تشخیص و درمان لیکن پلان دهانی

لیکن پلان دهانی

لیکن پلان دهانی یکی از انواع بیماری های دهانی است که حفره دهان رادرگیر می کند.در %۷۰ بیماران با ضایعات پوستی ، حفره  دهان نیز درگیر است . اما فقط در %۱۰بیمارانی که با ضابعات لیکن پلان دهانی مراجعه می کنند ، درگیری پوستی مشاهده  می گردد. %۲ جمعیت مبتلا هستند. در زنان بالای ۳۰ سال شایعتر است .  اتیولوژی آن ناشناخته است.

– انواع مختلف از لیکن پلان شرح داده شده است:

  • – erosive

Erosive

  • reticular ،

  • پاپولار و plaque – like
  •  bullous

لیکن پلان

  • , atrophic

 – بااین حال ، انواع مختلف لیکن پلان می توانند هم زمان در یک بیمار وجود داشته باشند واز لحاظ کلینیکی ممکن است تفاوت واضحی بین آنها موجود نباشد.

علائم لیکن پلان اروزیو:

 اروژن های مخاطی :

موجب ایجاد دردو ناراحتی در مناطق درگیردر دهان بویژه در هنگام خوردن می شوند. اروژنهای مخاطی بطور ناگهانی ظاهر می شوند اما هفته ها یا ماهها طول می کشد تا بهبود یابند.

نشانه ها :

– اروژنهای مخاطی  یا زخمهای کم عمق نامنظم و بی قاعده.

– محل ضایعات : ضایعات معمولاً دوطرفه هستند و مخاط باکال ، زبان ، مخاط لبیال و لثه را مبتلا می سازند . کام و لثه لینگوالی معمولاً درگیر نمی شوند .

– ضایعات آتروفیک لثه ( desquamative gingivitis ) شباهت نزدیک به mucous membrane pemphigoid  دارند .

– اندازه ضایعات : قطری برابر با چند میلیمتر تاچند سانتیمتر دارند.

– قاعده ضایعات : زرد رنگ است ویک لایه فیبرین قاعده ضایعه را می پوشاند .

– لبه های ضایعه  : ممکن است کناره های فرورفته به علت فیبروز ویک حاشیه اریتماتوز داشته باشند.

– تشخیص:بیوپسی از مخاط

– تغییرات بدخیمی و تبدیل آن به اسکواموس سل کارسینوما ( SCC ) نادر است ، اما اظهار شده است که این تغییر شکل بدخیم در نوع اروزیو نسبت به سایر اشکال لیکن پلان محتمل تر است .

درمان:در صورتی که لیکن پلان از نوع رتیکولر باشد،احتیاجی به درمان نداردولی اگر از نوع اروزیو یا بولوزباشد،احتیاج به درمان دارد که درمان آن به شکل کورتون موضعی یا سیستمیک می باشد.البته در موارد مقاوم به درمان سایر درمانهامطرح می شود. جهت اطلاع بیشتر از درمانهای لیکن پلان به قسمت مقالات تخصصی دکتر آرش عزیزی مراجعه نمایید.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با حضور دوتن از متخصصین دانشگاهی و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و رتبه اول بورد تخصصی کشوری با کیفیت عالی و تعرفه مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی و عمومی دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان