روش های مسواک زدن :انواع مسواک

انواع مسواک

انواع روش‌های مسواک زدن شامل چه مواردی میشود؟ انواع مسواک دندان چیست و جه کاربردی دارند؟ در این مقاله در مورد روش هایی که میتوان مسواک زد حرف میزنیم. روش‌های  مسواک زدن متنوع است بر اساس روش های مسواک زدن می‌توان آنها را طبقه‌بندی کرد: روش‌های مسواک زدن شامل چرخشی و لرزشی، دورانی، عمودی و افقی. تکنیک افقی راحت‌ترین روش های مسواک زدن است که بیشتر در بچه‌ها کاربرد دارد که این روش گرچه راحت است ولی شیوه ایده‌آل نیست.

[lwptoc min=”15″]

روش‌های مسواک‌ زدن

در این روش سر مسواک روی دندان‌ها قرار گرفته و افقی حرکت می‌کند. در روش چرخشی، مسواک روی دندان‌ها قرار گرفته و همزمان دندان‌های بالا و پایین در حالی که روی هم قرار گرفته‌اند تمیز می‌شوند. اما بهترین روش مسواک زدن برای همه افراد، روش «Bass» است که در زیر، مرحله به مرحله آن را شرح می‌دهیم:

انواع روش‌های مسواک زدن

  1. سر مسواک را موازی دندان‌ها قرار دهید، به طوری که مسواک هر بار روی سه تا چهار دندان قرار گیرد. مسواک زدن را از انتهایی‌ترین دندان شروع کنید.
  2.  موهای مسواک را در قسمت بالای لثه قرار داده و زاویه ۴۵ درجه به مسواک بدهید.
  3. بدون اینکه مسواک را حرکت دهید، همان‌طور که با دندان‌ها در تماس است با حرکات لرزشی عقب و جلو با اندکی فشار، دندان‌ها را تمیز کنید. اگر کار شما درست باشد، باید حین کار، لثه اندکی سفید شود.
  4. برای تمیز کردن پشت دندان‌ها هم به همین روش عمل کنید، برای تمیز کردن پشت دندان‌های جلو، بهتر است مسواک را عمودی بگیرید.
  5. برای روی دندان‌ها الیاف مسواک را محکم روی دندان‌ها و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های آن فشار دهید و عقب و جلو ببرید.

برای روش‌های مسواک‌ زدن با مسواک‌های برقی تنها لازم است مسواک در مجاور دندان‌ها در بالای لثه قرار گیرد و انجام حرکت خاصی نیاز نیست.

                        روش های مسواک زدن

روش‌های مسواک‌زدن تنها راه تمیز نگه داشتن دندان‌ها نیست. برخی افراد یا به تمیزی و نظافت دندان‌های خود اهمیت نمی‌دهند، یا تنها یک‌بار در شبانه‌روز، دندان‌های خود را مسواک میزنند، این در شرایطی است که بنابر توصیه پزشکان مسواک‌زدن تنها باعث به جریان‌ افتادن خون در لثه‌ها و تقویت آنها می‌شود.

اما نخ دندان برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مۆثرترین ابزار است. با به‌کارگیری نخ دندان‌ می‌توان اجزای باقیمانده غذا را که در بین دندان گیر کرده بیرون کشید.

نخ دندان هنوز توسط بسیاری از مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، هنگامی‌ که به مردم توصیه می‌شود که حتما از نخ‌دندان برای نظافت دندانها استفاده کنند، بسیاری از آنها با تعجب و با نگاهی پر از سوال، دلیل این کار را می‌پرسند.

دندانها دارای پنج سطح هستند و تنها سه سطح آن با مسواک تمیز می شود که سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواک تمیز نمی شود و حال آن که میکروب که عامل پوسیدگی است در آنجا نیز لانه می‌‎کند.

در سنین نوجوانی و جوانی، این سطوح بین دندانی است که بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد. لذا اغراق نیست اگر بگوییم در این سنین، استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری از مسواک زدن دارد. از سوی دیگر به‌ علت تماس و اتصال سطوح جانبی دندان‌ها، پوسیدگی این نواحی تا مدت‌ها از نظر مخفی مانده و دیده نمی‌شود. همچنین به‌دلیل فاصله کم مغز دندان تا سطوح جانبی، پوسیدگی این نواحی خیلی زود به پالپ (مغز دندان) و عصب دندان سرایت می‌کند.

مجموعه این عوامل (تمیزنشدن با مسواک، مخفی‌ماندن پوسیدگی و نزدیک‌بودن پالپ دندان به سطوح جانبی) سبب پیشرفت پنهانی و سریع پوسیدگی در محل اتصال دندان‌ها و در نهایت آلودگی مغز دندان و شروع دندان درد می‌شود.

همچنین مطالعات دانشمندان نشان داده که شروع بیماری لثه در اغلب موارد از این ناحیه صورت می‌گیرد، لذا کسانی که می‌خواهند دچار بیماری‌های لثه نشوند، باید کوشش فراوانی در جهت تمیز‌کردن لای دندان‌ها کنند.

روش های مسواک زدنبهترین وسیله‌ای که امروزه برای تمیزکردن سطوح جانبی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخ‌دندان است. جالب است بدانید اهمیت استفاده از نخ‌دندان از مسواک بیشتر است.

تحقیقات زیادی نیز تا‌کنون در ارتباط با فواید نخ دندان انجام گرفته است؛ از جمله تحقیقات ثابت کرده است که نظافت دندان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. نظافت دندان، مانع نفوذ صدها نوع از انواع باکتری‌ها به جریان خون می‌شود.

مسواک برقی چیست؟

یکی از روش‌های مسواک زدن، مسواک الکتریکی است. مسواک الکتریکی یا همان مسواک های برقی معروف، مسواکی است که با نیروی الکتریسیته برای حرکت دادن نوسانی و ارتعاشی سر مسواک کار می کند. این نوع مسواک به مسواک چرخشی هم معروف است.
مسواک هایی که با برق یا باتری کار می کنند، قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند، زیرا با شدت و قدرت مناسبی دندان ها را تمیز می کنند. این روزها این نوع مسواک ها کاربران بسیاری دارند و در اکثر داروخانه ها، فروشگاه ها و حتی سوپرمارکت ها می توان نمونه های گوناگون این نوع مسواک ها را یافت.

مسواک های برقی از چه زمانی به میهمانی خانه ها آمدند؟

یکی از روش‌های مسواک زدن، مسواک برقی است که در حدود سال های ۱۹۴۰ اولین مسواک های برقی به شکل کنونی در سوئیس ساخته شد و ۲۰ سال بعد در آمریکا این نوع مسواک ها با تولید انبوه به بازار عرضه شدند.

برای چه کسانی مسواک برقی مفید است؟

این فواید در بیماران ارتودنسی چشمگیرتر است. گروه دیگری که استفاده از این مسواک ها در آنها مورد توجه است، افرادی هستند که نواحی تماس بین دندانی را خوب تمیز نمی کنند. مطالعات نشان می دهند استفاده از مسواک برقی نتایج یکسانی را در مقایسه با استفاده از مسواک دستی و سایر وسایل تمیزکننده سطوح تماس بین دندانی در پاکسازی این نواحی دارد.

گروه دیگری که کاربرد این مسواک ها در آنها توصیه می شود، کودکان هستند. به نظر می رسد مسواک های برقی پلاک بیشتری را در مقایسه با انواع دستی در کودکان برمی دارند. کاربرد این مسواک ها به خصوص در کودکانی که دارای معلولیت ذهنی یا مهارت ناکافی برای مسواک زدن دستی هستند توصیه می شود.

فواید مسواک برقی

در مطالعات مختلف نشان می دهند که استفاده از مسواک های برقی در بیشتر مردم سودمند است چرا که بدون توجه به توانایی فردی، یک تکنیک خوب مسواک زدن را فراهم و انگیزه فرد را تقویت می کنند و مقبولیت بیشتری در طولانی مدت دارند.

تولیدکنندگان مختلف، فواید زیر را در کاربرد مسواک های برقی ادعا می کنند: کاهش قابل توجه پلاک در بالغان و بزرگسالان، نیروی کمتر مورد نیاز برای برداشت پلاک و در نتیجه کاهش خطر تحلیل و سایش لثه، کاهش بیشتر التهاب و خون ریزی از لثه در مقایسه با مسواک های دستی، توانایی بیشتر در برداشت جرم و تغییر رنگ دندان ها در مقایسه با مسواک دستی، به دلیل سر کوچک و دسترسی آسان به نواحی مختلف دهان، کودکان به استفاده از این مسواک ها راغب ترند.

انواع مسواک های برقی

در ادامه این مقاله به انواع مسواک ها و نحوه کارکرد آنها خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید:

روش های مسواک زدن

نسل اول مسواک برقی

مسواک برقی هایی که با باتری کار می کنند. مزیت این گروه ارزان تر بودن و قابلیت حمل آنهاست. با این حال کوتاه بودن مدت عمر و شکنندگی مکانیکی این گروه از معایب آنهاست.

نسل دوم مسواک برقی

دارای یک سر چرخنده مجزا هستند و با باتری قابل شارژ کار می کنند. حرکت سر مسواک در این گروه به صورت لرزشی یا جلو عقب است. قیمت آنها بالاتر است و تایمر دارند. سر این مسواک ها سنسور حساس به فشار دارد.

نسل سوم مسواک برقی

مسواک های سونیک هستند. قابلیت شارژ دارند و قیمت آنها بالاتر است.

سر مسواک

سر مسواک های برقی کوچک تر از مسواک های دستی است. اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند که سر مسواک هر ۳ تا ۶ ماه یکبار عوض شود. این کار به دلیل تغییر شکل موهای مسواک و کاهش تاثیر سر مسواک ضروری است.

تایمر

بسیاری از مسواک های مدرن جدید دارای تایمری هستند که معمولا پس از ۲ دقیقه مسواک زدن آلارم می دهند یا مسواک را خاموش می کنند. این زمان مربوط است به توصیه مرسوم به مسواک زدن حداقل به مدت ۲ دقیقه (هریک از ۴ بخش دهان ۳۰ ثانیه.)

صفحه نمایش

بعضی از روش‌های مسواک زدن مسواک های برقی دارای یک صفحه نمایش هستند که زمان مسواک زدن و گاهی تصویر صورتک خندان یا تصاویر دیگر را برای تشویق مسواک زدن ایده آل نشان می دهد.

هنگام انتخاب به نوع و سر مسواک توجه ویژه ای داشته باشید

سعی کنید مسواکی با سری های قابل تعویض خریداری کنید، زیرا اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند که سر مسواک هر ۳ تا ۶ ماه یکبار عوض شود. این کار به دلیل تغییر شکل موهای مسواک و کاهش تاثیر سر مسواک ضروری است.
روش های مسواک زدن

تایمر دار یا بدون تایمر

بسیاری از مسواک های مدرن دارای تایمری هستند که معمولا پس از ۲ دقیقه مسواک زدن هشدار می دهند یا مسواک را خاموش می کنند. این زمان مربوط است به توصیه مرسوم به مسواک زدن حداقل به مدت ۲ دقیقه (هریک از ۴ بخش دهان ۳۰ ثانیه).پس قبل از انتخاب مشخص کنید که آیا چنین مسواکی می خواهید یا خیر؟

مسواک صفحه نمایش دار می خواهید یا خیر؟

بعضی از روش‌های مسواک زدن مسواک های برقی دارای یک صفحه نمایش هستند که زمان مسواک زدن و گاهی تصویر صورتک خندان یا تصاویر دیگر را برای تشویق مسواک زدن ایده آل نشان می دهد. این مسواک ها بیشتر برای کودکان پیشنهاد می شود.

چه کسانی حتما مسواک برقی بخرند؟

معمولا روش‌های مسواک زدن مسواک های برقی برای افرادی که دارای ارتودنسی هستند توصیه می شود. گروه دیگری که استفاده از این مسواک ها در آنها مورد توجه است، افرادی هستند که نواحی تماس بین دندانی را خوب تمیز نمی کنند. مطالعات نشان می دهند استفاده از مسواک برقی نتایج یکسانی را در مقایسه با استفاده از مسواک دستی و سایر وسایل تمیزکننده سطوح تماس بین دندانی در پاکسازی این نواحی دارد.
گروه دیگری که کاربرد این مسواک ها در آنها توصیه می شود، کودکان هستند. به نظر می رسد مسواک های برقی پلاک بیشتری را در مقایسه با انواع دستی در کودکان بر می‌دارند. کاربرد این مسواکها به خصوص در کودکانی که دارای معلولیت ذهنی یا مهارت ناکافی برای مسواک زدن دستی هستند توصیه می شود.
علاوه بر این برای افرادی که توانایی بدنی کمی دارند ( مبتلا به آرتریت هستند) نیز استفاده از این مسواک ها، بسیار راحت تر و قابل قبول است.
یکی دیگر از مزیت های مسواک های برقی این است که بعضی انواع آنها مجهز به زمان سنج هستند و کمک می کنند که شخص متوجه شود که چه مدتی دندان هایش را تمیز کرده است (مثلا حدود ۲ دقیقه کافی است). اما در کنار این مزیت ها، باید به قیمت بالای این نوع مسواک ها اشاره کرد که باعث می شود عده زیادی نتوانند از آنها استفاده کنند و اما مسواک های دستی… هم ارزان اند و هم به راحتی قابل تحمل هستند. ضمنا بعضی از آنها در قسمت انتهایی، دارای زبان پاک کن هستند، همچنین نیازی به باتری یا شارژ کردن هم ندارند.

فواید مسواک برقی

روش های مسواک زدن

در نهایت مطالعات مختلف نشان می دهند که استفاده از مسواک های برقی در بیشتر مردم سودمند است چرا که بدون توجه به توانایی فردی، یک تکنیک خوب مسواک زدن را فراهم و انگیزه فرد را تقویت می کنند و مقبولیت بیشتری در طولانی مدت دارند.
تولیدکنندگان مختلف، فواید زیر را در کاربرد مسواک های برقی ادعا می کنند:
  • کاهش قابل توجه پلاک در بالغین و بزرگسالان
  • صرف نیروی کمتر برای برداشت پلاک و در نتیجه کاهش خطر تحلیل و سایش لثه
  • کاهش بیشتر التهاب و خونریزی از لثه در مقایسه با مسواک های دستی
  • توانایی بیشتر در برداشت جرم و تغییر رنگ دندان ها در مقایسه با مسواک دستی
  • دسترسی آسان به نواحی مختلف دهان به دلیل برخورداری از سر کوچک
  • علاقه کودکان به استفاده از این نوع مسواک ها
  • به صرفه بودن خرید آنها نسبت به نمونه های غیربرقی. به ویژه نمونه هایی که دارای سری با قابلیت تعویض هستند.

مسواک بین دندانی

روش های مسواک زدن

 مسواک بین دندانی چیست؟

مسواک بین دندانی که به اصطلاح مسواک ارتودنسی هم نامیده میشود، برس کوچکی به شکل استوانه و یا مخروط میباشد (مانند یک برس شیشه شور کوچک).

کاربرد اصلی آن برای تمیز کردن قسمتهایی است که به دلایل مختلف (سیمهای ارتودنسی ، روکشهای متصل به هم، ایمپلنت، بیماریهای لثه… ) امکان تمیز شدن مناسب با مسواک و نخ دندان را ندارند.

برای تمیز کردن نواحی زیر سیم و اطراف براکت ها کاربرد دارد. این مسواک را از زیر سیم رد کرده و به کناره های براکتها چسبانده و سپس به آهستگی و به دقت به بالا و پایین حرکت دهید. ضمنا سطحی از براکت ها که مجاور لثه است  نیز باید به همین شکل تمیز شود.

روش های مسواک زدن

توجه داشته باشید که این مسواک ها مکمل مسواک زدن ارتودنسی است و نه جایگزین آن. این مسواکها اندازه های مختلفی داشته که دندانپزشک شما می‌تواند در این خصوص شما را راهنمایی نماید.

این مسواک وسیله  مفید و بسیار مهم  برای تمیز نمودن نواحی دندانی در زیر سیم و اطراف براکتها می باشد. از این وسیله به آهستگی و با دقت مطابق شکل استفاده نمائید. باید سمت چپ و راست براکتها به صورت تک به تک حتما تمیز شود که مسواک از بالا پایین سیم عبور داد شده و با حرکت رفت و برگشتی به بالا و پایین سطح دندان در مجاورت براکت تمیز می شود. در صورتیکه سطح بالا و پایینی براکت نیز با این مسواک تمیز شود بسیار عالی خواهد بود. بعد از مدتی استفاده از این مسواکها پرزهای سر آن تخریب می شود که باید تعویض شوند (بین ۲-۱ ماه) کاربرد دیگر این مسواک در زیر بریجهای دندانی می‌باشد.

روش های مسواک زدن

چطور دندان کودکان را مسواک بزنیم؟

یکی از اصولی ترین و مهم ترین شیوه مراقبت از دندانها، مسواک زدن است و والدین وظیفه دارند با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیری، مشکل کودکانی را که از مسواک زدن سر باز میزنند را برطرف کنند.

برای پیشگیری از مشکلات بعدی در سلامت دندانهای کودک بهتر است مسواک زدن را از همان زمان که دندانها شروع به رویش کردند، یعنی حدود شش ماهگی، آغاز کنید.

مسواک زدن را دو بار در روز باید انجام داد و زمان مناسب برای این کار بعد از اولین و آخرین وعده غذایی کودکان ۱ تا ۳ ساله در روز است.

مسواک انگشتی

(تصویر مقابل) بهترین وسیله برای رعایت بهداشت دهان و دندان و ماساژ لثه در هنگام رویش دندانها تا سن ۳ سالگی است.

روش های مسواک زدن

یکی ازروش‌های مسواک زدن ،مسواک انگشتی است. مسواک انگشتی را باید روی انگشت اشاره قرار داد و بهترین روش برای مسواک زدن افقی است و باید به اندازه کافی فشار وارد کرد تا پلاک دندان ها برداشته شوند.

برای این کار، بهترین روش این است که کودک را روی پای خود بنشانید، سرش را کمی کج کنید و روی آرنجتان بگذارید و به آرامی، روی دندان‌هایش را مسواک کنید. یا اینکه او دراز بکشد و سرش را روی پای شما بگذارد، زیرا به هر حال از آرنج نرم‌تر است و بعد دندان‌هایش را بشویید.

دقت کنید هیچوقت نباید کودک را به زور وادار به مسواک زدن یا باز کردن دهان کرد، زیرا با این کار بعدها مسواک زدن برایش یک عمل خوشایند نخواهد بود و از آن گریزان خواهد شد.
ممکن است کودک بخواهد مسواک را بجود و یا با دستش آن را بگیرد. بگذارید کنجکاوی اش را امتحان کند، اما بعد مسواک را مجددا به داخل دهانش برگردانید و شستن دندان را ادامه دهید.

فراموش نکنید خمیر دندانی که میخرید باید از نوع کم فلوراید و مانند مسواک، مخصوص بچه ها باشد. همچنین توجه داشته باشید هنگام مسواک زدن مقدار زیادی خمیر دندان را روی مسواک نریزید، زیرا فلوراید بیش از حد، موجب ایجاد لکه‌های سفید رنگ روی دندانها می‌شود.

تعداد دندان های شیری ۲۰ عدد است که ده دندان در فک بالا و ده دندان در فک پایین است. این دندانها اگر چه دایمی نبوده و حداکثر در ۵ سال فاصله، بین یک تا شش سالگی کارایی دارند، اما مراقبت از آنها ضروری است، چرا که پوسیدگی و شکستگی دندان ها، نه تنها باعث اختلال در جویدن و هضم غذا می شوند، بلکه زمینه ساز خراب شدن دندان دائمی نیز می شوند. اصولی ترین، مهم ترین و رایج ترین شیوه مراقبت از دندانها، مسواک زدن، حداقل دو بار در طول شبانه روز، یک بارصبح و یک بار بیش از خوابیدن در شب است که البته بهتر است بعد از هر وعده غذایی این مسواک زده شود.

هر چند کودکان از مسواک زدن سر باز می‌زنند، اما والدین وظیفه دارند تا با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیر مفید این مشکل را برطرف کنند.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • مسواک برقی چیست؟
  • برای چه کسانی مسواک برقی مفید است؟
  •  مسواک بین دندانی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان