روکش بهتر است یا ایمپلنت؟

روکش بهتر است یا ایمپلنت؟

روکش بهتر است یا ایمپلنت؟ این سوالی است که اکثر بیماران از دندانپزشکیا متخصص ایمپلنت می‌پرسند جهت پاسخ به سوال روکش بهتر است یا ایمپلنت؟ مطالب زیر بایستی ذکر شود.

[lwptoc]

روکش بهتر است یا ایمپلنت؟

استفاده از ایمپلنت مزایای بسیاری نسبت به بریج معمولی دارد. در ایمپلنت نیازی به آماده سازی دندانها نیست در مواردی که دندانهای پایه دست نخورده و سالم هستند استفاده از ایمپلنت بسیار خوب است و از تراش دندان‌های سالم جلوگیری می‌نماید. در بیماران جوان یا فقدان مادرزادی دندان، استفاده از درمان ایمپلنت ارجحیت دارد. پروتزهای ثابت حمایت شونده توسط ایمپلنت هنگامی که تعداد دندان‌های پایه کافی نباشد و یا استحکام دندان‌های پایه برای بریج نامطلوب باشد بسیار کاربرد دارند. در شرایطی که دندانهای پایه احتیاج به درمان ریشه یا جراحی لثه یا ترمیم‌های وسیع داشته باشد، ایمپلنت انتخاب بسیار بهتری هستند.

ایمپلنت دندان

قبلا مطالعات کمی در مورد طول عمر ایمپلنت‌های دندانی وجود داشت ولی اکنون مطالعات مدتی در مورد ایمپلنت وجود دارد. در حال حاضر بالاترین میزان ماندگاری در میان انتخاب‌های درمانی جایگزین دندان از دست رفته، کاربرد ایمپلنت می‌باشد. به علاوه دندانهای مجاور ایمپلنت، بیشترین میزان ماندگاری و کمترین میزان عوارض را دارند.

روکش بهتر است یا ایمپلنت؟ علی رغم برخی محدودیت‌ها و مشکلات بالینی، جایگزینی دندان خلفی به وسیله ایمپلنت، انتخابی بسیار مطلوب است. هنگام جایگزینی دندان از دست رفته توسط ایمپلنت نیازی به آماده سازی دندانهای مجاور برای روکش نیست.

مطلب پیشنهادی: ایمپلنت دندان 

مزایای ایمپلنت

  • کاهش خطر پوسیدگی دندان
  • درمان ریشه دندانهای پایه
  • بهبود توانایی تمیز کردن سطوح بین دندانی
  • کاهش حساسیت به سرما و گرما و حساسیت ریشه دندانهای پایه
  • زیبایی مناسب
  • حفظ استخوان فک در ناحیه بی دندانی
  • بیماران از لحاظ روانی احساس بهتری در زمان استفاده از ایمپلنت دارند.

مزایای ایمپلنت

این مزایا چنان اهمیتی دارند که جایگزینی دندان از دست رفته به وسیله ایمپلنت در اغلب شرایط، درمان انتخابی است. هنگامی که یک دندان برای روکش آماده سازی می‌شود احتمال ۵.۷ درصدی جهت التهاب غیرقابل برگشت و قاعدتا نیاز به درمان ریشه وجود دارد. لبه روکش مجاور دندان جایگزین شونده در معرض خطر بیشتری از پوسیدگی و متعاقب آن درمان ریشه است. پوسیدگی و مشکلات ریشه دندانهای پایه بیشترین دلیل شکست پروتزهای ثابت می‌باشد.

در هنگام آماده سازی دندان پایه جهت انجام روکش یا بریج تا ۱۵ درصد دندانهای پایه احتیاج به درمان ریشه خواهند داشت، سلامتی طولانی مدت انساج پریودنتال نیز در دندانهای پایه در دراز مدت در معرض خطر می‌باشد.

البته باید اذعان کرد که اگر استخوان باقی‌مانده جهت کاشت دندان یا ایمپلنت چه از لحاظ طولی و یا عرض استخوان کافی نباشد طول عمر و پروگنوز ایمپلنت نیز خوب نخواهد بود. بنابراین توصیه موکد می‌شود که بیماران حداکثر ۲ ماه بعد از کشیدن دندان نسبت به جایگزینی آن توسط ایمپلنت اقدام نمایند تا از تحلیل استخوان فک جهت جایگزینی ایمپلنت جلوگیری به عمل بیاید.

  • مزایای ایمپلنت نسبت به روکش چیست؟
  • چه زمانی طول عمر ایمپلنت کاهش می یابد؟
  • بیشترین دلایل شکست پروتزهای ثابت چه می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان