درمان ریشه | عصب کشی یا اندو

اندو یا درمان ریشه (عصب کشی)

درمان ریشه یا عصب کشی یا اندو، خارج نمودن عروق و اعصاب دندانی به همراه دبری و میکرو ارگانیسمهای داخل ریشه است که درمان‌های ریشه میزان موفقیت بالایی دارد و بیماران رضایت خوبی از آن را دارند.

موارد تجویز درمانهای ریشه یا عصب کشی

دو مورد قطعی برای درمان اندو وجود دارد که در به آنها اشاره کردیم:

• اولی: پالپیت غیر قابل برگشت دندان
  • دومی: شامل درمانهای پروفیلاکتیک پالپی در مواردی که اهداف درمانی دیگری موجود هستند مانند دندانپزشکی ترمیمی، پریو و پریودنتیکس

درمان ریشه

موارد عدم تجویز درمانهای ریشه یا عصب کشی

موارد واقعی عدم تجویز درمانهای ریشه کم هستند فقط در سایه یک طرح درمان کلی تعدادی از موارد عدم تجویز که در زیر نام برده می شود، مطرح می‌گردند.

• بیماری پریودنتال شدید
  • دندانهای غیر قابل ترمیم
  • تحلیل وسیع ریشه‌ها
  • ترک عمودی ریشه
  • دسترسی محدود به دندان
  • شکل ناهنجار ریشه دندان
  • نسبت نامطلوب طل تاج به ریشه
  • شکل ناهنجار ریشه دندان

پریودنتیت حاد اپیکال

به معنای التهاب در انتهای ریشه دندان با پوسیدگی شدید است. عوامل دیگری مثل ترومای مزمن یا دندان قروچه نیز ممکن است باعث این مساله شود که بایستی جهت درمان این دندانها عصب کشی شوند.

شایع‌ترین علت پریودنتیت حاد اپیکال سه علت زیر می باشد: پالپیت برگشت ناپذیر دندان، پالپ نکروزه، پالپ نرمال با التهاب برگشت‌پذیر و بلندی دندان

آبسه دندانی چیست؟

آبسه دندانی وضعیتی دردناک در بافتهای پری اپیکال بدلیل نکروز و مرگ عصب دندانی است و آبسه دندانی معمولا به التهاب حاد انتهای ریشه که بصورت تجمع موضعی چرک در انتهای ریشه دندان است. بیماران بدلیل شدت و سرعت التهاب نیاز به درمان فوری دارد.

معمولا بیماران مبتلا به آبسه دندانی دارای درد خود به خود و حساسیت به لمس هستند. دندانها در جویدن و غذا خوردن در روی دندان مزبور درد دارند. به علاوه دندان مبتلا به آبسه دندانی دارای تورم، لقی است و بیمار ممکن است دارای تب نیز باشد.

درمان آبسه دندانی

درمان آبسه دندانی عصب کشی و تمیز کردن کانالهای ریشه از مواد عفونی به همراه آنتی بیوتیک تراپی است. در موارد تورم درناژ و باز کردن آبسه دندانی ضروری است.

کیست دندانی

اگر عفونت دندانی مزمن شود، می‌تواند منجر به کیست دندانی شود که معمولا بدون علامت است ولی ممکن است تبدیل به آبسه دندانی شود و همراه با درد و تورم باشد. دندان دارای کیست ممکن است دارای درد باشد یا در جویدن دردناک باشد.

درمان کیست دندانی

اگر کیست به شکل مزمن باشد درمان آن عصب کشی و درمان ریشه مناسب است. در اکثر موارد کیست دندانی با یک اندو موفق درمان می شود. در بعضی مواقع علاوه بر درمان ریشه، جهت درمان کیست دندانی احتیاج به جراحی نوک ریشه می باشد.

جراحی نوک ریشه یا اپیکو

جراحی نوک ریشه یا اپیکو در مواردی کاربرد دارد که علیرغم اینکه دندان دارای یک عصب کشی یا درمان ریشه موفق دارد ولی همچنان بیمار از مشکلاتی همچون درد یا خروج چرک از دندان مزبور رنج می برد. در چنین مواقعی انتهای ریشه دندان همراه با بافتهای عفونی و نکروزه و کیست دور ریشه خارج می گردد. جراحی نوک ریشه یا اپیکو بعضا نیز در مواقع ترک خوردگی ریشه یا خروج ماده پرکننده ریشه از انتهای ریشه کاربرد پیدا میکند.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

• پریودنتیت حاد اپیکال چیست؟
  • آبسه دندانی چیست؟