جایگزینی دندان از دست رفته

جایگزیم دندان از دست رفته

جایگزینی دندان از دست رفته بسیار مهم است. از دست رفتن دندان اغلب به دلیل پوسیدگی یا بیماری پریودنتال رخ می دهد که تروما ،فقدان مادرزادی دندانها از سایر عوامل از دست دادن دندانها می باشند.

[lwptoc]

نتایج از دست دادن دندانها در طولانی مدت

جایگزینی دندان از دست رفته نیازمند ارزیابی هزینه و منافع این عمل است. از دست رفتن دندان قدامی تاثیر زیادی در زیبایی دارد و از دست دادن دندانهای خلفی یا عقبی باعث وارد نمودن فشار بیش از اندازه نیروهای جویدن به سایر دندانها می باشد. از دست دادن دندان باعث به هم خوردن تعادل نیروهای جویدن بین دندانها می شود که یکی از شایعترین عوارض از دست دادن دندانها رویش دندانهای مقابل به فضای بین دندانی و همینطور کج شدن دندانها به فضای بین دندانی است برای اصلاح فضا یا فضاهای بی دندانی روشهای مختلفی وجود دارد.

جایگزینی دندان  از دست رفته

جایگزینی  دندان از دست رفته توسط درمان پروتز ثابت بر اساس کمک از دندانهای مجاور است.دندانهای پایه مجاور ناحیه بی دندانی تراش داده می شوند و پایه برای ساخت پروتز ثابت دندانهای از دست رفته می ش.ند.درمان پروتز ثابت بر درمان پروتز متحرک ارجحیت دارد

عدم انجام هرگونه درمانی

همیشه جایگزینی دندان از دست رفته ممکن است همیشه امکان پذیر نیست.مطالعات مختلف نشان داده است که اگر بعد از پنج سال دندانهای مجاور حرکتی نکرده باشند ،بعد از آن نیز حرکتی نخواهند کرد.پس اگر بعد از این مدت تغییری در جابجایی دندانها رخ ندهد شاید احتیاجی به درمان نباشد با این پیش شرط که بیمار از لحاظ زیبایی یا فانکشن مشکلی نداشته باشد.

جایگزینی دندان از دست رفته توسط پروتز ثابت

الف-پروتزهای ثابت متصل شونده توسط رزین:

با پیشرفت انجام شده توسط اتصالات رزینی، از پروتزهای ثابت متصل شونده توسط رزین اخیرا بیشتر استفاده می شود. مزیت این پروتزها آماده سازی راحت دندانها و تراش حداقلی در قسمت پشتی دندان است و در صورت شکست درمان قابلیت جایگزینی با درمانهای دیگر را دارد. نقطه ضعف این پروتزها کنده شدن این پروتزها و ایجاد پوسیدگی در سطح پشتی دندانها بخصوص در مواردی که چسباندن این روکشها به خوبی صورت نگرفته یا بهداشت بیمار ضعیف است، می باشد. این دندانها قابلیت پذیرش فشارهای جویدن را نیز به اندازه کافی ندارند.

پروتز متصل شونده با رزین

ب-پروتز ثابت 

در این روش دندانهای مجاور ناحیه بی دندانی  در صورت سلامت و عدم وجود بیماری لثه ،به عنوان دندان پایه تراش داده شده و به عنوان پایه و ستون برای دندانهای از دست رفته به کار می رود. استفاده از پروتز ثابت محدودیتهایی نیز دارد، در صورتی که تعداد دندانهای از دست رفته زیاد باشند یا دندانهای پایه از لحاظ پریودنتال سالم نباشند نمی توان از پروتز ثابت استفاده کرد و بایستی از پروتزهای پارسیل متحرک یا ایمپلنت استفاده کرد.

چایگزینی دندان از دست رفته با روکش

ج-جایگزینی دندان از دست رفته پروتز پارسیل متحرک:

پروتز پارسیل متحرک معمولا برای فضاهای بی دندانی بزرگتر از دو دندان خلفی یا بی دندانی بیشتر از چهار دندان قدامی همراه با دندان نیش به کار می رود. اهمیت نیاز به دندان پایه با شرایط مناسب در پروتز پارسیل متحرک به اندازه پروتز ثابت نیست. دندانهای انحراف یافته در مجاور فضای بی دندانی برای استفاده در پروتز پارسیل متحرک مناسبتر از پروتز ثابت است.

جایگزین دندان از دست رفته باپروتز متحرک

د- پروتز ایمپلنت

استفاده از ایمپلنت مزایای بسیاری نسبت به بریج معمولی دارد .در ایمپلنت نیازی به آماده سازی دندانها نیست و در مواردی که دندانهای پایه دست نخورده و سالم هستند استفاده از ایمپلنت بسیار خوب است و از تراش دندانهای سالم جلوگیری می نماید.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • نتایج از دست دادن دندانها در طولانی مدت چیست؟
  • پروتز ایمپلنت چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان