فشار خون بالا در دندانپزشکی + آموزش نحوه اندازه گیری فشارخون

فشار خون

فشار خون بالا در دندانپزشکی: ما قصد داریم در این مطلب به تأثیر فشار خون بالا در دندانپزشکی بپردازیم و درمان‌های دندانپزشکی که بر اثر فشار خون بالا امکان‌پذیر نیست را در ادامه بررسی می‌کنیم.

[lwptoc]

میزان فشار خون مجاز برای انجام کار‌های دندانپزشکی

فشار خون بالا در دندانپزشکی میتواند مشکل ساز شود لذا میزان فشار خون ۱۸۰ روی ۱۱۰ میلی‌متر جیوه برای انجام کار‌های دندانپزشکی اورژانسی مجاز می‌باشد اما باید فشار خون بیمار را با استفاده از دارو‌های خوراکی پایین آورد و همچنین بیمار پس از درمان دندانپزشکی بایستی تحت پیگیری یک ساعته قرار گیرد.

بیماران مبتلا به فشار خون بالا تا زمانی که فشار خونشان به حد نرمال نرسیده است، نمی‌توانند از برخی خدمات دندانپزشکی چون پر کردن دندان، درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی و کشیدن دندان که می‌تواند بر روی بالا رفتن فشار خون اثرگذار باشد و حتی امکان دارد سبب بروز حملات قلبی در بیمار شود.

میزان مجاز استفاده از داروی بی‌حسی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا

بیماران مبتلا به فشار خون بالا در دندانپزشکی ممکن است تحت تأثیر داروی بیحسی دندانپزشکی که حاوی منقبض‌کننده عروقی هستند قرار گیرند، به همین خاطر استفاده از داروی بی‌حسی باید به ۲ کارپول یا کمتر محدود شود.

در ضمن می‌توان با استفاده از بی‌حسی موضعی فاقد منقبض‌کننده عروقی از بروز موارد اورژانسی پزشکی و یا عوارض ناشی از آن مانند بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرد.

عوارض استفاده از دارو‌های فشار خون

برخی از دارو‌های فشار خون باعث به وجود آمدن مشکلاتی چون خشکی دهان شوند که می‌توانند منجر به پیامد‌هایی چون پوسیدگی دندان‌ها، مشکل در صحبت کردن، جویدن، بلع، سوزش دهان و عفونت قارچی شوند که گاهی نیز این خشکی دهان می‌تواند به صورت گذرا باشد.

اما برخی دیگر از این دارو‌ها می‌توانند باعث افزایش حجم لثه و به دنبال آن خونریزی لثه‌ای و مشکل در جویدن شوند که اکثر این موارد با داروی نیفیدیپین ارتباط دارد که بسته به دوز دارو و رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی می‌توان علائم آن را کاهش داد و یا حتی بیمار می‌تواند با مشورت پزشک دارو را تغییر دهد.

در وهله اول اگر بزاق دهان بیمار به شدت کاهش یابد، می‌توان با مشورت پزشک داروی فشار خون را عوض کرد.

برای کنترل خشکی دهان می‌توان از روش‌هایی چون جرعه جرعه یا مزه مزه کردن مکرر آب، کاهش مصرف قهوه، آب نبات‌های بدون قند، مصرف نکردن دهان شویه‌های حاوی الکل و استفاده موضعی از فلوراید با غلظت بالا به صورت دهان شویه یا ژل استفاده کرد.

 تداخلات دارویی دارو‌های فشار خون با دارو‌های تجویز شده دندانپزشکی

برای ممانعت از ایجاد مشکل فشار خون بالا در دندانپزشکی، دندانپزشکان می‌بایست تداخلات دارویی دارو‌های فشار خون را با دارو‌هایی که بعد از درمان‌های دندانپزشکی جهت کنترل درد و عفونت برای بیمار تجویز می‌کنند را در نظر بگیرند زیرا به طور مثال امکان دارد اثر بخشی دارو‌های ضد فشار خون با دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی به طور مداوم کاهش پیدا کند. البته استفاده از این دارو‌ها با محدودیت زمانی کم از اهمیت بالینی کمی برخوردار است.

فشار خون بالا در دندانپزشکی

آموزش نحوه اندازه گیری فشارخون

با توجه به مطالب فوق دانستیم که فشار خون بالا در دندانپزشکی میتواند مشکل ساز شود، حال به روش اندازه گیری فشار خون میپردازیم. جهت اندازه گیری فشار خون در بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی ابتدا استین فرد معاینه شونده را در قسمت بالای بازو جمع کنید.طوری که قسمت بالای بازو برهنه باشد.اگر فشارخون بیمار را در حالت نشسته می گیرید دست بیار باید روی میز باشد.

برای تشخیص فشار خون بالا در دندانپزشکی، دستگاه فشار سنج را نزدیک بازویی که می خواهید فشار خون بگیرید قرار دهید.بازو بند فشارسنج را روی بازوی بیمار ببندید.لبه تحتانی بازوبند باید ۲ الی ۳ میلی متر بالاتر از چین ارنج باشد.فرد معاینه کننده باید وضعیت مناسبی نسبت به میز معاینه داشته باشد.اگر از فشارسنج جیوه ای استفاده می شود ستون جیوه باید جلوی چشم معاینه کننده یا همان دندانپزشک باشد.دندانپزشک باید نبض مچ دست را با انگشت اشاره حس کندو پیچ پمپ را باید بست و بازو بند را باد کنید.تا به حداکثر سطح باد کردن برسد.

سپس به اهستگی پیچ بازو بند را باز کنید اولین صدایی که در گوش شنیده می شود این صدا صدای فشار سیستولی یا ماکزیمم است.تخلیه باد بازو بند را ادامه دهید تا دیگر صدای واضحی نشنوید یا صدا خفیف و کم کم قطع شود .این نقطه نشاندهنده فشار دیاستولی یا مینیمم است.

نکات مهم در اندازه گیری فشار خون در بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی

  • در افرادی که فشار خون منظمی ندارند و فشار آنها از ضربانی به ضربان دیگر تغییر می یابد چندین بار فشار خون رادر فواصل زمانی مشخص اندازه باید گرفت.
  • در افراد مسن باید فشار خون را در دو دست اندازه گرفت و اگر این فشار خون متفاوت بود رقم بیستر را به عنوان فشار خون باید در نظر گرفت.
  • در خانمهای باردار فشار خون را باید درحالت نشسته یا دراز کش به پهلوی چپ باید اندازه گرفت.
  • لازم است دستگاه فشار سنج هر شش ماه بررسی شوند تا از سلامت دستگاه مطمین شویم.
  • در افراد چاق اگر از بازوبند کوچک استفاده شود فشار سنج به طور کاذب بالا خوانده می شود و در صورتی که از بازوبند بزرگ استفاده شود فشار پایین خوانده می شود.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر با مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان