ترمیم دندان یا رستوریشن خارج تاجی

روکش دندان

ترمیمها یا رستوریشنهای خارج تاجی در مواردی استفاده می شود که نسج باقیمانده دندان کم است و در صورتی که این نسج تحمل نیروهای خارج دهانی و جویدن را نداشته باشند ،در این شرایط باید از رستوریشن های خارج دهانی استفاده کرد. رستوریشنهای خارج تاجی می توانند نسوج باقیمانده را در مقابل نیروهای جویدن حفظ نمایند.شایعترین رستوریشنهای خارج دهانی همان روکشها هستند که به چند شکل استفاده می شوند. در ساخت رستوریشنهای خارج تاجی آماده سازی دندانها بیشتر از رستوریشنهای داخل تاجی است.

رستوریشن خارج تاجی

انواع رستوریشنهای خارج تاجی

انواع رستوریشنهای خارج تاجی به چند دسته تقسیم می شوند که شامل رستوریشنهای پارسیل ،روکشهای متال سرامیک،روکشهای تمام سرامیک ،سرامیک ونیرها می باشند.

رستوریشنهای پارسیل

رستوریشنهای پارسیل یک یا بیشتر از یک سطح دندان را در بر میگیرد.بنابراین در دندان مورد نظر باید یک سطح یا بیشتر از یک سطح دندان سالم باشد.گیر در این رستوریشنها متوسط است و این مورد نقطه ضعف این رستوریشنها است . مزیت این رستوریشنها حفظ نسج دندانی است.

رستوریشنهای خارج تاجی (روکشهای تمام فلزی)

روکش تمام فلز

این روکشها دارای استحکام خوبی هستند در مواردی که فضای کافی برای روکش وجود ندارد این روکشها کیس مناسبی هستند.تراش دندان در این روکشها بسیار کم است و در حد یک میلی متر است.بعضی اوقات فضای کافی برای روکش وجود ندارد ،این روکشها انتخاب مناسبی هستند.عیب این روکشها مشکل زیبایی این روکشها است که در دندانهای جلویی قابل استفاده نیستند و فقط در دندانهای عقب مورد استفاده دارند.البته بعضی بیماران این روکشها را برای دندانهای خلفی خود هم نمی پذیرند.

رستوریشنهای خارج تاجی(روکشهای متال سرامیک)

رستوریشن خارج تاجی

بیس این روکشها فلز می باشد و اکثر روکشهای استفاده شده برای بیماران این نوع می باشد.به دلیل وجود فلز دارای استجکام خوبی هستند ولی لبه فلزی این روکشها برای دندانهای پیشین مطلوب نیست و بعضی بیماران آن را نمی پسندند.بخصوص بعضی اوقات با تحلیل لثه این لبه قلزی نمایان شده و نمای زشتی را برای دندانهای پیشین ایجاد می کنند.روکشهای متال سرامیک انتخاب بسیار مناسب برای دنداهای عقب و مولرها هساتند جون استحکام بالایی برای پذیرش نیروهای جویدنی دارند.

روکشهای تمام سرامیک

رستوریشن خارج تاجی

روکشهای تمام سرامیک به دلیل شرایظ زیبایی مناسب و چسبندگی کمتر باکتریها به آن به تازگی مورد توجه بیماران و دندانپزشکان متخصص پروتز دندانی قرار گرفته اند. البته استحکام این روکشها کمتر از روکشهای متال سرامیک است .البته اگر روکشهای تمام سرامیک از جنس زیرکونیا باشند از استحکام بالایی برخوردار هستند.کاربرد این روکشها  بیشتر در نواحی دندانهای قدامی است.

رستوریشنهای سرامیک ونیر

لمینیت

این نوع رستوریشنها برای ایجاد زیبایی در مواردی که دندان از لحاظ رنگ یا موقعیت در قوس دندانی شرایط خوبی ندارد ،استفاده می شوندوموقعی که میزان زیادی از دندان تخریب شده هیچ کارایی ندارند.در سرامیک ونیرها لایه نازکی از سطح بیرونی دندان تراش می خورد و یک لایه پرسلن یا چینی بر سطح بیرونی دندانبعد از قالب گیری توسط لابراتوار تهیه شده و به سطح دندان سمان یا چسبیده می شود.

روکشهای ایمپلنت

دسته دیگری از روکشها ، روکشهای مبتنی بر ایمپلنتها می باشند . بعد از جراحی ایمپلنت و گذشت زمان لازمه ،روکش ایمپلنت بر روی اباتمنتهای ایمپلنت ساخته می شود.

روکش ایمپلنت

ترمیم دندان یا رستوریشن خارج تاجی
ترمیم دندان یا رستوریشن خارج تاجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان