لیزر دندانپزشکی|معرفی انواع+کاربردها

لیزر اربیوم

لیزر در دندانپزشکی کاربردهای مختلفی دارد.لیزر دندانپزشکی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.در این مقاله به انواع لیزر دندانپزشکی می پردازیم.

لیزر اربیوم یاگ

لیزر اربیوم یاگ در آب جذب می شود. همین اثر کاربرد آن را در جراحیهای دهانی با محدودیت مواجه می نماید.لیزرهای اربیوم در جوانسازی پوست کاربرد زیادی دارند.هم چنین در درمان اسکار آکنه  و ملاسما بسیار موثرند.لیزر اربیوم علاوه بر جذب در آب در هیدروکسی اپاتیت نیز جذب بسیار خوبی دارد به همین خاطر لیزر بسیار خوبی در جراحیهای استخوانی و بافت نرم است.

جراحی استخوان در جراحیهای دهانی و دندانپزشکی و ایمپلنت و گوش وحلق وبینی مفهوم پیدا می کند.لیزرهای اربیوم در جراحیهای زگیل از لیزر دی اکسید کربن موثرتر و بهترو امن تر هستند.به علت اینکهDNA پاپیلوما ویروس در ذرات عفونی ناشی از لیزر اربیوم وجود ندارد.

همچنین این نوع ایزرها در جراحی کاتاراکت نیز کاربرد دارند.لیزرهای دندانپزشکی اربیوم یاگ برای برداشت پوسیدگی دندانی نیز کاربرد داردکه اغلب این کار را بدون نیاز به بی حسی موضعی و بی حسی دندان امکان پذیر است.حذف تکانهای دریل و کاهش صدا هنگام کار موقع استفاده از لیزر از مزایای این تکنیک است.ل

لیزر های اربیوم در توان های کم اثر سدایتیو و آرامبخشی دارند و باعث کاهش درد بیماران حین کار می شوند.از فواید دیگر لیزرهای اربیوم اثر ضدعفونی لیزر بر روی عاج  ومینای دندانی قبل از اچینگ می شودو باندینگ دندانی را افزایش می دهد.

  • لیزرهای بافت نرم

  • لیزرهای بافت نرم شامل

  • لیزرهای دیود

  • لیزرهای دی اکسید کربن

  • لیزرهای ان دی یاگ

لیزرهای دیود:

لیزرهای دیود طول موجی مابین ۸۱۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر دارند.که در بافت نرم جذب دارند.مثل لثه . مکانیسم عملکرد لیزرهای دیود شامل ابلیشن بافت نرم است .

همینطور لیزر ان دی یاگ در جراحیهای بافت نرم دهانی و ژنژیوکتومی و درمان بیماریهای لثه  فرنکتومی ،بیوپسی و کواگولاسیون محل گیرنده گرفت  کاربرد دارند.لیزر ان دی یاگ مثل لیزر دیود در هموگلوبین و ملانین جذب می شوند.این لیزرها اغلب برای دبریدمان  و ضدعفونی پاکت پریودنتال استفاده می شوند.خاصیت کواگولاسیون فیبرهای کلاژن اجازه درمان پاکتهای پریودنتال را می دهد.

لیزرهای دی اکسید کربن دندانپزشکی

بهترین لیزرهای جراحی برای مواقعی است که هم برش و هم هموستاز مورد نظر است .و برای برداشت ضایعات سطحی مثل لکوپلاکیا و لیکن پلان بسیار موثر است.

لیزرهای  بافت نرم و سخت

لیزرهای اربیوم یاگ(Er:YAG)

لیزرهای دی اکسید کربن

لیزرهای اربیوم کرومیوم یاتریوم اسکاندیوم گالیوم گارنت(Er;Cr:YSGG)

لیزرهای اربیوم توانایی کاربرد در بافت نرم و سخت دارند.و انجام اکثر کارهای دندانپزشکی بدون بی حسی موضعی امکان پذیر است.لیزرهای اربیوم در جراحیهای بافت های استخوانی با حداقل ایجاد گرما کاربرد دارد. جراحیهای انجام شده با لیزر نتایج ترمیمی بسیار خوبی دارند.

جراحیهای بافت نرم با لیزر اربیوم اثرات کواگولاسیون خوبی ندارند و هموستاز ضعیفی دارند.لیزرهای (Er;Cr:YSGG) لیزرهای بسیار موثری در دپیگمانتاسیون لثه ای هستند.لیزرهای دی اکسید کربن با طول موج ۹۳۰۰ نانومتر توانایی برش بافت سخت و نرم را دارند.

در مقالات سیستمیک که در سال ۲۰۱۶ چاپ شده بود برداشت پوسیدگی دندان فقط مشخص گردید که توسط لیزرهای اربیوم قابل انجام است البته اخیرا لیزرهای دی اکسید کربن ۹۳۰۰ نانومتر نیز در برداشت پوسیدگی موثراست.

فواید لیزرها و قیمت لیزر دندانپزشکی

استفاده از لیزرها باعث کاهش مرگ ومیر بعد از جراحی می شود.و احتیاج به بی حسی موضعی را کاهش می دهد.به دلیل کواگولاسیون ایحاد شده توسط لیزر خونریزی بعد از جراحی کاهش می یابد.و نسبت به سایر تکنیکهای جراحی مثل ااکترو سرجری  مزایای فراوانی دارد.قیمت لیرها نسبت به توربینها و وسایل جراحی بیشتر است و مقرون به صرفه نیست البته لیزرهای دیود به نسبت قیمت معقولی داشته و در مطبهای دندانپزشکی استفاده بیشتری دارند.

لیزرهای Nd:YAG

 لیزر Nd:YAG در دسته لیزرهای کریستالی می باشد در چشم پزشکی کاربرد دارد.طول موج آن ۱۰۶۴ نانومتر است. در انکولوژی در جراخی سرطان پوست کاربرد دارد.در درمانهای پزشگی زیبایی مثل برداشت موی زاید کاربرد دارد.در درمان هیپرپلازی پروستات ،همجنین در درمان ضایعات عروقی کوچک و بیماریهای پوستی کاربرد دارد.در دندانپزشکی در جراحیهای بافت نرم دهانی ،ژنژیوکتومی ، در درمان ضایعات پریودنتال،فرنکتومی و بیوپسی و کواگولاسیون محل گرفت کاربرد دارد.

لیزر دی اکسید کربن

طول موج لیزرهای فوق ۹۳۰۰ و ۹۶۰۰ و۱۰۳۰۰و ۱۰۶۰۰ نانومتر است.در دسته لیزرهای گازی می باشد. جذب آن در بیشتر در آب و هیدروکسی آپاتیت است . فقط نوع لیزر ۹۳۰۰ نانومتر قادر به برداشت بافت سخت است وبقیه طول موجهای لیزر دی اکسید کربن فقط قادر به برداشت بافت نرم هستند .بسیاار نفوذ کمی در بافت دارند به همین حاطر نفوذ گرما به لایه های عمقی بافتی بسیار کم است و لیزر انتخابی در برداشت ضایعات سطحی مثل لکو پلاکیا و لیکن پلان هستند.برای درمان هیر سوتیسم و جوانسازی پوستی کاربرد دارند.

لیزر دی اکسید کربن در هموستاز بافتی نیز موثر است. مزیت این لیزر نسبت به سایر لیزرها حونریزی کمتر و احتمال عفونت کمتر و تورم کمتر بعد از جراحی های دهانی است.

لیزر دندانپزشکی|معرفی انواع+کاربردها
لیزر دندانپزشکی|معرفی انواع+کاربردها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان