نقش عوامل موضعی در بیماری لثه

عوامل موضعی بیماری لثه

بیماری لثه یکی از شایع ترین بیماری های عفونی انسانی است. بیماری لثه مهمترین علت از دست دادن دندان ها بعد از پوسیدگی دندانی است. مهمترین علت بیماری لثه میکروارگانیسم های عفونی و باکتریایی است . ژنتیک و بیماری های زمینه ای و بعضی عوامل موضعی مثل سیگار کشیدن و دیابت و تشکیل جرم و رسوبات دندانی در بروز بیماری لثه نقش دارند.

جرم و رسوبات دندانی

جرم دندانی همان رسوبات دندانی هستند که یکی از عوامل موضعی بیماری لثه هستند. جرم دندانی زمینه ایجاد بیماری لثه را فراهم می نماید. جرم دندانی با ایحاد سطح خشن، مانع تمیز کردن لثه توسط بیمار می شود و زمینه التهاب لثه را فراهم می نماید.

رنگریزه دندانی

به توده های رنگی که به سطوح دندانی می چسبد رنگریزه دندانی می گویند. رنگریزه های دندانی باعث مشکل زیبایی برای بیمار می شوند و موجب آسیب به دندان بیمار و آماس لثه نمی شوند مگر اینکه ضخامت آنها زیاد شده و ایجاد یک سطح ضخیم نمایند که باعث التهاب لثه شوند.

باقیمانده های غذایی

به تجمع ذرات غذایی در یک سوم دندانی یا قسمت های بین دندانی گفته می شود که معمولا در افراد با بهداشت ضعیف در اطراف دندان ها و پروتزهای نامناسب دیده می شود. این زبری ها با مسواک زدن رفع می شوند و باعث ایجاد بیماری لثه نمی شوند مگر اینکه این روند ادامه پیدا کند و باعث التهاب لثه شود.

مشکلات آناتومیک دندانی

یکی از عوامل موضعی بیماری لثه بعضی عوامل آناتومیک مثل نقص های سطح ریشه دندان که موجب تجمع پلاک دندانی می شود زمینه را برای بیماری لثه مستعد می نماید. کیفیت نامناسب ترمیم های دندانی یا روکشهای دندانی و باز بودن فاصله بین دندانی و درمان های ضعیف دندانپزشکی انجام شده در ایحاد بیماری لثه نقش دارند.

لبه های ترمیم های دندانی

هنگامی که لبه ترمیم دندانی در زیر لثه باشد موجب تحریک لثه می شود. لبه های ترمیم اگر در زیر لثه قرار بگیرد باعث التهاب لثه و بیماری لثه می شود زیاد بودن ترمیم و نفوذ آن به فضای بین لثه ای باعث التهاب و بیماری لثه می شود.

نقش سیگار در بیماری لثه

مطالعات مختلفی نشان داده است که تجمع پلاک دندانی در بیمارانی که سیگار مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که سیگار مصرف نمی کنند بسیار بیشتر است بیماران سیگاری استعداد بیشتری نسبت به ابتلا به بیماری لثه دارند.

• مهمترین علت بیماری لثه چیست؟
  • چه عواملی در بروز بیماری لثه نقش دارند؟
  • عوامل موضعی بیماری لثه چه مواردی هستند؟