طرح لبخند یا خط لبخند دندان‌ها چیست؟

طرح لبخند یا خط لبخند دندان‌ها چیست؟

براساس تعریف دکتر شیرین لواف متخصص پروتز دندان، ایمپلنت و فلوشیپ ایمپلنت‌های دندانی، دانشیار و هیات علمی دانشگاه گفته می‌شود خط لبخند خطی است که وقتی دو فک از هم باز می‌شوند فضای تاریک یا منفی‌ای را نشان می‌دهند، به عبارت دیگر رابطه لبه‌ی دندان‌های جلویی فک بالا با دندان‌های فک پایین نشان دهنده خط لبخند یا طرح لبخند است. حالت لبخند ترکیبی از لب‌ها، دندانها و نیمرخ هر فرد است اما وضعیت‌های روحی مختلف می‌تواند بر روی لبخند اثر گذار باشد.

[lwptoc]

انواع خط لبخند

به طور کلی خط لبخند شامل پنج دسته می‌شود که در ادامه به تفکیک به تعریف هر یک پرداخته‌ایم.

  1. Maxillary smile : موقع لبخند فقط دندانهای فک بالا دیده می‌شوند.
  2. Gummy smile: هنگام لبخند علاوه بر دندانهای فک بالا حداقل ۳ میلی‌متر از لثه نیز دیده می‌شود.
  3. Maxillary and mandibular smile: در این حالت هم دندانهای فک بالا و هم دندانهای فک پایین دیده میشوند.
  4. Solely mandibular smile : هنگام لبخند فقط دندانهای فک پایین دیده می‌شود.
  5. Neither maxillary not mandibular smile: نه دندانهای فک بالا هنگام لبخند دیده می شود و نه دندانهای فک پایین.

انواع خط لبخند

۷ عامل اثر گذار در طرح لبخند

قرینگی دندان‌ها و صورت

معاینات پریودنتال و دندانی صورت از نقطه‌نظر زیبایی و فانکشن با ارزیابی قرینگی صورت آغاز می‌شود اگر چه ترکیب دندانی جهت داشتن زیبایی مطلوب نیازی به قرینگی کامل ندارد اما غیر قرینگی دندان‌ها و صورت زیبایی را کاهش می‌دهد. میدلاین صورت بصورت یک خط عمودی بین دو مردمک چشم است، کج بودن میدلاین دندان‌ها نسبت به میدلاین صورت زیبایی را کاهش می‌دهد. یک دندانپزشک زیبایی باید پلن لثه و پلن اکلوزال و لبه دندان‌های جلویی را با هم هماهنگ کند.

لب بالا

زمانی که جنبه‌های زیبایی دندان‌ها ارزیابی می‌شود، شکل لب بالا و رابطه‌اش با ساختمان‌های دندانی لثه‌ای زیرین مهم است. رابطه لب بالا و دندان‌های جلویی فک بالا نقطه شروع و آغازین بازسازی دندان‌ها می‌باشد. موقعیت لب بالا در حالت استراحت خنده و صحبت کردن بایستی بررسی شود و دندانپزشک باید میزان دیده شدن دندانها و لثه بیمار را موقع خندیدن یا صحبت کردن متوجه شده و آن را در زیبایی دندانها لحاظ نماید.

لب بالا

دندان‌ها و استخوان فک بالا موقعیت لب بالا را حفط می‌نمایند و زمانی که دندان‌ها از بین بروند استخوان فک بالا تحلیل رفته  و در نتیجه لب بالا تونیسیته خود را از دست می‌دهد و افتاده به نظر می رسد و بایستی در بازسازی ناحیه قدامی دقیقا ایمپلنت های دندان در ناحیه دندان کشیده شده قرار داده شوند.

لب پایین

رابطه لب پایین با دندانهای قدامی دندانپزشک را جهت ارزیابی قوس و موقعیت دندان‌های فک بالا کمک می‌کند، زمانی که بیمار در حالت استراحت لبخند ملیج می زند باید از قوس لب پایین پیروی نماید.

پلن اینسیزال

زمانی که بیمار لبخند میزند پلن اینسیزال بایستی موازی با خط بین دو مردمک چشم و هم راستا با قوس ملایم لب پایین باشد. وقتی درمان ایمپلنت دندان جهت قدام فک‌بالا در نظر گرفته‌ می‌شود مناسب نبودن پلن اینسایزال بایستی توسط روش درمانی ارتودنسی یا جراحی فک تصحیح شود.

نسبت های دندانی

نسبت مناسب عرض دندان‌های قدامی فک بالا بایستی بین ۷۵ تا ۸۰ درصد طول دندان‌ها باشد و در ساخت دندان‌های قدامی این فاکتور باید در نظر گرفته شود.

پلن لثه

پلن لثه بایستی موازی با خطی باشد که از مابین دو مردمک چشم می‌گذرد. تصحیح کجی پلن لثه ممکن است نیاز به جراحی فک یا ارتودنسی دندان داشته باشد. در مواردی که بیمار دنداهای قدامی خود را با ایمپلنت دندان جایگزین می‌نماید و خط لبخند بالایی نیز دارد بازسازی آن بسیار مشکل است و بایستی نیازهای زیبایی بیمار تامین شود.

فرسایش اسیدی

چقدر به لبخندتان اهمیت می دهید؟خوردن غذاهایی مثل پرتغال، تمشک و آناناس که اسید زیادی دارند، هرچند ممکن است برای سایر ارگان مفید باشند ولی برای لبخند شما مناسب نیستند! این غذاها ریسک فرسایش اسیدی را افزایش می دهند، و به لایه بیرونی دندان شما آسیب می زنند. قهوه و نوشایه نیز برای مینای دندان ضرر دارند. هنگامی که اسید با مینای دندان برخورد می کند، سطح بیرونی دندان را از بین می برد و این باعث می شود، دندان شما ضعیف، کند، نازک و زردتر شود.

خوشبختانه، مجبور نیستید از غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه تان دست بردارید. شما فقط باید عادت هایتان را تغییر دهید. استفاده از نی در هنگام نوشیدن، می تواند تاثیر اسید را بر دندان هایتان کمتر کند. همچنین قرقره کردن آب در دهانتان بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی می تواند به محافظت از مینای دندان کمک کند.

ملاحظات آناتومیکی در فک بالا

زمانی که بیمار در فک بالا احتیاج به ایمپلنت دندان دارد و این ناحیه دارای تحلیل استخوان است محدودیتهای آناتومیک می‌تواند نتایج زیبایی و فانکشنال را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماران معمولا لب بالای کوتاهی هم دارند که درمان را مشکل‌تر می‌کند. با لمس داخل دهانی یا رادیوگرافی این نقایص استخوانی قابل تشخیص می‌باشد.

این بیماران بعد از قراردهی ایمپلنت و دندان دچار تحلیل بافت نرم هم می‌شوند که درمان را مشکل‌تر می‌کند توصیه می‌شود به چنین بیمارانی که تحلیل شدید استخوان دارند در مورد احتیاج به پیوند استخوان یا بافت نرم در جراحی ایمپلنت دندان توضیحاتی داده شود. در صورت نیاز به اصلاح و یا ترمیم خط لبخند، ایمپلنت و یا ارتودنسی می‌توانید با مطب دندان پزشکی پاسداران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان