زبان مودار چیست؟

زبان مودار

زبان مودار چیست؟: ابن بیماری بهطور کلی نرمال است اگر چه این شرایط بیماری خاصی نیست ولی بایستی نسبت به کاهش علائم بیمار اقدام کرد. چون پایداری علائم کلینیکی باعث نمای زشت زبان ، بوی بد دهان ،حالت تهوع و دوری سایر افراد در روابط اجتماعی می باشد. زبان مودار در اثر بزرگ شدن و طویل شدن پرزهای زبان ایجاد می شود. در مناطق مختلف دنیا شیوع آن متفاوت است.

زبان مودار چیست؟

علت بلند شدن پرزهای زبان

بعد از اینکه فهمیدیم زبان مودار چیست؟ حال بیاید باهم علائم ان را بیشتر بشناسیم ، در این بیماری،  پاپی های زبانی در سطح زبان به رنگ قهوه ای یا سیاه رنگ به صورت بزرگ و بلند مشاهده می شود. معمولا بیمار بدون علامت است ولی فرد ممکن است علائمی شبیه حالت تهوع، مزه فلزی، بوی بد دهان داشته باشد. به نظر می آید عوامل موضعی مثل بهداشت دهان ،مصرف سیگار و فلور میکروبی دهان در بروز این شکل زبان اثر گذار است. در بچه های زیر دو ماه و افراد پیر مشاهده می شود. عوامل مستعد کننده زبان مودار شامل سیگار کشیدن ، مصرف الکل، مصرف چای و قهوه و مواد رنگی ،بهداشت ضعیف دهانی ، رادیوتراپی ، شیمی درمانی ، عفونت دهانی و مصرف بعضی داروها مثل تتراسایکلین، اریترومایسین می باشد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

درمان و پیشگیری زبان مودار

زبان مودار یک بیماری خوش خیم و خود به خود محدود شونده است و احتیاج به درمان خاصی ندارد. البته به دلیل نمای زشت و بد فرم آن بهتر است در جهت رفع عوامل مستعد کننده و همینطور برداشت مکانیکی ضایعات و بد رنگی های روی زبان اقدام کرد. استفاده از مسواک بر سطح زبان و استفاده از زبان پاک کن و کاهش سیگار و بهداشت دهانی در بهبود علائم زبان مودار موثر است. استفاده از ماست پروبیوتیک در کاهش علائم موثر است.