برفک دهان چیست؟ (کاندیدیاز دهانی)

کاندیدای دهانی

برفک دهان: کاندیدیاز دهانی که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می شود شایع ترین عفونت قارچی دهان است. کاندیدا در دهان بیش از ۵۳ درصد افراد جامعه به عنوان یک ارگانیسم هم زیست دهان یافت می شود. بیشترین نوع گونه کاندیدا مربوط به کاندیدا آلیبکنس است. فاکتورهای مستعد کننده کاندیدا در ارتباط با میزبان عبارتند از تغییرات هورمونی مثل دیابت، حاملگی، نارسایی کلیه و هیپر تیرویید سم، نقص ایمنی و اختلالات خونی، بیماری های خونی، تجویز طولانی مدت آنتی بیوتیک های وسیع الطیف ، مصرف کورتیکو استروییدها، شیمی درمانی، رادیوتراپی می باشد. فاکتورهای محیطی مربوط به کاندیدا شامل پروتز متحرک با گیر ضعیف، کاهش ارتفاع عمودی صورت، استفاده مزمن از ترکیبات ضد عفونی کننده، بهداشت ضعیف دهان، سیگار کشیدن و الکلیسم است.

کاندیدیاز دهانی

انواع کاندیدای دهانی و گروه های خونی

در مطالعات کلینیکی نشان داده شده است که گروه خونی  o  مثبت استعداد بیشتری برای ابتلا به کاندیدا دارند ولی این امر خیلی قطعی نیست. کاندیدای دهانی می تواند تظاهرات کلینیکی متفاوتی داشته باشد که به آنها اشاره می شود.

مطلب پیشنهادی:آفت دهانی چیست؟

۱. کاندیدای با غشای کاذب

کاندیدای با غشای کاذب معمولا در افراد با سیستم ایمنی ضعیف ، بیماران تحت درمان با شیمی درمانی یا رادیوتراپی یا بیمارانی که کورتیکو استروییدهای خوراکی یا استنشاقی مصرف می کنند می باشد. این ضایعات به شکل ضایعات سفید متمایل به زرد رنگ ایجاد می شود که با کشیدن کنده می شوند و جای زخمی از خود بر جای می گذارند.

۲. کاندیدای مزمن هیپرپلاستیک

معمولا این نوع کاندیدا به شکل ضایعات سفید رنگ دیده می شود. این حالت ممکن است با بدخیمی همراه باشد.

۳. کاندیدای همراه با پروتز کامل

این مناطق به شکل نواحی قرمز رنگ در سقف دهان خود را نشان می دهد و معمولا با لقی دندان متحرک همراه هستند یا در بیمارانی که بهداشت ضعیف دارند این علائم بیشتر دیده می شود.

علت التهاب گوشه دهان چیست؟

التهاب گوشه دهان در بیماران با کمبود آهن و ویتامین ها، عفونت استافیلوکوکی یا در بیماران با کاهش ارتفاع صورت مشاهده می شود.

این عارضه بیشتر در مردان، افراد سیگاری و افراد مبتلا به دیابت دیده می شود از نظر کلینیکی ضایعه در قسمت خلفی زبان به صورت بدون علامت و به رنگ قرمز دیده می شود.

مطلب پیشنهادی: تشخیص و درمان زخم های دهان

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های زبان کلیک کنید.