دندان شیری،کشیدن یا حفظ آن؟

دندان شیری

دندان شیری،کشیدن یا حفظ آن؟ آیا دندان شیری عصب دارد؟ چرا دندان های شیری را باید حفظ کرد؟ در این مقاله سعی داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم. دندان شیری از جهت حفظ قوس دندانی بسیار اهمیت دارد.دندان شیری در رویش مرتب دندان دایمی بسیار اهمیت دارد. متأسفانه یک باور نادرست در بین عموم مردم وجود دارد که چون دندان های شیری موقتی هستند و در نهایت خواهند افتاد، بنابراین اگر دچار پوسیدگی دندان، درد یا آبسه شدند، نیازی به نگهداری آنها از طریق انجام درمان ترمیم یا عصب کشی دندان نیست، بر خلاف این تصور، دندانهای شیری به دلایل مختلف اهّمیت بسیاری دارند.

[lwptoc]

چرا دندان های شیری را باید حفظ کرد؟

دندان های شیری نقش مهمی در جویدن غذا، کسب مهارت تکلم و نیز زیبایی چهره و اعتماد بنفس کودک دارند. همچنین این دندانها به عنوان یک فضا نگهدارنده طبیعی برای دندان‌های دائمی زیرین خود عمل می‌کنند یعنی حضور آنها به دندانهای دائمی کمک می‌کند که در زمان مناسب و در محل صحیح خود رویش پیدا کنند.

کشیدن یا از دست دادن زود هنگام دندانهای شیری، می‌تواند باعث  کوچک شدن طول قوس فکی و بنابراین نامرتب شدن دندانهای دائمی که چند سال بعد رویش می‌یابند، شود. این موضوع به احتمال زیاد سبب می شود کودک در آینده نیاز به درمانهای پیچیده و پر هزینه ارتودنسی و جراحی فک برای اصلاح این مشکلات پیدا کند. بنابراین با توجه به اهمیت دندانهای شیری باید این دندانها تا سنی که به طور طبیعی می افتند، حفظ شوند.

چه موقع دندان شیری به درمان پالپ (عصب کشی) نیاز پیدا می کند؟

دندانهای شیری مثل دندانهای دائمی دارای تمام اجزای تشکیل دهنده یک دندان(شامل تاج، ریشه، عصب و رگهای خونی) هستند فقط شکل و اندازه آنها متفاوت است. وقتی پوسیدگی یک دندان شیری زود ترمیم نشود، به تدریج این ضایعه پیشرفت می‌کند و به فضای ناحیه مرکزی دندان که پالپ نامیده می‌شود و محتوی اعصاب و رگهای خونی است میرسد و باعث ایجاد عفونت و گاهی درد دندان می‌شود.

قبل از این که عفونت به قدری زیاد شود که از سوراخ انتهای ریشه خارج شود و به لثه و استخوان اطراف دندان برسد و باعث آبسه و تورم لثه یا صورت شود، می‌توان با تمیز کردن ناحیه مرکزی تاج دندان و در صورت لزوم داخل ریشه ها (که اصطلاحا کانال گفته می شود) با برخی وسایل خاص دندانپزشکی و بعد پر کردن این فضا با مواد و خمیرهای مخصوص، مشکل دندان را حل کرد و علائم بیمار را برطرف کرد. به این درمان، درمان پالپ یا در اصطلاح عامه عصب کشی گفته می‌شود.

چه موقع نیاز به گذاشتن روکش بر روی دندان های شیری است؟

در دندانهای شیری که به علت پوسیدگی وسیع و چند سطحی نیاز به درمان پالپ( عصب کشی) پیدا می کنند، چون امکان ترمیم خوب و با کیفیت دندان که به مدت طولانی باقی بماند وجود ندارد، بهتر است بعد از انجام درمان پالپ، تاج دندان را با روکش بازسازی کرد. این روکش‌ها که به شکل پیش ساخته و فلزی وجود دارند، علاوه بر دوام و ماندگاری بالا، از شکستن بعدی دندان هم جلوگیری می کنند و نیز چون کاملاً روی دندان را می پوشانند، در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی‌های بعدی هم تأثیر دارند.

روکش بر روی دندان های شیریروکش بر روی دندان های شیری

فضا نگهدارنده چیست؟

اگر یک دندان آسیای شیری به علّت پوسیدگی شدید و عفونت زیاد، قابل درمان نبود و به ناچار زودتر از سن افتادن طبیعی آن کشیده شد، حتماً باید جای خالی آن را با وسیله‌ای به نام فضا نگهدارنده حفظ کرد تا دندان دائمی زیرین بتواند بعدا در موقعیت مناسب خود رویش یابد.

در غیر این صورت جای خالی دندان کشیده شده به مرور با حرکت دندانهای شیری مجاور، تنگ و اشغال می‌شود و چند سال بعد، فقدان فضای کافی در قوس فکی، باعث عدم رویش دندان دائمی زیرین یا رویش آن در موقعیت نامناسب می‌شود. بنابراین دندانهای دائمی، بی نظم و نامرتب  می گردند که برای اصلاح این مشکل نیاز به درمان های پیچیده، طولانی مدت و پرهزینه ارتودنسی در سنین نوجوانی و بزرگسالی خواهد بود.

فضا نگهدارنده‌ها انواع مختلفی دارند که بر حسب سن کودک و نوع و تعداد دندانهای از دست رفته ساخته می شوند و در محل ناحیه بی دندانی قرار داده می شوند. بدیهی است چند سال بعد وقتی دندان دائمی زیرین در فضای خالی دندان کشیده شده شروع به رویش کرد، فضا نگهدارنده را میتوان توسط دندانپزشک خارج کرد.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • چرا دندان های شیری را باید حفظ کرد؟
  • فضا نگهدارنده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان