لیزر اربیوم چیست و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم جهت درمان ضایعات بافت نرم و سخت کاربرد دارد. به دلیل جذب انرژی لیزر اربیوم در آب و هیدروکسی اپاتیت این لیزرها می توانند بافت سخت دندانی را نیز بردارند. در این مقاله در مورد کاربرد لیزر اربیوم در دندانپزشکی آشنا می شویم.

[lwptoc]

چرا از لیزر استفاده می کنیم و لیزر اربیوم جه مزایایی در کارهای دندانپزشکی دارد؟

اغلب بیماران از انجان کارهای دندانپزشکی هراس داشته و جهت درمان مراجعه نمی کنند.درد ناشی از تزریق بی حسی موضعی برای بسیاری از بیماران ناخوشایند است .این امر در مورد بیمارانی که دندانشان تروماتیزه شده و یا در کودکان بسیار حایز اهمیت است .اکثرا لیزرهای بافت سخت اجازه درمان بدون بی حسی را می دهند.ضمن اینکه صدا و لرزشهای توربین دندانپزشکی نیز برای بسیاری از بیماران ترسناک و همراه با استرس است.تهیه وسایلی که باعث راحتی بیمار و درد کمتر انها شود بسیار به بیماران کمک میکند. لیزرهای سخت یا لیزرهای اربیوم  می توانند تراش دندانها و جراحی  های دهان را بدون نیاز به بی حسی موضعی انجام دهند.

لیزرهای اربیوم جه کاربردی در دندانپزشکی دارند؟

مطلب مرتبط: لیزرهای دندانپزشکی – کاربرد و طبقه بندی آن

آیا لیزر اربیوم در درمانهای دندانپزشکی کودکان کاربرد دارند؟

با توجه به اینکه عصب دندانهای شیری  کودکان وسیع می باشد  به نظر می رسد در اثر جذب انرژی لیزر صدمه پالپی برای دندانهای شیری به وجود بیاید که احتیاج به در مانهای عصب کشی داشته باشند.با این وجود تحقیقات مختلف نشان داده است که لیزر اربیوم یاگ برای برداشت پوسیدگی بسیار مناسب هستند. به دلیل اینکه انرژی کمتری در مقایسه با دندانهای دایمی جهت تراش دندانها و برداشت پوسیدگی لازم است و آسیب به پالپ دندان کمتر است.گزارش شده است که استفاده از لیزرهای اربیوم باعث کاهش ۵۶ درصدی عمق ضایعه سطحی مینا  می شود و باعث کاهش سطحی ۳۹ درصدی در در عمق ضایعه سطحی ریشه می شود.

لیزرهای اربیومخصوصیات مثبت درمان دنداپزشکی با لیزر چیست؟

همچنین اشعه لیزر خاصیت ضد باکتریایی دارند و صمن برداشت پوسیدگی دندانی باعث استریل دندان می شوند.دندانهای تراش خورده با لیزر دارای حساسیت کمتری نسبت به تراش دندانها با دریل دارند.لیزرها اربیوم می توانند در کاهش حساسیت دندانی نیز به کار روند.همچنین در سفید کردن دندانها نیز موثرند.

لیزرهای اربیوماستفاده از لیزرهای اربیوم در درمانهای کلاسیک  دندانپزشکی

لیزرها به عنوان یک درمان کلاسیک در کلینیکهای دندانپزشکی کاربرد پیدا کرده اند.لیزرهای دیود برای جراحیهای بافت نرم و همینطور کاهش حساسیت های دندانی و سفید کردن دندانها و کاهش درد و التهاب بافتی کاربرد دارند.آنها برای برداشت بافت لثه از روی دندانهای پوسیده یا ضایعات بافت نرم مثل بافتهای تحریکی یا اپولیسهای لثه ای یا فرم دهی لثه ها برای کارهای زیبایی دندانپزشکی کاربرد دارند.همجنین در درمان بیماریهای لثه  و درمانهای غصب کشی بسیار موثرند.

لیزرهای اربیوم جهت درمان ضایعات بافت نرم و سخت کاربرد دارند. به دلیل جذب انرژی لیزر اربیوم در آب و هیدروکسی اپاتیت این لیزرها می توانند بافت سخت دندانی را نیز بردارند. لیزرهای اربیوم بدون نیاز به بی حسی موضعی قادر به برداشت پوسیدگیهای دندانی هستند.این لیزرها قادر به درمان ضد حساسیت دندانی نیز هستند.در این لیزرها لرزش و ویبراسیون ناشی از دریا ها وجود ندارد و بیماران کاملا راضی هستند.سطح ترمیمهای تراشیده شده با لیزر فاقدلایه  اسمیر بوده و کاملا حفره تراشیده شده استریل هستند. لیزهای اربیوم سطوح مضرس تری نسبت به دریل در روی سطح دندان ایجاد می کنند که کیر مواد پرکردگی رابیشتر می نمایند.

لبزرهای اربیوم

آیا درمانهای لیزر با لیزرهای اربیوم نسبت به درمانهای متداول محافظه کارانه تر است؟

جواب مثبت است . بدلیل برداشت انتخابی پوسیدگی در لیزرهای اربیوم تا حد امکان نسوج سالم دندان حفظ شده و درمان با لیزر محافظه کارانه تر است.همجنین در درمان با لیزر نیاز به بی حسی موضعی معمولا وجود ندارد و بیماران حس بهتری به درمان دارند.به خصوص در کودکان بسیار موثر است.

مزیت دیگر لیزرهای اربیوم در ترمیم دندانها چیست؟

از مزیت دیگر لیزرهای اربیوم در ترمیم دندانهای با پوسیدگی وسیع و مزمن است در مواردی که پوسیدگی عمیق و مزمن است و لثه وارد تاج دندان شده است معمولا امکان ترمیم دندان در همان جلسه وجود ندارد.جون برداشت لثه باعث خونریزی شده و امکان ترمیم کامپوزیتی وجود ندارد .در مواردی که از لیزر استفاده می کنیم در همان جلسه میشود لثه اضافی را برداشت و سپس آن ناحیه را کواگوله نمود و پس از قطع خونریزی در همان جلسه دندان را ترمیم نمود.از دیگر مزایای لیزرهای اربیوم می توان به برداشت کامپوزیتهای قدیمی و همینطور برداشتن براکتهای بیماران ارتودنسی با حداقل صدمه به دندانها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان