پروتزهای ثابت دندانی

پروتزهای ثابت دندانی

پروتزهای ثابت به رستوریشنهای غیر مستقیم از قبیل روکشها، بریجها، اینله‌ها و انلی‌ها و ونیرها تقسیم می‌شوند. متخصصین پروتزهای دندانی به دندان پزشکانی گفته میشود که دوره آکادمیک تخصص پروتز‌های دندانی را گذرانده باشند. پروتزهای ثابت برای جایگزینی تک دندان یا چند دندان میتواند استفاده شود.

[lwptoc]

پروتزهای ثابت دندانی چه فایده‌ای دارند؟

در واقع فایده استفاده از پروتزهای دندانی در مقایسه با ترمیم‌های مستقیم دندانی استحکام بالای آنها می‌باشد و همینطور زیبایی آنها قابل توجه است. در آماده سازی دندانها جهت روکشهای ثابت قسمت عمده‌ای از دندانها از بین می رود. به همین خاطر با وجود ایمپلنتها استفاده از روکشهای چند واحدی برای جایگزینی دندان از دست رفته چندان مرسوم نیست و بیشتر روکشها بصورت تک‌دندانی و صرفا جهت بازسازی دندان تخریب شده استفاده می‌شود. اکثر دندانها بعد از درمان ریشه و عصب‌کشی حجم عمده‌ای از ساختار خود را از دست می‌دهند که استفاده از روکش جهت بازسازی دندانهای مزبور بسیار مفید بوده و عمر دندانها را زیاد می‌کند.

انواع رستوریشن ها

میزان تراش دندان در ساخت روکش بستگی به آن ماده جایگزین دارد. مثلا اگر دندان با طلا جایگزین یا روکش شود فقط نیاز به تراش ۵ میلی‌متر از دندان می‌باشد اگر طلا همراه با پرسلن در ساخت روکش بکار رود این اندازه یک میلی‌متر فضا لازم است و برای جایگزینی دندان با فلز یک میلی‌متر از دندان تراش داده می‌شود و برای جایگزینی دندان با فلز و پرسلن یک و نیم تا دو میلی‌متر فضا لازم است.

روکش

روکشها جهت پوشاندن دندانها به کار می‌روند که بعد از آماده سازی دندان توسط دندانپزشک، قالب از دندان تراش خورده گرفته شده و جهت ساخت روکش به لابراتور ارسال می شود. روشهای مختلف ساخت روکش وجود دارد، روکشها ممکن است از طلا یا سایر فلزات ساخته شوند و یا از پرسلنها یا ترکیبی از هردو. روکشهای ساخته شده از زیرکونیا بدلیل ترانسلوسنسی آنها و همینطور زیبایی طرفدار بیشتری نسبت به سایر مواد اخیرا پیدا کرده است.

پروتزهای ثابت دندانی

روکشها دندانی می‌توانند بر روی ایمپلنت ساخته شوند که به آنها پروتز ایمپلنت یا روکش ایمپلنت یا پروتز های ایمپلنت مبتنی بر ایمپلنت هم گفته می‌شود.

بریج

معمولا برای جایگزینی یک یا چند دندان با استفاده از سایر دندانها به عنوان پایه به کار می‌رود و قسمتی از روکش که فاقد دندان پایه است پونتیک نامیده می شود. بریجهای دندانی می‌توانند بر روی پایه ایمپلنتها هم ساخته شوند. که درمواردی که مثلا دو عدد پایه ایمپلنت در فک کاشته شده است و یک بریج سه واحدی بر روی این دو عدد پایه ساخته می‌شود.

پروتزهای ثابت دندانی

اینله

اینله‌ها قسمت کاسپهای تخریب شده دندانها را می‌پوشاند و جایگزین می‌کند. نسبت به روکش یا انله‌ها بسیار محافظه کارانه‌تر است به علت اینکه میزان کمی از دندان تراش میخورد. معمولا وقتی استفاده می‌شوند که میزان تخریب کمتر از نصف فاصله بین کاسپها است.

پروتزهای ثابت دندانی

انله

انله نوعی روکش است که یک یا چند کاسپ دندانی را می پوشاند. روشی برتی جایگزینی دندانها بصورت غیر مستقیم هستند. انله‌ها اغلب در مواردی که دندانها در اثر پوسیدگی یا تروما و ضربه از بین رفته‌اند استفاده می‌شوند.

ونیرها

ونیرها لایه نازکی از مواد هستند که روی سطح دندان قرار میگیرند که معمولا حهت افزایش زیبایی دندان و یا جایگزینی سطح دندان آسیب دیده است. موادی که برای ونیر استفاده می شوند از کامپوزیت یا پرسلن هستند. معمولا ونیرهای کامپوزیتی بصورت مستقیم و به وسیله دندانپزشک در مطب انجام میگیرد ولی ونیرهای پرسلنی ابتدا دندان بصورت مختصر و در حدود نیم میلی‌متر تراش می‌خورد و سپس از دندان تراش خورده قالب‌گیری به عمل آمده و ونیر کامپوزیتی در لابراتوار ساخته می‌شود و مجددا در مطب توسط دندانپزشک به دندان چسبانده می‌شود.

پروتزهای ثابت ایمپلنتی هیبریدی

در مواردی که بیماران تعداد زیادی دندان از دست داده‌اند و امکان گذاشتن پروتزهای ثابت دندانی یا پروتزهای ثابت ایمپلنت نیست به طور مثال بیمارانی که کل دندانهای فکین خود را از دست داده اند و امکان گذاشتن تعداد زیادی ایمپلنت برای جاگزینی پروتز ثابت نیست یا به دلایل دیگه‌ای امکان کار پروتزی ثابت نیست دستهای دیگر از پروتزهای ثابت ایمپلنت هیبریدی برای بیماران ساخته می‌شود که پروتز بیمار به شکل متحرک بوده و بر روی پایه‌های ایمپلنت ثابت می‌شود و دندانپزشک می‌تواند هر از گاهی پروتز بیمار را باز کند و معاینات دوره‌ای و تمیز کردن پایه‌های ایمپلنتها را انجام دهد.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • پروتزهای ثابت دندانی چه فایده‌ای دارند؟
  • بریج دندان چیست؟
  • پروتزهای ثابت ایمپلنتی هیبریدی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان