در هر صورت، فرقی ندارند که از چه روشی برای بهبود استفاده می شود، موضوعی که اهمیت دارد، فقط درمان کردن است. زیرا، عدم درمان افزایش حجم لثه منجر به نامرتب شدن دندان ها، احتمال ابتلا به انواع بیماری های لثه، بروز برخی از عوارض و …. می گردد. لذا، بهتر است که با روش های درمانی به خوبی آشنا شده و بر اساس تشخیص پزشک، یکی از آن ها را انتخاب نمایید که برخی از روش های درمانی این بیماری، به شرح زیر می باشند:

درمان هایپرپلازی لثه با جراحی

یکی از روش های درمان هایپرپلازی لثه، جراحی است که خوده این روش، به چند دسته مختلف تقسیم می شود که عبارتند از:

• برش لیزر:  در این روش از جراحی، از لیزر استفاده می شود تا بخشی از بافت لثه که رشد بیش از حدی دارد، بریده شده و خارج شود. لازم به ذکر است تا بدانید که در این روش، بعد از خارج کردن لثه های اضافی، پلاک هایی که در اطراف ریشه دندان ها وجود دارند هم حذف می شوند.
  • الکتروسرجری: در این روش برای درمان افزایش حجم لثه، آن بخش از بافت را با کمک  جریان الکتریکی، برش داده و حذف می کنند.
  • جراحی فلپ پریودنتال: در این روش از جراحی، ابتدا بافت لثه را در بخش مورد نظر از دندان جدا کرده و سپس آن را برش می زنند. در مرحله بعدی جرم روی دندان و پلاک های روی لثه را حذف می کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از ساده ترین روش های درمان افزایش حجم لثه، رعایت کردن بهداشت دهان و دندان است. البته، همان طور که در بخش پیشین بیان کردیم این روش برای تمامی افراد پاسخگو نیست و ممکن است که برخی از شما عزیزان در عین حال که بهداشت را رعایت می کنید، دچار این بیماری شده باشید. اما اگر جزء افرادی هستید که به خاطر عدم رعایت بهداشت دچار این مشکل شده اید، می توانید با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه های ضد عفونی کننده و …. آن را برطرف نمایید.

افزایش حجم لثه

تعویض یا عدم مصرف داروهای خاص

هر یک از شما عزیزانی که پس از مصرف داروهایی خاص دچار رشد بی رویه لثه شده اید، باید به پزشک خودتان مراجعه کرده و با نظر و تجویز او، مصرف آن داروها را قطع کرده و یا داروهای دیگری را جایگزین کنید. فقط به خاطر بسپارید که هرگز نباید این کار را سر خود انجام دهید. زیرا، این کار ممکن است علاوه بر عدم درمان افزایش حجم لثه، موجب عود کردن بیماری خودتان نیز شود.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مقاله سعی نمودیم تا شما عزیزان را با افزایش حجم لثه آشنا کرده و دلایل اصلی بروز آن و روش های درمانی اش را به طور کامل برایتان بیان کنیم. به خاطر داشته باشید که در صورت مشاهده هر گونه علائم ذکر شده و رشد بی رویه بافت لثه، باید فورا به متخصص مراجعه کنید. زیرا، هر چه سریع تر برای درمان اقدام نمایید، روند بهبودی تسریع خواهد یافت. لذا، اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید و می خواهید که با کمک متخصصی این بیماری را درمان کنید، می توانید با همکاران ما در مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران ارتباط برقرار کرده و از متخصصین ما در این حوزه، یاری بگیرید. مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با حضور دوتن از متخصصین دانشگاهی و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و رتبه اول بورد تخصصی کشوری با کیفیت عالی و تعرفه مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی و عمومی دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد.

• افزایش حجم لثه در اثر التهاب چیست؟
  • آیا دلیل اصلی افزایش حجم لثه داروها هستند؟