چه عواملی باعث خونریزی لثه می شوند؟

علل خون ریزی لثه

خونریزی لثه یکی از انواع بیماری‌های لثه است که تقریبا برای همه یک بار یا بیشتر پیش آمده که در ناحیه لثه، دچار خونریزی شده باشند. اما علت این اتفاق چیست؟ کمبود ویتامین، استفاده از برخی داروهای خاص، پریودنتیت، ژنژیویت، لوسمی و … از جمله دلایل بروز این اتفاق هستند. به خاطر بسپارید که در صورت مشاهده مجدد خون ریزی لثه باید آن را جدی بگیرید؛ در غیر این صورت، دچار بیماری های حاد دهان و دندان خواهید شد.

اگر می خواهید که با نحوه درمان، پیشگیری و… خون ریزی لثه آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با این مسئله بدانید را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

خونریزی لثه بیانگر چیست؟

گاهی اوقات مسواک زدن به شیوه ای نادرست، استفاده از پروتز های دندان و… موجب می‌شوند تا لثه دچار خون ریزی گردد. اما، به طور کلی بهتر است تا بدانید که خونریزی در این ناحیه نشان دهنده بیماری‌های لثه می باشد. در واقع، اگر لثه به طور مکرر دچار خون ریزی گردد، بیانگر بیماری‌های مختلفی از جمله: پریودنتیت، ژنژیویت، لوسمی، التهاب لثه، کمبود سلول های لخته کننده، کمبود ویتامین های C ،K و …. می باشند.

تشخیص بیماری لثه

خون ریزی لثه علاوه بر این که قابل مشاهده است، علائمی نیز دارد که از طریق آن ها می توان این مشکل را تشخیص داد. زمانی که یک فرد دچار خونریزی لثه باشد، دهان او بوی بدی می دهد، لثه او درد کرده و باد می کند، ممکن است لثه وی دچار پسروی شده و یا قرمز شود. البته، به یاد داشته باشید که برخی از افراد ممکن است فقط یکی از علائم را مشاهده کنند و بروز تمامی علائم، برای همه افراد الزامی نیست. لذا، برای تشخیص صحیح و نهایی خون ریزی لثه، بهتر است که به دندانپزشک متخصص مراجعه شود.

برخی از عوارض عدم درمان خون ریزی لثه شامل: پسروی لثه، لق شدن دندان، تحلیل رفتن استخوان فک، آبسه لثه، از دست دادن دندان و … می باشد.

پیشگیری از بیماری لثه

در تمامی بیماری ها، پیشگیری بهتر از درمان کردن است که خون ریزی لثه نیز از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است که تمامی افراد از بروز آن جلوگیری کنند. در واقع، برخی از اقدامات وجود دارند که سبب می شود تا از بروز این اتفاق پیشگیری گردد. تعدادی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از خون ریزی لثه، شامل موارد زیر می باشند:

• استفاده صحیح و اصولی از مسواک حداقل دو بار در روز
  • استفاده کردن از دهان شویه (یک بار در روز) و نخ دندان (بعد از غذا)
  • معاینه توسط دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار
  • جرمگیری دندان (بر اساس تشخیص و تجویز دندانپزشک)
  • عدم مصرف هرگونه دخانیات و الکل
  • داشتن رژیم غذایی مناسب

در مطب دندانپزشکی پاسداران بخوانید:

آیا سیاه شدن لثه طبیعی است؟

درمان خون ریزی لثه

لثه شما ممکن است در اثر برخورد با مواد غذایی سفت، گاه به گاه دچار خونریزی شود ولی بروز این اتفاق به طور مرتب، نیاز به پیگیری‌های جدی پزشکی دارد.

برای درمان اصولی و دقیق نیاز است تا به دندانپزشک مراجعه شود او ابتدا علت بروز این اتفاق را تشخیص می دهد و سپس بر اساس آن، خون ریزی لثه را درمان می کند. لازم به ذکر است تا بدانید که اغلب مواقع این اتفاق با جرم گیری درمان می شود؛ اما، باز هم روش درمان بنا به تشخیص دندانپزشک می باشد.

دلایلی که توجیه کننده خونریزی مداوم لثه ها هستند، از این قرارند:

• رژیم غذایی ضعیف

اینطور ثابت شده که رعایت یک رژیم غذایی سالم حاوی سبزی ها و میوه ها، دانه های سالم، لبنیات و پروتئین، عاملی برای کاهش التهاب لثه‌ها است. مصرف ویتامین های دی و ث به همراه منیزیم و روغن ماهی نیز برای سلامت لثه‌ها مفید است.

• عدم رعایت بهداشت دهان

این وضعیت باعث قرمزی و تورم لثه ها می شود. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان از جمله مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان، لثه های سالم در عرض ۲۴ تا ۳۶ ساعت بیمار می شود. استفاده از مسواک برقی که لثه ها را ماساژ می دهد و باعث شدت یافتن جریان خون می‌شود، مفید است. استفاده از دهانشویه و خمیر دندان ضد‌باکتری برای کاهش تجمع باکتری در دهان مفید است، ضمن این که شما باید روزانه چند بار از نخ دندان استفاده کنید.

یکی از روش های جلوگیری و درمان بیماری لثه استفاده از مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان است.

• مصرف داروهای خاص

برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و فشار خون باعث خشکی دهان می شود و کمبود بزاق نیز منجر به تکثیر باکتری در دهان می شود. به همین منظور، لثه‌ها قرمز، ملتهب و دچار خونریزی می شوند. در صورت بروز این اتفاق به پزشک مراجعه کنید تا محصولاتی که مشکل خشکی دهان را رفع می‌کنند به شما تجویز کنند.

• عدم تعادل هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا قاعدگی، می‌تواند شانس ابتلا به خونریزی لثه را افزایش دهد. تغییرات هورمونی بخصوص در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال را افزایش می دهد. اگر تصور شما این است که هورمون‌های شما مقصر ابتلا به خونریزی لثه هستند، فورا به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

• استعمال سیگار

استعمال دخانیات به دلایل مختلف منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال می شود. از آنجا که سموم موجود در سیگار باعث التهاب می‌شود و واکنش ایمنی بدن را کاهش می دهد، افراد سیگاری بیشتر از دیگران در معرض بیماری لثه قرار دارند. به محض بروز علایم خون‌ریزی، باکتری‌های خطرناک موجود بین دندان به لثه زخمی راه پیدا می‌کند و مستقیم وارد خون می شود.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

• علل خونریزی لثه ها چیست؟
  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان چه مشکلی پیش می آید؟