بهداشت لب و لثه و زبان | آیینه دهان

بهداشت لب و لثه و زبان

بهداشت لب و لثه و زبان بسیار مهم است و در سلامت عمومی دهان نقش دارد. برای بهداشت لب، لثه و زبان دانستن آناتومی این ارگانها حائز اهمیت است یکی از قسمتهایی که در زیبا کردن حفره دهان و صورت خیلی موثر است علاوه بر لثه‌ها و دندانها و لبهاست. لبهای طبیعی باید رنگشان گلگون یا اندکی متمایل به صورتی باشند لبها هم مانند سایر اعضای بدن ممکن است در اثر عدم توجه از حالت طبیعی خارج شوند . البته آثاری از بیماری های مختلف ممکن است در لبها ظاهر شود که باعث تغییر رنگ لب شوند .

[lwptoc]

بهداشت لب

دیده شده که خیلی از خانم‌ها بر حسب عادت در موقع صحبت کردن با بعضی از اشخاص مرتب لبهایشان را گاز می گیرند غافل از اینکه این عمل مضر می باشد، زیرا علاوه بر این که موجب تحریک لبها و در نتیجه ضخیم شدن آنها می شود ممکن است به مرور خراشهایی را روی لبها ایجاد کند که معمولا درمان آن مشکل و گاهی طولانی است. ضمنا تماس لبها با اشیاء آلوده نیز می تواند اختلالاتی روی آنها ایجاد نماید . به طور کلی استفاده از کرمهای چرب و مرطوب کننده می تواند لبها را در برابر بادهای خشک و گرم محافظت و از خشک شدن ترکیدگی و یا حساس شدن آنها جلوگیری کند.

بهداشت لثه

بهداشت لثه

دندان صدفی رنگ طوری روی لثه ها قرار گرفته‌اند که انسان را به یاد گردنبندی از مروارید می‌اندازد. در واقع وجود دندانها و لثه های طبیعی سالم به خنده شخص جذابیت خاصی می دهد. چون لثه‌ها هم ممکن است دچار بیماری شوند لذا باید از آنها نیز مانند دندانها مراقبت کرد.

لثه‌ها قسمتی از مخاط دهان هستند که به محل طوق دندانها می چسبند و استخوان نگهدارنده  دندان را نیز می پوشانند. در حالت طبیعی لثه ها باید صورتی رنگ باشند و در تمامی درجات رنگ صورتی آنها را می توان طبیعی دانست. لثه ها باید محکم بوده و خوب کشیده شده باشد و پر خون نباشند.

لثه‌ها ممکن است در اثر نامساعد بودن حالت عمومی بدن یا ناراحتی های موضعی، رنگ پریده، خون آلود و نرم، شل، متورم و آماس دار یا تحلیل رفته باشند. این ناراحتی‌ها ممکن است ناشی از کم خونی وضع بد دهان و معده ،رویش دندانها و بارداری و بعضی از تب‌ها و پیری باشند. ما در مطلب بیماری لثه به بررسی انواع بیماری‌های لثه، علائم، علت و درمان آنها پرداخته‌ایم.

بهداشت زبان

بهداشت زبان

وضع زبان اغلب اوقات پزشک را در تشخیص بیماری‌های زبان گوناگون راهنمایی میکند و در برخی از موارد تشخیص را تایید می نماید . شک نیست که زبان عضوی است ک دستکاری آن خطرناک است. زبان هم مانند سایر نسوج که قسمتی از حفره دهان را تشکیل می دهند لازم است مورد مواظبت های مخصوص ( به ویژه  در طی دوران بعضی از تب ها قرار گیرد. به طریقی که از عفونت آن پیشگیری شود باید به این نکته توجه شود که لازم است روزی دو و سه بار زبان را از ترشحات پاک کنیم. به محض اینکه رنگ طبیعی زبان ( رنگ طبیعی زبان صورتی است ) تغییر کرد علامت این است که اختلالات کم و بیش جدی در آن روی داده است.

جراحات و بیماریهای مختلفی که در سایر نقاط بدن بوجود می آید انعکاسشان روی زبان، به حدی مشخص است که گاهی به عنوان شاهد تشخیص بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند .

همانطور که میدانیم بزاق برای مرطوب نگه‌داشتن دهان، تمیز نمودند دندانها از خرده‌های مواد غذایی و خنثی نمودن اسیدهای حاصله از پلاک دندانی است .

در اثر کاهش جریان بزاق در دهان پوسیدگی‌های دندانی بیشتر شده و در موارد شدیدتر علائمی نظیر زخم گوشه دهان، ترک لب اشکال در بلع و اختلال در درک مزه غذا را بوجود می‌آورد و حتی در چگونگی تکلم تغییر ایجاد می کند. خشکی دهان ممکن است استفاده از داروهای آرام بخش و آنتی هیستامین‌ها، پرتو درمانی سرو گردن سبب شود ولی به هر حال مهم دانستن چگونگی مقابله با آن است.

بسیاری از مسئولین درمانی در چنین حالاتی ممکن است برای شما دهانشویه تجویز نمایند که در این زمینه مکیدن نعناع و یا آلو ،غرغره با آب خالص و همچنین استفاده از محلولی که خود مخلوطی از آب و کمی گلیسرین و چند قطره آب لیمو است می تواند تا حدودی در رفع خشکی دهان موثر باشد.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • بهداشت لب به چه صورت است؟
  • بهداشت زبان به چه صورت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان