انواع بیماری های زبان

بیماریهای زبان

بیماری های زبان عضوی عضلانی و با قوام یکنواخت است که از نظر آناتومیک به دو قسمت قدامی و خلفی تقسیم می شود. بیماریهای زبان دسته ای از بیماریهای دهان محسوب می شود که باید با دقت بررسی شوند. برای پی بردن به بیماریهای زبان باید ابتدا آناتومی نرمال زبان را دانست. پیشنهاد می شود برای پی بردن به بیماریهای زبان ابتدا مقاله زیر را مطالعه نمایید و در صورت نیاز به متخصص بیماریهای دهان و فک و صورت مراجعه نمایید.

زبان دارای سطح پشتی و شکمی است. سطح پشتی زبان دارای چهار نوع پاپی یا پرز می باشد و بسیاری از بیماران آنها را با بیماریهای زبان یا سرطان زبان اشتباه می گیرند.

پرزهای زبان عبارتند از پرزهای نخی شکل، پرزهای قارچی شکل، پرزهای جامی شکل و پرزهای برگی شکل

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

انواع پرزهای زبان

• پرزهای نخی شکل: ساختمان های مو مانند و نخی شکل هستند که به تعداد زیاد در سطح زبان گسترده هستند و به علت کراتین زیاد سفید به نظر می رسند.
  • پرزهای قارچی شکل: برجستگی های قارچی مانند که لابه لای پرزهای نخی شکل گسترده هستند و ظاهری قرمز رنگ دارند.
  • پرزهای جامی شکل: در محل اتصال دو سوم قدامی زبان و یک سوم خلفی زبان پرزهای جامی شکل، به شکل ساختمان های کروی و درشت دیده می شوند. بسیاری از بیماران این پرزها را به عنوان بیماری و سرطان تصور می نمایند و به متخصص بیماریهای دهان مراجعه می نمایند.
  • پرزهای برگی شکل: در قسمت های عقبی و طرفی زبان ، به شکل برجستگی های عمودی دیده می شوند و حاوی عناصر لنفاوی هستند. در بعضی اوقات به دلیل التهاب و عفونت، این پرزها برجسته شده و در بعضی موارد، بیماران آن را با سرطان اشتباه می گیرند.

مطلب پیشنهادی:آفت دهانی چیست؟

انواع بیماری های زبان و ناهنجاری های آن را بشناسید

زبان کوچک

زبان کوچک یک حالت نادر رشدی تکاملی که زبان به طور غیر طبیعی کوچک است. بعضی اوقات زبان کوچک با کوچکی فک پایین همراه است.

زبان بزرگ

علت زبان بزرگ می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد زبان بزرگ بیشتر در بچه ها دیده می شود و می تواند باعث باز بودن فکین در موقع تکامل یا اپن بایت شود و باعث تکلم نوک زبانی شود. زبان بزرگ همچنین می تواند به علت بعضی بیماری ها مثل لنفانژیوم همانژیوم ،بعضی از تومورهای خوش خیم، عقب ماندگی ذهنی یا هیپو تیروئیدی باشد.

زبان شیاردار

زبان شیاردار بسیار شایع بوده و شیارهای متعددی در سطح زبان دیده می شود. وراثت نقش عمده ای در بروز زبان شیاردار دارد. محیط و افزایش سن نیز در بروز آن موثرند. در بعضی موارد زبان شیاردار باعث سوزش می شود که تجویز نیستاتین و عوامل مسکن مثل دیفن هیدرامین باعث تسکین درد بیماران می شود.

زبان مودار

زبان مودار تجمع مواد غذایی و رنگدانه ها در روی پاپی های نخی شکل زبان است که باعث سطح زرد رنگ و قهوه ای رنگ شبیه مو در سطح پشتی زبان می شود. عواملی مانند سیگار، مصرف آنتی بیوتیک، بهداشت ضعیف دهان، ضعف عمومی پرتو درمانی، استفاده از بعضی دهانشویه ها و رشد میگرو ارگانیسم ها باعث زبان مودار می شود. پاپی های نخی شکل طویل شده و تجمع میکرو ارگانیسم ها و یا رنگ گرفتن از سیگار یا مواد غذایی باعث نمای شبیه مو در سطح زبان می شود. این پاپی های طویل شده به راحتی با گاز پاک می شوند.

درمان زبان مودار:

بعضی بیماران از مزه بد دهانی یا حالت تهوع و ظاهر زبان مودار رنج می برند که با بهداشت مناسب و شستشوی زبان با مسواک و زبان پاک کن مشکل بیمار حل می شود.

زبان جغرافیایی چیست؟

یکی از بیماری های زبان، زبان جغرافیایی است. این بیماری نوعی اختلال التهابی است که معمولا در قسمت بالا و دو طرف زبان ظاهر می شود و ممکن است در نواحی دیگر دهان شما نیز رخ دهد.

زبان جغرافیایی یک بیماری بی ضرر و خوش خیم است که به هیچ عفونت یا سرطانی مرتبط نیست و به دلیل تشابه شکل ظاهری آن با نقشه جغرافیایی آن را زبان جغرافیایی می نامند که نام دیگر آن (گلویست مهاجر خوش خیم) است.

علائم زبان جغرافیایی:

زبان جغرافیایی به صورت تکه هایی نامنظم، صاف و قرمز در قسمت هایی از زبان ظاهر می شود که این تکه ها ممکن است یک مرز سفید و یا رنگ روشن داشته باشند و هر کدام دارای اندازه، شکل و رنگ متفاوتی باشند.

زبان جغرافیایی می تواند در یک ناحیه از زبان ظاهر شود و سپس به منطقه دیگری برود یا برای مدتی ناپدید و سپس بعد از روزها، هفته ها و یا ماه ها دوباره ظاهر شود. ممکن است شما تا زمانی که به دندانپزشک برای معاینات دهانی مراجعه نکنید از داشتن زبان جغرافیایی غافل باشید در حدود یک از ده نفری که دارای زبان جغرافیایی هستند ممکن است دچار ناراحتی خفیف یا احساس سوزش و درد کنند که این موارد اغلب به دلیل حساسیت به غذاهای گرم، تند یا اسیدی و همچنین دود سیگار و خمیر دندان می تواند باشد.

درمان زبان جغرافیایی:

زبان جغرافیایی احتیاج به درمان ندارد .اگر بیمار همراه با درد و سوزش باشد درمان هایی مانند استفاده از آنتی هیستامین ها توصیه می شود. اخیرا استفاده از روی نیز توسط محققین پیشنهاد می شود.

بیماری های زبان

علائم سرطان زبان چیست؟

سرطان زبان یکی از شایعترین سرطان های دهان و بیماری های زبان می باشد. سرطان زبان بیشتر در سطوح طرفی و کف زبان دیده می شود و پروگنوز این سرطان ها اگر دیر شناحته شوند بسیار ضعیف است. سطح زبان در موارد سرطان بسیار بد شکل و زخمی همراه با سفتی دور و خونریزی می باشد. غدد لنفاوی ناحیه متورم و بعضا دردناک می شوند.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

• ناهنجاری های تکاملی زبان کدامند؟
  • سطح پشتی زبان دارای چند نوع پاپی یا پرز می باشد؟
  • زبان جغرافیایی چیست؟