تاثیر سیگار بر دندان و لثه

آیا دندانها با دود سیگار از بین می روند ؟

سیگار اثر مخربی بر روی دندانها و لثه داردو باعث تخریب لثه و دنداها می شود . در این مقاله اثر سیگار بر دندانها و لثه را بررسی می کنیم. پوسیدگی دندان ، جمع شدن جرم دندان و بیماریهای لثه به میزان  زیادی ناشی از رژیم غذایی حاوی مواد قندی زیاد و عدم رعایت بهداشت کامل دهان و دندان است . ولی بیماری های لثه و بافتهای اطراف دندان در افراد سیگاری به مراتب جدی تر از افراد غیر سیگاری است . هنگامی که دود سیگار با فشار به بیرون رانده می شود ذرات میکروسکپی مواد خارجی  درون غشاء ظریف دهان و لثه نفوذ کرده و در آنجا جمع می شوند . این تجمع سبب تورم و التهاب لثه می شود و دیر یا زود به حفره استخوانی محل قرار گرفتن دندان آسیب می رساند .  این التهاب هر قدر بیشتر طول بکشد زیان آن بیشتر خواهد بود . کنار لثه به تدریج متورم و حجم تورم آن قدر زیاد می شود که اکسیژن مورد احتیاج به آن نرسیده و در نتیجه شروع به از بین رفتن می نماید. رفته رفته لثه تحلیل می رود دندانها لق و حساس شده و پوسیدگی نیز در آنهاظاهر می گردد .

[lwptoc]

اثر سیگار بر دندانها و لثهاثرات سیگار بروی لثه و دندان

گاهی اوقات سیگاریها به بیماری التهاب لثه ( ژنژیویت ) مبتلا می شوند که سبب زخم شدن لثه و مرگ بافتهای آن می شود . در این موقع دندانها باید کشیده شوند و به جای آنها دندان مصنوعی گذاشته شود . علاوه بر ضایعات فوق دود سیگار سبب ایجاد گرمای غیر عادی در دهان می شود چنانچه فردی که در حال کشیدن سیگار است بلافاصله مایع بسیار سردی بنوشد اختلاف درجه حرارت سبب ترکهایی روی دندانها به ویژه دندانهای نیش بالا و پایین میشود که خود باعث بدرنگ شدن دائمی آنها می گردد .

اثر سیگار بر دندانها و لثه

موجودات ذره بینیوارد این ترکها می شوند و سبب بروز ضایعات مجددی در دندانها و مرگ  و از بین رفتن بافتهای مجاور میگردند دندانها حیات خود را از دست می دهند و سرانجام چاره ای جز کشیدن آنها باقی نمی ماند. اگر سیگاریها کمی با خود بیندیشند که این فرایند روزانه به آهستگی ولی به صورت مستمر پیش میرود در آن صورت می توانندمطمئن باشند که توتون علاوه برمهلک بودن برای ریه ها به طور یقین دندانهایشان را هم به باد خواهد داد. تنباکویی که در سیگار وجود دارد، آسیب بسیار جدی و مخربی را به دندان ها وارد می کند. لذا، زمانی که شما سیگار می کشید، به راحتی دندان هایتان را در معرض این آسیب ها قرار می دهید. در واقع، سیگار کشیدن موجب ایجاد عوارضی است که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • تغییر کردن رنگ دندان ها به زرد، قهوه ای و سیاه
  • پوسیدگی دندان
  • خشک شدن دهان
  • از بین رفتن مینای دندان
  • بدبو شدن دهان
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان
  • ایجاد بیماری لثه

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد فوق، سیگار تاثیرات مخرب بسیار زیادی را بر روی دندان ها بر جای می گذارد که ما در این بخش فقط به تعدادی از شایع ترین آن ها اشاره کردیم. بر اساس یک تحقیق و مطالعه که در سال گذشته انجام شده می توانیم بیان کنیم بانوانی که سیگار می کشند، تقریبا هر ۱۰ سال ۱ الی ۲ دندان و یا بیشتر را از دست می دهند. این تحقیق بر روی مردان نیز انجام شده و تعداد دندان های از دست رفته مردان، بیشتر از بانوان بوده است. به طوری که تقریبا هر ده سال، مردان ۳ الی ۴ دندان خود را از دست می دهند. البته، این میزان میانگین است و در برخی از افراد، تعداد دندان های از بین رفته، بیشتر می باشد.

کشیدن سیگار چگونه به دندان ‌ها آسیب می ‌رساند؟

در بخش پیشین با عوارض مصرف سیگار بر روی دندان ها شما عزیزان را آشنا کردیم. لذا، در این بخش می خواهیم بیان کنیم که مصرف سیگار چگونه باعث بروز آن عوارض شده و به دندان ها آسیب می زنند. تنباکویی که در داخل سیگار ها وجود دارد، از بسیاری جهات به دندان ‌های شما آسیب می زند. در واقع، مصرف سیگار موجب می شود تا دهان قدرت مقابله با عفونت را از دست داده و در نهایت، نتواند با باکتری های موجود، مقابله کند و بی دفاع شود. لذا، زمانی که دهان شما نتواند در برابر باکتری ها دفاع کند، تعداد باکتری ها و پلاک های دندان به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کنند.

 با زیاد شدن باکتری ها در این ناحیه، زمینه برای بروز مشکلات مختلفی همچون: تغییر رنگ دندان ها، پوسیدگی آن ها، از بین رفتنشان و … فراهم می شود. علاوه بر این، هنگامی که شما سیگار می کشید، سیستم ایمنی بدنتان، به شدت ضعیف می شود و به مرور زمان قادر نیست از  شما محافظت کند. این امر موجب می شود تا بدن شما دچار مشکلاتی همچون عفونت شده و همچنین گردش خون در دهان شما، به شدت کاهش پیدا می کند.

کشیدن سیگار چگونه به لثه آسیب می ‌رساند؟

هم اکنون که با تاثیر مصرف سیگار بر روی دندان ها آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که آیا مصرف سیگار تاثیرات منفی بر لثه نیز می گذارد؟ در پاسخ به سوال شما باید بیان کنیم که بله قطعا، مصرف سیگار همان گونه که موجب تخریب دندان ها می شود، لثه را نیز دچار مشکلات مختلفی می کند. زیرا، دارای ذراتی است که می تواند تمامی بخش های بدن را در مدت زمان طولانی دچار اختلال کند که لثه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که مصرف سیگار می ‌تواند باعث ضعیف شدن لثه ‌ها، ایجاد بیماری ‌های پریودنتال (التهابات لثه ای) و …. شود. هر یک از شما عزیزانی که سیگار می کشید، به خاطر بسپارید که در مقایسه با سایر افرادی که سیگار نمی کشند، پلاک باکتری بیشتری را در دهان خود تولید می کنید.

علاوه بر این نیکوتن داخل سیگار، باعث کاهش میزان اکسیژن انتقالی به بافت نرم دهان شما می شود. همچنین، نیکوتین موجود در سیگار، منجر به مختل شدن رگ های خونی شما گشته و در بلند مدت باعث ایجاد عفونت در ناحیه لثه می گردد. بر اساس مطالعاتی که در این حیطه انجام شده است می توانیم بیان کنیم که افراد سیگاری ‌در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند، ۶۴.۲ درصد بیشتر در معرض بیماری های لثه قرار دارند. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات انجام شده تقریبا بیش از ۴۰ درصد از بیماری‌ های پریودنتال مختص افرادی است که سیگار را استعمال می کنند. زیرا، استعمال سیگار موجب رشد باکتری ها، نرم شدن لثه و در نهایت ملتهب شدن لثه می گردد.

تاثیر و عوارض سیگار بر لثه

در بخش پیشین برای شما بیان کردیم که سیگار چگونه بر لثه اثر می گذارد که در این بخش می خواهیم شما را با عوارض مصرف سیگار بر روی لثه ها آشنا کنیم. تعدادی از عوارض و تاثیرات مخرب استعمال سیگار بر روی لثه ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • حساسیت به گرما و سرما و قرمز شدن لثه ها
  • خونریزی لثه ها در زمان مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان
  • درد لثه ها در زمان جویدن مواد غذایی
  • عقب رفتن خط لثه
  • ملتهب شدن لثه ها

لذا، اگر سیگار می کشید و شاهد بروز موارد ذکر شده هستید، حتما مصرف سیگار را کنار گذاشته و برای درمان موارد فوق، به یک دندانپزشک متخصص، مراجعه کنید. برای درمان عوارض بیان شده ناشی از سیگار، روش های متفاوتی وجود دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • استفاده از دهانشویه ضد میکروبی
  • استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی
  • استفاده از ژل داکسی سایکلین
  • عمل جراحی
  • پیوند بافت نرم
  • جراحی فلپ لثه
  • تمیز کاری عمیق دندان ها و لثه ها

هر یک از این روش های درمانی بر اساس میزان تخریب و آسیب دندان های شما، توسط متخصص انتخاب شده و انجام می شوند.

روش های مراقبت از دندان در زمان مصرف سیگار

هر یک از شما عزیزانی که پس از مطالعه مقاله با عوارض و آسیب های سیگار بر دندان و لثه آشنا شدید و تصمیم گرفتید که آن را ترک کنید، باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهید. در واقع، این اقدامات به شما کمک می کند تا روند بهبود را تسریع بخشید که تعدادی از آن ها، به شرح زیر می باشند:

  • پس از این که تصمیم گرفتید سیگار را کنار بگذارید، باید از دهانشویه های ضد میکروبی استفاده کنید تا لکه هایی که بر روی سطح دندانتان وجود دارند، از بین بروند.
  • به طور مرتب و بر اساس اصول مسواک بزنید و فراموش نکنید که حداقل ۲ الی ۳ بار در روز این کار را انجام دهید.
  • علاوه بر دهان شویه و مسواک، سعی کنید حداقل در طی روز یک بار از نخ دندان به شیوه ای صحیح، استفاده کنید.
  • در طی روز، آب زیاد بنوشید؛ زیرا، آب می تواند با اثرات مخرب مصرف سیگار، به طرز چشمگیری مقابله نمایید.
  • جهت جرمگیری و پولیش دندانهای خود به دندانپزشک خود مراجعه نمایید

خلاصه مطلب

به یاد داشته باشید که نیکوتین موجود در سیگار بسیار مخرب است و به مرور زمان، تمامی بخش های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. لازم به ذکر است تا بدانید که لثه و دندان ها جزء نواحی حساس بدن هستند که مصرف سیگار بیشترین آسیب را به آن ها وارد می کند. لذا، سعی کنید حتی الامکان مصرف هر گونه دخانیات الخصوص سیگار را کنار گذاشته و از بروز عوارض ذکر شده در مقاله پیشگیری کنید. اگر مدت زمان زیادی است که سیگار می کشید و دندان ها و لثه هایتان دچار آسیب های جدی شده اند، برای درمان آن ها می توانید با همکاران ما در مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران ارتباط برقرار نمایید.

تاثیر سیگار بر دندان و لثه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان