سرطان دهان | تشخیص و درمان

سرطان زبان

علت ایجاد بیماری سرطان دهان

سرطان دهان یک روند چندگانه است که به دلیل تجمع عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی است. عوامل مهم مخاطره انگیز سرطان عبارتند از مصرف سیگار ، الکل ، ویروس پاپیلومای انسانی، ویروس اپشتین بار. سایر عوامل مطرح شده ویروس هرپس، ویروس اچ آی وی ، رژیم غذایی نامناسب و تنباکوی جویدنی است.

مهمترین عوامل خطر سرطان دهان، سیگار و الکل است. سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانی را ۵ تا ۲۵ برابر می کند. قطع مصرف نیز حداقل تا ۵ سال مانع ایجاد سرطان دهان نمی شود از دیگر عوامل ایجاد سرطان دهان، ویروس پاپیلومای انسانی است که در ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد سرطان های سر و گردن دیده می شود.

ویروس هرپس انسانی نیز در برخی موارد باعث ایجاد موتاسیون می شود. مطالعه ای نشان داده است که تیتر آنتی بادی ویروس هرپس در بیماران سیگاری بیشتر از افراد عادی بوده است.حدود ۲۰ درصد از سرطان های دهان از ضایعات پیش بدخیم دهانی مثل لکوپلاکیا ، اریتروپلاکیا، فیبروز تحت مخاطی به وجود می آیند.

سرطان دهانعلائم سرطان دهان

بسیاری از سرطان های دهان در مراحل اولیه فاقد علامت هستند در صورتی که ضایعات پیشرفته سرطان دهان زخم هایی با حاشیه سفید و سفت هستند. درد در مراحل اولیه وجود ندارد ولی در ضایعات پیشرفته سرطان دهان درد نیز می تواند ایجاد شود. اختلال صحبت کردن، مشکل در بلع از سایر علائم سرطان های دهانی هستند.

این ضایعات معمولا بدون علامت هستند. به تمامی بیماران باید اطلاع داده شود که اگر زخمی در دهان بیش از دو هفته پایدار بماند حتما باید به دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان و فک و صورت مراجعه نمایند.

تشخیص بیماری سرطان دهان

از آنجایی که سرطان دهان در مراحل اولیه معمولا خاموش هستند، یکی از مهمترین روش های ردیابی معاینه ماهانه توسط خود فرد است. معاینات دوره ای شش ماهه توسط دندانپزشک و متخصص بیماریهای دهان و فک و صورت  لازم می باشد.

راه های درمان سرطان دهان

درمان استاندارد سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی می باشد. هر کدام از این روش ها عوارض خاص خود را دارند. بیمارانی که در مراحل پیشرفته تر جراحی می شوند ممکن است دچار اختلال در تکلم و جویدن یا تغییر شکل صورت شوند.

مطلب پیشنهادی: تشخیص و درمان زخم های دهان

جراحی:

جراحی تومور شامل حذف کامل تومور به همراه برداشت غدد لنفاوی درگیر است.

رادیوتراپی:

جهت رادیوتراپی سرطان دهانی، دو نوع رادیو تراپی وجود دارد.

• تابش پرتو خارجی
  • تابش پرتو داخلی

شیمی درمانی:

در شیمی درمانی از داروهایی استفاده می شود که به طور مستقیم مانع رشد سلولی می شوند و به دو صورت سیستمیک و موضعی استفاده می شود.

مهم ترین نکات پیشگیری از سرطان دهان

• تشویق و آموزش بیماران به ترک سیگار و الکل بسیار مهم است. بیمارانی که هر دو را مصرف می کنند خطر عود بالایی دارند. اجتناب از اشعه آفتاب
  • استفاده از محافظ های مکانیکی و کرم های ضدآفتاب در پیشگیری سرطان های لب و پوست موثرند.
  • تاکنون ماده ای در پیشگیری از سرطان دهان گزارش نشده است ولی مطالعاتی نقش ویتامین A,E بتا کاروتن و رتینوییدها در پیشگیری از سرطان دهان را تایید کرده اند.

پیش آگهی سرطان دهان

پیش آگهی سرطان دهان وابسته به مراحل بیماری در زمان تشخیص دارد. مهمترین فاکتور موثر بر پیش آگهی درگیری غدد لنفاوی است.

درجه بدخیمی بافتی، تهاجم در مسیر عصب، اندازه تومور موثر است. علت مرگ و میر در بیماران سرطان دهان در دوره های پیگیری، عود تومور، بدخیمی اولیه محدد، بیماری قلبی و ریوی است.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

• علت سرطان دهان چیست؟
  • نحوه تشخیص سرطان دهان چگونه است؟
  • چه ویتامین هایی در پیشگیری از سرطان دهان موثرند؟