علل بوی بد دهان | تشخیص و درمان

علل بوی بد دهان

بوی بد دهان در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. تشخیص و درمان بوی بد دهان به بیماران در جهت ایجاد روابط اجتماعی مطلوب بسیار موثر است. شاید تعجب کنید که اگر بگوییم بوی دهان بوی مطبوعی است در واقع بوی دهان نزد افراد سالم نه تنها بد نیست بلکه خوشایند نیز هست. پس اینکه اینقدر ما از بوی بد دهان شکایت داریم برای چیست ؟

[lwptoc]

آنچه مسلم است نواقصی در دهان و دندانها داریم و یا اینکه دچار بیماری‌هایی هستیم که ممکن است خود از آن خبر نداشته باشیم. بوی بد دهان گرچه به ظاهر ممکن است چندان به نظر مهم نیاید ولی عملا خیلی اهمیت دارد و گاهی درسرنوشت شخص تاثیر می‌گذارد.

علل بوی بد دهان به دو دسته تقسیم می شود 

  • علل دهانی و دندانی
  •  علل عمومی

علل بوی بد دهان

الف: علل دهانی و دندانی بوی بد دهان

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از مهمترین عوامل بوی بد دهان است زیرا تمیز نکردن دهان و دندان  باعث میشود که خورده‌های غذا در بین دندانها گیر کند و به تدریج تخمیر شود و محیط خوبی جهت رشد و تکثیر میکروبها فراهم آید بنابراین برای از بین بردن بوی بد دهان باید افراد آموزش ببینند تا حداقل روزی دوبار در هنگام سلامتی و روزی چهار بار هنگام بیماری دهان و دندان خود را به طور صحیح و دقیق مسواک بزنند.
  2. وجود دندانهای پوسیده که دندانهای پوسیده به دو طریق ممکن است باعث بوی بد دهان شوند :

طریق اول: اینکه به علت پوسیدگی حفره‌های مختلفی در دندان پیدا می شود که خورده های غذایی در خود جای می دهد و در نتیجه محیط مناسب جهت تخمیر، رشد و تکثیر میکروبها ایجاد می شود .

طریق دوم: به علت وجود عفونت های ناشی از پوسیدگی‌های پیشرفته می‌باشد .

علل بوی بد دهان

بنابر این برای درمان بوی بد دهان لازم است سعی کنیم تا کلیه پوسیدگی های دندان را درمان کنیم .

۳. در همه حالاتی که لثه و یا مخاط دهان از وضع طبیعی خود خارج شده باشد صرف نظر از علت آن عدم تعادل فیزیولوژیکی در دهان ایجاد می‌شود و این خود به تشدید ضایعات دهان و دندان کمک می کند و بالاخره در اثر ترشحات مختلف بیماری‌زا ممکن است به تولید بوی بد دهان منجر شود.

علل بوی بد دهان

۴. ناهنجاری‌های دندان: ناهنجاری‌های وضع قرار گرفتن دندانها اغلب باعث می شود بین دو دندان فاصله کمتر یا زیادتر از حد معمول ایجاد شود  و در برخی از موارد به علت کمی فاصله دو دندان بر روی هم سوار می‌شوند یعنی قدری از طول یکدیگر را می‌پوشانند. تمام این حالات باعث می‌شود که این دندانها از دسترس مسواک دور بمانند بنابراین خوره‌های غذا آنجا گیر می کنند و بوی بد دهان را ایجاد  می نماید لذا به منظور پیشگیری و درمان بوی بد دهان در این موارد ردیف کردن دندانها ناهموار و نامرتب ( به این نوع درمان ارتودنسی می گویند ) ضروری است .

۵. پر کردگی‌های غلط اگر پر کردگی‌های ما خوب انجام نشده باشند و یا به عبارت دیگر گیرهایی در آنها مشاهده شود همین گیرها باعث جمع شدن خورده‌ای غذایی در آنها می‌شوند و نتایجی شبیه آنچه قبلا بیان شد به بار می آورند.

۶. هر عاملی که باعث تغییراتی در شرح بزاق دهان گردد و یا اینکه نسبت مواد تشکیل شده آنرا تغییر دهد ممکن است علت بوی بد دهان باشد.

۷. اثر اعمال جراحی اغلب پس از اعمال جراحی بخصوص ممکن است بوی نامطبوعی در دهان احساس شود، قاعدتا پس از بهبودی زخم، این بو نیز ازبین میرود.

ب: علل عمومی بوی بد دهان

همه بیماریهای مجاری تنفسی، حنجره، ریه، لوله هاضمه، گلو و معده و تغییرات مختلف حالات فیزیولوژیک قاعدگی، دیابت ( بیماری قند ) مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت‌های دارویی، بیماریهای بینی، کلیه تب‌ها، بیماری سل، یبوست و شاید دهها بیماری عمومی دیگر ممکن است باعث بوی بد دهان بشوند. برخی از این بوها آنقدر مشخص است که به محض باز شدن دهان بیمار می تواند نوع بیماری را تشخیص داد.

علل بوی بد دهان

از جمله بوهای مشخصی که می توان به خاطر سپرد عبارتند از :

بوی سولفورواستیفرم که ناشی از پوسیدگی دندان است، بوی فکالوئید یا مدفوع که از ناراحتی‌های بخصوص معده ناشی میشود، بوی ترشیدگی ناشی از حاملگی، بوی زعفران ناشی از مرض قند و بوی نزدیک به بوی سیر ناشی از مسمومیت با جیوه است.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • ناهنجاری‌های دندان چیست؟
  • علل عمومی بوی بد دهان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان