ترمیم دندان بدون تاج

ترمیم دندان بدون تاج

ترمیم دندان، یکی از مهم ترین و اصلی ترین تخصص هایی است که یک دندانپزشک باید در آن تبحر و مهارت داشته باشد. زیرا، زمانی به ترمیم دندان نیاز است که افراد بخواهند از دندان خود حفاظت کنند. به همین دلیل، عدم وجود تخصص کافی در ترمیم دندان بدون تاج، ممکن است موجب شود تا دندان از بین برود. معمولا زمانی که دندان شکسته شده باشد، تاج آن فرسوده شده باشد و …. دندانپزشکان برای ترمیم اقدام می کنند. برای آشنایی کامل با ترمیم دندان بدون تاج، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

[lwptoc]

ترمیم دندان به چه معنا است؟

پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با ترمیم دندان بدون تاج آشنا کنیم، بهتر است که بدانید ترمیم دندان چیست. همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، یکی از اصلی ترین مهارت های مورد نیاز برای یک دندانپزشک، ترمیم کردن دندان است. ترمیم دندان به این معنا است که مشکلات ظاهری و ریشه آن رفع شده و از آن محافظت شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که به احیای عملکرد، انسجام ظاهر، درمان دندان های آسیب دیده و … ترمیم دندان گفته می شود. در واقع، بسیاری از مشکلاتی که برای دندان به وجود می آیند اگر سطحی باشند، با کمک این روش درمان می شوند.

لازم به ذکر است تا بدانید که دلیل و هدف اصلی استفاده از این روش، حفظ دندان های طبیعی است. برای ترمیم دندان، ابتدا دندانپزشکان بخش مورد نظر که پوسیده و یا تغییر رنگ داده را با کمک دستگاهی مخصوص می تراشند. سپس، درون آن را خالی کرده و با این کار بخش آسیب دیده را از بین می برند. در نهایت، قسمت هایی که خالی هستند، با کمک مواد مخصوصی پر کرده و عملیات ترمیم دندان به پایان می رسد.

تاج دندان چیست؟

همه ما تا به حال چندین بار نام تاج دندان را شنیده ایم، اما ممکن است ندانیم که چیست و در کدام بخش از دندان قرار دارد. به آن کلاهکی که بر روی دندان قرار می گیرد، تاج گفته می شود که این تاج هم می تواند تمامی بخش های دندان را بپوشاند و هم می تواند فقط بخشی از دندان را احاطه کند. لازم به ذکر است تا بدانید که مینای دندان که سخت ترین ماده بدن است، همواره بر روی تاج قرار دارد. تاج دندان، دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

ترمی مدندان بدون تاج

آشنایی با انواع تاج دندان

همان گونه که در بخش پیشین مقاله بیان کردیم، تاج های دندان انواع مختلفی دارند که به طور کلی به دو دسته دائم و موقت تبدیل می شوند. تفاوت اصلی این دو در جنس و روش ساخت آن ها است. هر کدام از آن ها در جنس های مختلفی تولید شده و بر اساس نیاز افراد و شرایط آن ها، بر روی دندان قرار می گیرند. جنس انواع تاج ها، به شرح زیر می باشند:

  • تاج از جنس طلا
  • تاج از جنس آمالگام یا کامپوزیت
  • تاج از جنس پرسلن بر پایه فلز ( تاجی که با فلز ترکیب شده باشد )
  • تاج سرامیکی

لازم به ذکر است تا بدانید که اغلب اوقات از تاج های سرامیکی، برای دندان های جلویی و عقبی استفاده می شود. همچنین، این نوع از تاج های دندان، رنگ طبیعی تری دارند؛ اما میزان استحکام و مقاومت آن ها در برابر تاج های فلزی کمتر است. در واقع، تمامی تاج های فلزی در برابر هر گونه خوردگی و ساییدگی مقاوم بوده و به ندرت دچار شکستگی می شوند.

ترمیم دندان بدون تاج چیست و چگونه انجام می شود؟

هم اکنون که به طور کامل با ترمیم دندان و تاج دندان آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که ترمیم دندان بدون تاج، به چه معنا است؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم زمانی که یک دندان به حدی تراشیده شده باشد که تنها لبه های آن باقی بمانند و یا تاج آن به صورت کامل از بین رفته باشد، باید از ترمیم دندان بدون تاج استفاده کرد. برای این کار دو روش وجود دارد که یکی برای تاج هایی است که به طور کامل از بین رفته اند و دیگری برای تاج هایی است که آسیب دیده اند.

در صورتی که تاج دندان به صورت کامل از بین رفته باشد، دندانپزشک بایدابتدا ریشه را درمان کرده و سپس، آن را به درستی قالب گیری کند. در مرحله بعدی، با کمک این قالب باید وسیله ای به نام پست را ساخته و آن را با کمک چسب به ریشه دندان متصل نماید. بخشی از این وسیله باید خارج از لثه بماند تا بتوان روکش دندان را بر روی آن متصل نمود. اما، اگر تاج به صورت کامل از بین نرفته باشد، دندانپزشک ابتدا باید ریشه را درمان نموده و تلاش کند تا حد امکان از تاج دندان محافظت نماید. سپس، بر اساس نیاز از روکش کردن دندان، لمینت دندان، کامپوزیت و … استفاده کند.

نکاتی که پس از ترمیم دندان بدون تاج باید بدانید

هر کدام از شما عزیزان که با کمک روش های بیان شده، تاج دندان آسیب دیده و یا از بین رفته خود را ترمیم کرده اید، باید پس از ترمیم، حتما نکاتی را دانسته و رعایت کنید. برخی از مهم ترین اقداماتی که پس از ترمیم ریشه دندان بدون تاج باید آن ها را انجام داد، به شرح زیر می باشند:

  • دو الی سه ساعت پس از ترمیم نباید چیزی بخورید و یا بنوشید؛ اما، پس از آن می توانید نوشیدنی میل کنید. فراموش نکنید که تا ۲ ساعت نمی توانید غذا بخورید و فقط می توانید مایعات بنوشید.
  • از فردای روز ترمیم، می توانید به آرامی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • تا چند روز از خوردن مواد غذایی سفت همچون: انواع آبنبات، ته دیگ، آجیل ها، یخ و … جدا خودداری کنید.
  • پس از ترمیم ریشه دندان بدون تاج، حتما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و از آن به خوبی محافظت کنید.
  • اگر پس از مدتی پس از ترمیم، حدودا ۵ الی ۶ ساعت بعد، درد شما قطع نشد حتما با پزشک خود ارتباط برقرار کنید.

ترمیم دندان بدون تاج

خلاصه مطلب

به یاد داشته باشید که پس از ترمیم باید تمامی اقداماتی بیان شده را انجام داده و از دندان خود به خوبی محافظت کنید. بهتر است که پس از ترمیم دندان بدون تاج مصرف الکل، سیگار و تمامی دخانیات را کنار بگذارید. زیرا تمامی آن ها جزء عوامل مخرب دندان محسوب می شوند.

در این مطلب به بررسی ترمیم دندان بدون تاج پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با کما در میان بگذارید. همچنین در صورت نیاز به رزرو وقت و ترمیم دندان در مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران از طریق شماره تماس های زیر ارتباط برقرار نمایید. مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با حضور دوتن از متخصصین دانشگاهی و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و رتبه اول بورد تخصصی کشوری با کیفیت عالی و تعرفه مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی و عمومی دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد.

برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر با مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان