تحلیل لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

تحلیل لثه

زمانی که بافت لثه دندان از بین رفته و یا عقب برود و میزان زیادی از دندان یا ریشه آن قابل مشاهده باشد را تحلیل لثه یا پس روی لثه می گویند. تحلیل لثه دارای نشانه هایی همچون: ایجاد فاصله بین دندان‌ها، خونریزی لثه ها، تغییر رنگ دندان ها و … می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید هنگامی که لثه دچار تحلیل و پس روی شود، بین دندان و خط لثه فضایی خالی به وجود می آید که در آن مکان، باکتری ها رشد کرده و موجب بروز عوارض متعددی می گردد. اگر می خواهید بدانید که علت تحلیل لثه چیست و چه روش های برای درمان پس روی لثه وجود دارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تحلیل لثه چیست و چه علائمی دارد؟

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، در صورتی که ریشه دندان به خاطر عقب رفتن بافت روکش آن نمایان شود، به آن تحلیل رفتن لثه و یا پس روی لثه گفته می شود. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که پس روی لثه یک بیماری شایع است که هر فردی در هر سنی می تواند به آن دچار شود. زمانی که لثه دچار تحلیل گردد، یک فاصله بین دندان ها ایجاد می شود که باکتری های دهانی در آن جمع شده و منجر به عفونت در این ناحیه می شود. لذا، اگر این بیماری درمان نگردد، احتمال از بین رفتن ساختارهای بافتی و استخوانی دندان‌ها همچون: پالپ داخلی، سمنتوم، عاج دندان، ریشه دندان ها و ….، بسیار زیاد خواهد شد. به نحوی که ممکن است با عدم درمان پس روی لثه، دندان ها به طور کامل از بین بروند.

لازم به ذکر است تا بدانید که تحلیل لثه به صورت تدریجی اتفاق می افتد که همین امر باعث می شود تا برخی از شما عزیزان از بروز آن آگاه نباشید. اما، این بیماری علائم و نشانه هایی دارد که از طریق آن ها می توانید به پس روی لثه پی ببرید که اولین نشانه آن حساسیت دندان می باشد. اما علاوه بر این، نشانه های دیگری نیز وجود دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

• خونریزی لثه پایین یا بالا در زمان مسواک زدن
  • خونریزی لثه ها در زمان خوردن مواد غذایی سفت
  • قرمز و یا متورم شدن لثه ها
  • لق شدن یک و یا تعدادی از دندان ها
  • تغییر رنگ برخی از دندان ها
  • افزایش فاصله بین دندان ها

به یاد داشته باشید که تحلیل لثه را نباید نادیده بگیرید؛ لذا، اگر دارای علائم و نشانه های ذکر شده هستید، حتما به یک دندانپزشک خوب مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است دچار عفونت دهانی و یا مشکلات مشابه شوید.

تحلیل لثه چیست و چه علائمی دارد؟

انواع تحلیل لثه

هم اکنون که با تحلیل لثه و علائم آن آشنا شدید، بهتر است بدانید که این بیماری به دو صورت رخ می دهد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم .

تحلیل خارجی لثه

در تحلیل خارجی، بافت لثه از سطوح و قسمت بیرونی دندان ها پس روی کرده و موجب ایجاد سوراخ ها یا براده های عمیق در اطراف دندان ها می گردد. لازم به ذکر است تا بدانید زمانی که تحلیل خارجی لثه ایجاد شود، بافت نرم دهان از روی ریشه و قسمت های تحتانی آن کنار می رود. لذا، در صورت عدم درمان پس روی لثه، دندان دچار آسیب شده و در نهایت منجر به از دست دادن دندان، عفونت، جا به جایی دندان ها و …. می شود.

علت و عوامل ایجاد تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه نیز همانند سایر بیماری ها دارای علت و عواملی است که از طریق آن ها ایجاد شده است. تعدادی از مهم ترین علل ها و عوامل پس روی لثه، شامل موارد زیر می باشند:

ژنتیک

یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد پس روی لثه، ژنتیک است. بر اساس تحقیقات بسیار زیادی که در این زمینه انجام شده است، می توانیم بیان کنیم که حدود ۳۰% از جمعیت، مستعد بیماری تحلیل لثه هستند.

مسواک زدن به شیوه ای نادرست

یکی دیگر از علت های ایجاد بیماری تحلیل لثه، استفاده نادرست از مسواک است. برخی از افراد فکر می کنند که هر چه مسواک را محکم تر استفاده کنند، بهتر است. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، مسواک زدن اصولی دارد و باید بر اساس آن انجام شود. لذا، اگر شما هم به صورت اشتباه مسواک می زنید، باعث ساییده شدن مینای دندان و پس روی لثه خود خواهید شد.

تحلیل لثه

عدم رعایت بهداشت دندان

یکی دیگر از اصلی ترین عوامل به وجود آمدن پس روی لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. در واقع، اگر به صورت مرتب از مسواک، نخ دندان و دهان شویه استفاده نکنید، به پلاک و باکتری های دهان اجازه می دهید که در سطح دندان ها یا در بین دندان ها و لثه جمع شوند. در صورتی که این پلاک ها و باکتری ها در دندان و دهان باقی مانده و به جرم تبدیل شوند، باعث تحریک لثه و تحلیل رفتن لثه می گردند.

تغییرات هورمونی

یکی دیگر از عواملی که موجب می شود تا لثه حساس تر شده و مستعد پس روی شود، تغییرات هورمونی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که اغلب بانوان در طول زندگی خود همواره دچار تغییرات هورمونی بوده و بیش از مردان مستعد تحلیل لثه هستند.

مصرف دخانیات و الکل

اگر هر یک از شما عزیزان الکل و یا دخانیات را مصرف می کنید، نسبت به سایر افراد بیشتر مستعد پس روی لثه هستید. زیرا، تنباکو و الکل، هر دو باعث می شوند تا پلاک بیشتری به دندان ها بچسبند و زمانی که پلاک های دندان به جرم تبدیل شوند، در طولانی مدت منجر به تحلیل لثه می شوند.

علت و عوامل ایجاد تحلیل لثه چیست؟

درمان تحلیل لثه

حال که به طور کامل دانستید تحلیل لثه چیست و چه عواملی سبب ایجاد آن می شوند، ممکن است سوال کنید که از چه طریقی می توان آن را درمان کرد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که برای درمان تحلیل لثه، روش های مختلفی وجود دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

جرم گیری دندان

یکی از روش های درمان پس روی لثه، جرم گیری دندان است که این روش زمانی مناسب است که تحلیل لثه حاد نباشد. در واقع، اگر از همان ابتدا شاهد علائم تحلیل لثه بودید و به دندانپزشک مراجعه کردید، او برای درمان، دندان های شما را جرم گیری خواهد کرد.

انواع جراحی لثه

اگر تحلیل لثه با جرم گیری دندان بهبود پیدا نکند و یا پس روی لثه به حدی باشد که نتوان با کمک روش قبل آن را درمان کرد، به عمل جراحی لثه نیاز است. در واقع، اگر پس روی لثه شما حاد باشد، دندانپزشک شما این روش را انتخاب خواهد کرد. دندانپزشک، برای عمل جراحی بازسازی استخوان و بافت نرم ابتدا یک برش را در لثه ایجاد کرده و باکتری های موجود در این ناحیه را پاک می کند. سپس، مواد بازسازی کننده همچون: غشا، پیوند بافت یا پروتئین تحریک کننده تولید بافت را به این بخش، اضافه می کند. در نهایت، او زبانه لثه را در جای خود قرار داده و محل برش داده شده را بخیه می زند. لازم به ذکر است تا بدانید که این روش برای ترغیب بدن به بازسازی و ترمیم ناحیه آسیب دیده انجام می شود.

پیوند بافت نرم

به خاطر بسپارید که برای پیوند بافت نرم، روش های مختلفی وجود دارد که یکی از رایج ترین آن ها، بافت همبند می باشد. در روش بافت همبند، دندانپزشک ابتدا یک بخش کوچک از سقف دهان را بریده و آن را بالا می زند. در واقع، او با این کار یک تکه بافت را از لایه زیر آن بر می دارد. در مرحله بعدی، دندانپزشک پوست را به جای خود برگردانده و بخیه می زند. سپس، بافت برداشت شده را به محل پس روی لثه پیوند می زند.

اما، بهتر است بدانید که به جز بافت همبند، نوع دیگری از پیوند بافت نیز وجود دارد که به آن پیوند آزاد لثه گفته می شود. در این روش، دندانپزشک شما ابتدا به صورت کاملا مستقیم از سقف دهان بافتی را بر می دارد. البته، اگر لثه احاطه کننده دندان به اندازه کافی وجود داشته باشد، دندانپزشک می تواند به جای سقف دهان، پیوند لثه را از نزدیک خود دندان بردارد که در این صورت به آن پیوند پدیکل لثه گفته می شود.

درمان تحلیل لثه

عوارض تحلیل لثه یا عقب نشینی لثه چیست؟

اگر برای درمان پس روی لثه اقدام نکنید، با عوارض جبران ناپذیری رو به رو خواهید شد. در واقع، عدم درمان تحلیل لثه موجب ایجاد مشکلات و عوارضی برای شما خواهند بود که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

• التهاب و عفونت لثه
  • پوسیدگی ریشه دندان ها
  • حساسیت دندان و درد شدید
  • لق شدن و یا از دست رفتن دندان
  • کج شدن تعداد زیادی از دندان ها
  • بوی بد دهان

علاوه بر موارد بیان شده، عدم درمان پس روی لثه عوارض دیگری را نیز به همراه دارد که ما در این بخش فقط تعدادی از مهم ترین آن ها را خدمت شما عزیزان بیان کردیم.

امکان تحلیل لثه در چه افرادی بیشتر است؟

همان طور که در قسمت های اولیه مقاله بیان کردیم، امکان پس روی لثه برای هر فردی در هر سنی امکان پذیر است. اما، برخی از افراد نسبت به سایرین، بیشتر مستعد آن هستند. بر اساس گزارشات می توان گفت تقریباً ۸۸٪ از افرادی که بیشتر از ۶۵ سال دارند، نسبت به سایر سنین، بیشتر مستعد این بیماری هستند. به نحوی که هر یک از این افراد حداقل یک دندانشان را بر اثر تحلیل لثه از دست داده ‌اند. علاوه بر این، افرادی که دخانیات بویژه سیگار مصرف می کنند، نسبت به سایر افراد بیشتر مستعد بیماری تحلیل لثه هستند.

امکان تحلیل لثه در چه افرادی بیشتر است؟

روش های پیشگیری از تحلیل لثه

برای پیشگیری از بیماری لثه لازم است اقداماتی انجام شود. برخی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از پس روی لثه، شامل موارد زیر می شود:

• باید به صورت مداوم و روزانه حداقل دو بار از مسواک استفاده کنید.
  • باید حداقل یک بار در طی روز از نخ دندان استفاده نمایید.
  • لازم است هر شش ماه یک بار و یا نهایتا سالی یک بار، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از مسواک های نرم و مسواک صحیح زدن.
  • برای جلوگیری از تحلیل لثه بهتر است که در ناحیه دهان و اطراف آن از پیرسینگ استفاده نکنید.
  • اگر دندان های نامرتبی دارید، برای اصلاح آن ها اقدام کنید.
  • مصرف دخانیات و الکل را به طور کامل کنار بگذارید.
  • برای پیشگیری از بروز تحلیل لثه باید یک برنامه غذایی سالم و متعادلی را داشته باشید.

خلاصه مطلب

ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با پس روی لثه، عوامل ایجاد آن و روش های درمانی آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که هر یک از شما عزیزان به محض این که متوجه علائم تحلیل لثه شدید، باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا، تشخیص زود هنگام موجب جلوگیری از ایجاد عوارض تحلیل لثه می گردد.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با حضور دوتن از متخصصین دانشگاهی و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و رتبه اول بورد تخصصی کشوری با کیفیت عالی و تعرفه مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی و عمومی دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات دقیق درباره انواع خدمات و دریافت نوبت ویزیت از طریق شماره تماس‌های زیر با ما ارتباط برقرار کنید.

برای دریافت خدمات دندان پزشکی با ما تماس بگیرید.