بیماری لثه؛ بررسی کامل دلایل و علائم انواع بیماری‌های لثه

بیماری لثه

لثه، یکی از حساس ترین نواحی است که در صورت عدم رعایت بهداشت و دهان، دچاری بیماری های مختلفی می شود. بیماری لثه بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که شامل: مصرف دخانیات، تغییرات هورمونی، دیابت، عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و … می باشند. لذا، اگر می خواهید با دلایل سفید شدن لثه، سیاه شدن لثه، خونریزی لثه و …. به طور کامل آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با انواع بیماری های لثه بدانید را برای شما عزیزان به صورت مفصل، بیان خواهیم کرد.

[lwptoc]

بیماری لثه چیست و انواع بیماری لثه کدامند؟

لثه‌ های ما در پایین ‌ترین و عمیق ‌ترین نقطه از لبه ‌های لثه ‌ای که ما مشاهده می کنیم قرار دارند و به دندان ‌ها متصل می شوند. همین اتصال لثه و دندان موجب شده است تا یک فضایی در بین فواصل آن‌ ها ایجاد شود که اصطلاحاً به آن اسکولوس گفته می شود. لذا، زمانی خوردن غذا و خوراکی ممکن است که ذرات آن ها در داخل این فواصل باقی بمانند. با گذر زمان و عدم رعایت بهداشت، مواد غذایی باقی مانده در این فواصل، باعث ایجاد عفونت و بیماری لثه ناحیه می شوند. دو مورد از مهم ترین انواع بیماری لثه، شامل موارد زیر می باشند:

ژنژیویت 

یکی از اصلی‌ترین نوع بیماری لثه، مربوط به ژنژیویت است که عامل اصلی ایجاد آن،  پلاک لثه می ‌باشد. در صورتی که چند ساعت مسواک نزنید، جرم‌ های سفید رنگی را بر روی لثه خود مشاهده خواهید کرد که این جرم‌ ها همان پلاک لثه می باشند. لذا، شما با مسواک زدن و یا استفاده از محلول های شست و شوی دندان، می توانید پلاک روی لثه را از بین برده و از بروز ژنژیویت جلوگیری کنید که با مسواک‌زدن و استفاده از محلول شستشوی دهان، از بین می‌روند. اما، اگر این پلاک‌ های لثه ‌ای را از طریق مسواک و یا دهان شویه از بین نبرید همچون یک جرم اضافه، روی لثه شما ثابت خواهند شد. با گذر زمان، این جرم اضافه به عفونت تبدیل شد و سبب ایجاد بیماری لثه خواهد بود.

پریودنتیت

نوع دیگری از بیماری لثه، مربوط به پریودنتیت است که جزء بیماری ‌های حاد لثه محسوب می شود. در پریودنتیت ابتدا لثه تحلیل رفته و سپس، استخوان نگهدارنده دندان (قسمتی از فک) از بین می رود. علاوه بر این، بیماری پریودنتیت سبب می شود تا دندان ‌ها در جای خود لق و یا کنده شده و از دست بروند. لازم به ذکر است که پریودنتیت هم مانند ژنژیویت یک عاملی میکروبی و عفونی دارد که اگر در مراحل اولیه درمان شود، می توان از دندان محافظت کرد. اما، اگر این نوع از بیماری لثه در همان ابتدا درمان نشود، نه تنها تعدادی از دندان‌ ها از بین می ‌روند؛ بلکه، یک سوراخ در استخوان فک ایجاد خواهد شد.

علائم و نشانه های بیماری لثه

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم  بیماری لثه دارای علائم و نشانه هایی است که در صورت مشاهده آن ها باید فورا به دندانپزشک مراجعه کرده و روش های درمانی مرتبط را انجام دهید. اما، به یاد داشته باشید که نیازی نیست تا تمامی علائم را دارا باشد؛ لذا، حتی اگر یکی از آن ها را نیز داشته باشید می تواند نشان دهنده بیماری لثه باشد. برخی از مهم ترین علائم و نشانه های بیماری لثه، شامل موارد زیر می باشند:

  • خونریزی لثه‌ ها در زمان مسواک زدن
  • متورم شدن، قرمز شدن و یا حساس شدن لثه ‌ها
  • حساس شدن تعدادی از دندان ها به گرم و یا سرد بودن آب
  • بوی بد دهان
  • لق شدن برخی از دندان‌ ها
  • شل یا شکافته شدن تعدادی از دندان ‌ها
  • ایجاد زخم‌ های دهانی

به خاطر بسپارید که اگر شما دچار عفونت یا بیماری لثه باشید، در زمان مسواک زدن، دندان ‌های شما دچار خونریزی خواهند شد که این جزء نشانه های اولیه بیماری لثه می باشد. بنابراین، اگر در این مرحله آن را درمان نکنید، عواقب بدی در انتظارتان خواهد بود.

بیماری لثه

علت به وجود آمدن بیماری لثه چیست؟

هم اکنون که به طور کامل با بیماری لثه و علائم آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که علت اصلی ایجاد بیماری لثه چیست؟ در پاسخ به این سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که دلایل مختلفی وجود دارند که سبب به وجود آمدن انواع بیماری لثه می شوند. تعدادی از مهم ترین و اصلی ترین علت های به وجود آمدن بیماری لثه، شامل موارد زیر می باشند:

وجود جرم و باکتری در دندان و لثه

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بیماری لثه عدم توجه به بهداشت دهان و دندان است که این اتفاق منجر به ایجاد جرم و باکتری در ناحیه دهان و دندان می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که شایع ‌ترین علت پوسیدگی و التهاب دندان در بین تمامی افراد وجود همین جرم ‌های باکتریایی هستند که به دندان می ‌چسبند‌ و آن را به تدریج خراب می کنند. در واقع، در مواردی که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، پلاک باکتریایی تشکیل شده و بر روی دندان ‌ها و لثه ‌ها قرار می گیرند که در هر یک میلی گرم از این پلاک باکتریایی، حدودا ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون باکتری وجود دارند.

مصرف دخانیات

دومین عامل اصلی ایجاد انواع بیماری لثه، مصرف دخانیات است که این عامل هم موجب ایجاد پوسیدگی در دهان، انواع بیماری لثه، زردی دندان‌ ها، سرطان دهان و … می ‌شود. البته همان طور که همه ما می دانیم مصرف دخانیات علاوه بر بروز مشکلات دهان و دندان، سبب ایجاد بسیاری از بیماری ‌ها اعم از: بیماری‌ های قلبی، بیماری‌ های ریه، بیماری‌ های مری، نیز می شوند. لذا، اگر هر گونه دخانیات از جمله سیگار و …. را مصرف می کنید، بهتر است که هر چه سریع تر آن را ترک کنید. در این صورت، از بروز بیماری های بیان شده جلوگیری خواهید کرد.

ژنتیک و تغییرات هورمونی

یکی دیگر از علت ایجاد بیماری لثه، عوامل ژنتیکی می باشد که بر اساس مطالعات بالینی، ژنتیک به تنهایی ۳۰ درصد در به وجود آمدن انواع بیماری لثه نقش دارد. علاوه بر ژنتیک، به وجود آمدن تغییر در هورمون ها نیز موجب ایجاد بیماری لثه می شوند. در واقع، به خاطر افزایش برخی از هورمون ‌ها همچون: استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، تورم و قرمزی در لثه دیده می ‌شود. لذا، اگر در این دوران هستید، بیشتر به مراقبت‌‌های دهان و دندان خود توجه کنید.

استرس و اضطراب

در واقع، استرس می تواند هم از نظر روانشناختی به انسان صدمه بزند و هم مسبب ایجاد بیماری های جسمی گردد. لذا می توانیم بیان کنیم که یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در به وجود آمدن بیماری لثه، استرس و اضطراب است که این عامل به تنهایی می تواند تعادل طبیعی انسان را مختل ‌کند. علاوه بر این، بهتر است بدانید که این عامل به نوبه خود، باعث دشوار شدن مبارزه با عفونت ناشی از ورم لثه‌ ها می گردد.

دیابت

دیابت جزء بیماری‌هایی است که به مرور زمان بر تمامی بخش های بدن اثر منفی می گذارد که دندان ها و لثه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که این بیماری علاوه بر عوارض شناخته شده، به تنهایی می تواند باعث ایجاد بیماری ‌های لثه و حتی منجر به ریزش دندان ها گردد. به همین خاطر در صورت داشتن بیماری تیروئید باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان‌هایتان رسیدگی کنید.

بیماری لثه

جرم فوق لثه ای

جرم فوق لثه ای بر روی تاج بالینی دندان تشکیل می شود . جرم فوق لثه ای با چشم قابل رویت است. شایع ترین محل ها برای جرم فوق لثه ای در پشت دندان های قدامی فک پایین و سطح بیرونی دندان های کرسی فک بالا است.

جرم زیر لثه ای

جرم زیر لثه ای می تواند علاوه بر تاج دندان ها به زیر لبه آزاد لثه نیز برسد. می تواند یک یا چند دندان را در بر بگیرد. جرم زیر لثه ای برخلاف جرم فوق لثه ای قابل رویت نیست و با سوند دندانپزشکی می توان آن را تشخیص داد. روش های دیگر استفاده از پوآر هوا برای کنار زدن لثه و رادیوگرافی دندان است. البته جرم زیر لثه ای فقط وقتی توسط رادیوگرافی قابل رویت است که این جرم ها اپک و کلسیفیه شده باشند.

ترکیب جرم

جرم ترکیبی از مواد آلی و مواد معدنی و آب است. زمان تشکیل جرم بستگی به عوامل موضعی و عوامل رفتاری هر بیمار دارد عواملی مثل مصرف سیگار یا بهداشت ضعیف دهانی به تشکیل سریع جرم کمک می کند. سایر عوامل مستعد کننده جرم شامل مشکلات آناتومیک دندان ها و مشکلاتی از قبیل کیفیت ترمیم ها و روکش های دندانی و پروتزهای پارسیل متحرک بیمار می باشد. موقعیت لبه های ترمیمی و داشتن اضافات ماده پرکردگی در لثه به تشکیل جرم یا عدم تشکیل آن کمک می کند.

بیماری لثه و پروتزهای پارسیل متحرک

مطالعات نشان داده است که با قرار دادن پروتز پارسیل متحرک در دهان، لق شدگی دندان های پایه ،التهاب لثه و بیماری لثه افزایش می یابد. پروتز متحرک باعث افزایش تجمع پلاک می شود تجمع پلاک در بیمارانی که شبانه روز از این پلاک استفاده می کنند بیشتر از افرادی است که به صورت نیمه وقت از آن استفاده می کنند.

بیماری لثه و درمان های ترمیمی

حین انجام کارهای ترمیمی ممکن است آسیب هایی به بافت لثه وارد شود. مواردی مثل بستن گیره بر روی دندان ها و قرار دادن وج یا برخورد فرز توربین موقع تراش دندان ها باعث آسیب به بافت لثه می شود.

بیماری لثه و درمان های درمان ریشه

درمان ریشه ممکن است با بعضی مشکلات مثل سوراخ شدن دندان ها یا شکست درمان ریشه همراه باشد که می تواند منجر به تخریب بافت های لثه ای شود.

اکلوژن غیر طبیعی

قرار گیری نامنظم دندان ها باعث تجمع مواد غذایی و عدم رعایت بهداشت صحیح توسط بیمار می شود ریشه دندان هایی که خارج از قوس دندانی هستند به مرور دچار تحلیل لثه شده و مشکلات لثه ای را در بیماران افزایش می دهد. در بیماران مبتلا به تنفس دهانی و باز بودن دندان ها از هم (اپن بایت) نیز مستعد بیماری لثه می باشند. عدم جایگزینی دندانهای از دست رفته باعث چرخش یا حرکت دندان های مجاور شده و مشکلات لثه ای را افزایش می دهد.

بیماری لثه و درمان های ارتودنسی

درمانهای ارتودنسی می تواند باعث مشکلات لثه ای شود. اگر چه ارتودنسی باعث مرتب شدن دندان ها می شود و مشکلات لثه ای را کاهش می دهد ولی دستگاه های ارتودنسی باعث تجمع پلاک و بیماری لثه می شوند.

آسیب ناشی از کشیدن دندان عقل در بیماری لثه

کشیدن دندان عقل در بیشتر اوقات باعث ایجاد یک ضایعه در پشت دندان مولر دوم می شود. از طرفی عدم کشیدن دندان هایی که به طور ناقص رویش یافته اند نیز باعث تجمع پلاک دندانی در پشت دندان مولر دوم می شود.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های اسیدی

علاوه بر تمامی موارد و دلایل بیان شده علت دیگری نیز وجود دارد که مسبب ایجاد انواع بیماری لثه می گردد که آن علت مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می باشد. زیرا، مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی ها، به مینای دندان آسیب رسانده و موجب حساس و یا پوسیده شدن دندان‌ ها می گردند.

روش های درمان بیماری لثه

برای درمان انواع بیماری های لثه، روش های مختلفی جود دارد که با توجه به میزان بیماری، از آن ها استفاده می شود که برخی از روش های درمان بیماری لثه، شامل موارد زیر می باشند:

درمان انواع بیماری لثه با جرم گیری

یکی از روش های درمانی شایع بیماری لثه، جرم گیری است که با کمک آن تمامی جرم و پلاک های تشکیل شده روی دندان ها و لثه ها تمیز می ‌شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که جرم گیری لثه اگر به صورت عمیق انجام شود می تواند لکه‌ های سخت و قدیمی روی دندان ها را نیز حذف کرده و بخش های عفونی ‌شده دندان را نیز از بین ببرد.

درمان بیماری لثه با دارو

یکی دیگر از روش های درمان، تجویز و مصرف دارها می باشند که تعدادی از داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری لثه، شامل موارد زیر می باشند:

  • دهان شویه‌ های ضد عفونی کننده
  • آنتی بیوتیک های موضعی
  • آنتی بیوتیک ها موثر بر باکتری ‌های دهان
  • داکسی سیلین

درمان انواع بیماری لثه با جراحی

زمانی که بیماری لثه به حدی پیشرفت کرده باشد که نتوان با جرم گیری و یا مصرف دارو آن را درمان کرد، از جراحی کمک گرفته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که دندانپزشکان جراحی های مختلفی را می توانند بر روی دندان انجام دهند که به شرح زیر می باشند:

  • جراحی فلپ لثه
  • پیوند لثه
  • پیوند استخوان فک
  • افزایش طول تاج دندان

بیماری لثه

راه های پیشگیری از بروز انواع بیماری لثه

حال که به طور کامل و مفصل با علت، علائم و روش های درمانی بیماری لثه آشنا شدید، بهتر است که با راهکارهای پیشگیری آن نیز آشنا شوید. در واقع شما عزیزان می توانید با انجام برخی از راهکارها از بروز این بیماری جلوگیری کنید. تعدادی از مهم ترین اقداماتی که می توانید برای پیشگیری از ایجاد بیماری لثه انجام دهید، شامل موارد زیر می باشند:

  • اصولی و آرام مسواک بزنید و تقریبا هر ۳ ماه مسواک جدیدی را تهیه کنید.
  • از نخ دندان و دهان شویه به صورت مرتب استفاده کنید.
  • هر ۶ ماه برای کنترل وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • مصرف دخانیات و مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی را ترک کنید.

دلیل سفید شدن لثه چیست؟

گاهی اوقات ممکن است که شما عزیزان متوجه شوید در ناحیه لثه، بخش هایی دچار سفیدی شده اند که اختلالات زیادی می توانند موجب بروز این اتفاق شوند. شایع ترین و رایج ترین دلیل سفید شدن لثه، کم خونی می باشد که اگر شما هم دچار این مشکل هستید، می توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، مصرف ویتامین های مورد نیاز و …. آن را درمان کنید. البته، لازم به ذکر است تا بدانید به جز کم خونی عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب سفید شدن لثه می گردند که شامل: آفت و برفک دهانی و …. می باشند. به یاد داشته باشید که برفک دهانی یا کاندیدیازیس، به دلیل عفونت مخمر، باکتریایی و یا تراکم بیش از حد قارچ به وجود می آید.

علت سیاه شدن لثه چیست؟

گاهی اوقات ممکن است که لثه هر یک از شما به صورت کم و یا زیاد، سیاه شود که این اتفاق اغلب به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف برخی از دارو‌ها، استعمال سیگار و … رخ می دهد. اگر متوجه سیاه شدن لثه خود شده اید، فورا به پزشک مراجعه کنید تا درمان شوید. در غیر این صورت، ممکن است شاهد بروز عوارض جبران ناپذیری باشید. لازم به ذکر است تا بدانید که راه‌های درمانی زیادی برای سیاه شدن لثه وجود دارند که هر یک از آن ها بر اساس تشخیص دندانپزشک و میزان سیاه شدن لثه، مورد استفاده قرار می گیرند. اما، در اغلب اوقات برای درمان این بیماری، از لیزر و یا جراحی، کمک گرفته می شود.

خونریزی لثه

همه ما تا به حال ممکن است چندین بار دچار خونریزی لثه شده باشیم و یا اطرافیان‌مان دچار این مشکل شده باشند. خونریزی لثه ممکن است خفیف باشد و یا بلعکس، شدت زیادی داشته باشد که در این صورت، نشان دهنده یک بیماری دیگر است. به خاطر بسپارید که حتی اگر دچار خونریزی خفیف هستید، باید فورا برای درمان اقدام کنید. در غیر این صورت، با گذشت زمان وضعیت حادی پیدا کرده و ممکن است که لثه شما ملتهب شده و دچار عفونت شود. بنابراین، اگر هر نوع از خونریزی لثه اعم از خفیف و حاد را مشاهده کردید و خونریزی بیشتر از ۷ روز ادامه داشت، حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

سرطان لثه چیست؟

زمانی که سلول ها به صورت بی رویه تکثیر یابند، سرطان ایجاد می شود که سرطان لثه هم از این قاعده پیروی می کند. در واقع، سرطان لثه زمانی ایجاد می شود که سلول‌ های لثه بالایی و پایینی، هر دو بیش از حد تقسیمات سلولی را انجام ‌دهند. این مشکل، اغلب در آقایان و یا افرادی که سن زیادی دارند، رخ می دهد که برخی افراد، آن را سرطان دهان می شناسند. یکی از اصلی ترین علت های ایجاد این سرطان، مصرف دخانیات و به طور کلی دود حاصل از تنباکو می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که تشخیص زود هنگام این سرطان، اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چه سریع تر تشخیص داده شود، راحت تر درمان خواهد شد.

تحلیل لثه چگونه اتفاق می ‌افتد؟

هر یک از شما عزیزان اگر بهداشت دهان ضعیفی داشته باشید، نسبت به سایرین بیشتر مستعد تحلیل لثه خواهید بود. البته، این بیماری ارثی است و برخی از افراد با این که بهداشت دهان ضعیفی ندارند، باز هم دچار عقب رفتگی لثه می شوند. لذا، اگر احساس کردید که لثه شما در حال عقب رفتگی است، حتما به پزشک متخصص، مراجعه کنید. متخصص، روش های درمانی این بیماری را به شما معرفی خواهد کرد که با کمک آن ها، این مشکل برطرف خواهد شد.

چگونه می توان انواع بیماری های لثه را تشخیص داد؟

در بخش های پیشین اشاره کردیم که هر چه بیماری های لثه زودتر تشخیص داده شوند، راحت تر درمان شده و روند بهبود، تسریع خواهد یافت. بنابراین، ممکن است سوال کنید که چگونه می توان بیماری های لثه را تشخیص داد؟ و یا روش های تشخیص انواع بیماری های لثه کدامند؟ در پاسخ به این سوالات می توانیم بیان کنیم که هر گونه از بیماری های لثه را می ‌توان از طریق یک آزمایش پریودنتال تشخیص داد. در این آزمایش، با کمک اشعه‌ ایکس، استخوان نگهدارنده‌ دندان ‌ها به طور کامل بررسی می شوند.

اگر دندانپزشک بخواهد تا میزان پیشرفت بیماری لثه را تعیین کند از پروب پریودنتال استفاده می کند. پروب دارای یک سر فعال است که به آرامی وارد لثه ‌ها و پاکت ‌های اطراف دندان شده و عمق پاکت را اندازه ‌گیری می کند. لذا، اگر عمق پاکت زیاد باشد، یعنی بیماری شدید تر است و به شدت پیشرفت کرده است. بهتر است تا بدانید که عمق پاکت ‌ها در لثه ‌هایی که سالم هستند، کمتر از ۳ میلی‌ متر می باشند. اما، پاکت ‌های با عمق ۳ تا ۵ میلی‌ متر، نشان می دهند که یک بیماری در ناحیه لثه وجود دارد. البته، پاکت ‌هایی که عمق آن ها بیشتر از ۵ میلی ‌متر باشد، یک وضعیت جدی و بحرانی را نشان می دهند.

مسواک بر التهاب و ورم لثه چه تاثیری دارد؟

همه ما می دانیم که مسواک زدن دارای اصولی است که باید در زمان استفاده از مسواک، آن ها را رعایت کنیم. اما، گاهی اوقات ممکن است که بخواهیم برای پاک شدن جرم از روی دندان، مسواک را محکم بر روی دندان و لثه بکشیم. در این صورت، به بافت حساس و ظریف لثه آسیب زده و ممکن است باعث ملتهب شدن آن و بروز مشکلات مختلفی همچون: پسروی لثه شویم. لذا، فراموش نکنید که باید مسواک را با شیوه ای اصولی استفاده کنید. همچنین، به خاطر بسپارید که باید مسواکی را تهیه کنید که نرم باشد و موهای سفتی نداشته باشد. زیرا، در این صورت نیز لثه دچار التهاب و ورم خواهد شد.

نخ دندان کشیدن چه تاثیری بر لثه می گذارد؟

علاوه بر مسواک، بهتر است که از نخ دندان نیز استفاده کنید تا از طریق آن بتوانید تمامی پلاک ها و ذراتی که بین دندان ها یا زیر لثه گیر کرده اند را خارج کنید. برخی از افراد فکر می کنند که با مسواک زدن این ذرات نیز خارج می شوند که این تفکر کاملا نادرست است. زیرا، با مسواک زدن این ذرات، نه تنها خارج نمی شوند؛ بلکه، حتی جا به جا هم نمی شوند. اما، به خاطر بسپارید که باید از نخ دندان هم به آرامی و با دقت استفاده کنید تا لثه دچار التهاب نشود. در واقع، اگر نخ دندان را سفت و محکم بین دندان هایتان بکشید، لثه ملتهب شده و ورم خواهد کرد. لذا، شما عزیزان باید نخ دندان را با ملایمت و به دقت از یک طرف به سمت پایین کشیده و بعد از رسیدن به لثه، آن را از طرف دیگر به سمت بالا بکشید.

تاثیر تغییرات هورمونی زنان بر لثه چگونه است؟

تغییرات هورمونی بانوان، تقریبا در تمامی بخش های بدن الخصوص بر دهان و دندان نیز اثر می گذارند. به نحوی که برخی از بانوان در زمان بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی دچار بیماری های لثه می شوند. زیرا، در دوران بلوغ، افزایش هورمون ها باعث گردش خون بیشتر به لثه شده و در نهایت منجر به قرمزی، ورم و حساسیت لثه می گردد. در زمان پریود نیز برخی از زنان شاهد التهاب لثه، قرمزی، ورم و … می شوند. در دوران بارداری نیز تقریبا تمامی بانوان دچار مشکلات و اختلالات بسیاری می باشند که التهاب و بیماری لثه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حدودا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری آغاز می شوند. در دوران یائسگی نیز برخی از بانوان دچار مشکلاتی اعم از: سفتی لثه، درد در ناحیه لثه، خونریزی لثه و … می گردند.

عفونت لثه چه خطراتی دارد؟

عفونت لثه همواره دارای علائم و نشانه هایی است که شما باید در صورت مشاهده آن ها، فورا برای درمان اقدام کنید. برخی از مهم ترین نشانه ها و علائم عفونت لثه، شامل موارد زیر می باشند:

  • قرمز و متورم شدن لثه
  • خونریزی لثه‌ ها در زمان مسواک زدن
  • تحلیل رفته لثه‌ ها
  • لق شدن یک یا چند دندان
  • به وجود آمدن چرک بین دندان ‌ها
  • احساس درد هنگام غذا خوردن
  • افزایش حساسیت به گرما و سرما
  • بدبو شدن دهان

لذا، اگر شما عزیزان نشانه ها و علائم بیان شده را مشاهده کرده و برای درمان اقدام نکنید، عوارض جبران ناپذیری در انتظارتان خواهد بود. لازم به ذکر است تا بدانید که درمان عفونت لثه بهتر است که در همان اوایل انجام شود تا موثر باشد. زمانی که عفونت در مراحل ابتدایی درمان نشود، پیشرفت کرده و به جراحی و یا پیوند لثه نیاز خواهد بود.

اگر بیماری لثه را درمان نکنیم چه می شود؟

درمان نکردن بیماری های لثه، همانند سایر بیماری ها، عوارضی را به همراه دارد. در واقع، اگر برای درمان بیماری های لثه اقدام نکنید، ممکن است شاهد آبسه یا عفونت لثه، پریودنتیت، دهان خندقی و …. باشید. در این صورت، ممکن است نتوانید بیماری را درمان کرده و یا برای درمان آن به هزینه و زمان زیادی نیاز داشته باشید. بنابراین، اگر به وجود انواع بیماری های لثه مشکوک شدید و یا از وجود آن ها اطمینان حاصل کردید، حتما نزد یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مقاله تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با انواع بیماری های لثه آشنا کرده و اطلاعات کامل را به شما ارائه کنیم. به یاد داشته باشید که مصرف دخانیات الخصوص سیگار و قلیان، به شدت بر سلامت لثه اثر گذاشته و باعث ایجاد بیماری های مختلف، خواهند شد. بنابراین، اگر سیگار و قلیان و ….. را مصرف می کنید، باید آن ها را ترک کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا دچار بیماری های لثه هستید و می خواهید آن ها را درمان کنید، می توانید با همکاران ما در مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران ارتباط برقرار کنید.

  • جرم زیرلثه ای با چه روشی تشخیص داده می شود؟
  • آیا ارتودنسی باعث بروز بیماری های لثه می شود؟
  • کشیدن دندان عقل چگونه باعث بروز بیماری لثه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان