طرز استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت(مسواک بین دندانی)

مسواک مخصوص ایمپلنت

مسواک مخصوص ایمپلنت: یکی از عوامل موثر در حفظ ایمپلنتهای دندانی ، بهداشت دهانی خوب و استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت است. سالیانه میلیونها دندان در اثر پوسیدگی ، بیماری لثه ، عفونتهای دندانی و ضربه به دندانها از بین می روند. در سالهای گذشته برای جایگزینی دندان از دست رفته، از روکش یا پروتزهای دندانی متحرک استفاده می شد اما امروزه ایمپلنتهای دندانی جایگزین بهتری برای دندانهای از دست رفته می باشند.

درصد موفقیت ایمپلنت در تحقیقات مختلف ، ۹۸ درصد ذکر شده است و درصد موفقیت بالای ایمپلنتهای دندانی همراه با ارزش و توانایی بسیار خوب آن در تامین زیبایی، فانکشن، جویدن، غذا خوردن و اجتناب از استفاده از دندان مصنوعی باعث استفاده بسیار زیاد از ایمپلنتهای دندانی شده است.

درصورت عدم رعایت بهداشت دهانی ، بروز التهاب و عفونت اطراف ایمپلنت بسیار شایع است و ممکن است بروز کند. پری ایمپلنت بیماری التهابی و عفونی اطراف ایمپلنت است که اکثرا در صورت عدم رعایت بهداشت صحیح ایجاد می شود و بروز پری ایمپلنت و شیوع آن در مطالعات مختلف بین ۲۸ تا ۵۶ درصد ذکر شده است که تقریبا عدد بالایی می باشد.

در مواردی که یک ایمپلنت جایگزین دندان طبیعی می شود فضای بین ایمپلنت و دندان طبیعی بسیار نازک است و احتیاج به توجه ویژه دارد. یک روش مناسب برای تمیز کردن و بهداشت مناسب ایمپلنتها استفاده از مسواکهای مخصوص ایمپلنت است.

در مواردی که تعداد ایمپلنتها زیاد باشد و از بریج استفاده شود، از مسواکهای زیر بریج (مسواک بریج) برای تمیز کردن زیر روکشها استفاده شود از مسواکهای نرم  و خمیر دندان با مواد ساینده کم جهت تمیز کردن ایمپلنتها باید استفاده کرد.

در مواردی که بیماران از پروتزهای متحرک بر روی ایمپلنتها استفاده می کنند، بیمار هر شب باید سطح داخلی پروتز و همینطور سطوح مختلف ایمپلنت و اباتمنتها را با مسواک تمیز نماید تا از تجمع میکروارگانیسمها در سطح پروتز جلوگیری نماید.

نکات مهم مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

۱-استفاده از مسواک ایمپلنت(برس مخصوص ایمپلنت):

ترجیح داده می شود که جهت تمیز کردن ایمپلنتها از مسواک مخصوص ایمپلنت نرم استفاده شود چون مسواکهای نرم کمتر باعث تحریک لثه و خونریزی آن می شوند و همچنین بهتر است از خمیر دندانهای با مواد ساینده کمتر جهت تمیز کردن ایمپلنتها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: ایمپلنت دندان

استفاده از مسواک برقی به مسواک های دستی ترجیح داده می شود چون قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به مسواک های معمولی دارند به خصوص در بیماران مسن که قدرت مسواک زدن آنها کم می باشد.

۲-حداقل روزی دوبار مسواک بزنید:

مسواک زدن ایمپلنتها بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خواب باعث کاهش میکروارگانیسمهای دهانی شده و احتمال التهاب و عفونت لثه ای را کاهش می دهد.

مسواک مخصوص ایمپلنت

۳-استفاده از نخ دندان مخصوص ایمپلنت:

نخ دندان سطوح بین دندان و ایمپلنت را که با مسواک تمیز نمی شوند را تمیز می نماید و در حفظ بهداشت دهان و حفظ لثه سالم بسیار مهم است.

۴-استفاده از واترجت برای ایمپلنت:

واتر جت ،استفاده از آب با فشار زیاد است.

واتر جت با کمک آب با فشار زیاد در از بین بردن پلاک های میکروبی و حفظ بهداشت دهان بسیار مهم است. همچنین از دهانشوی مخصوص ایمپلنت هم میتوانید برای شستشو بعد از مسواک زدن استفاده کنید.

مسواک مخصوص ایمپلنت

۵-استفاده از نخ زیر بریج:

در مواردی که ایمپلنتها بیش از یک عدد می باشند و به وسیله بریج به هم متصل هستند جهت حفظ بهداشت و سلامت ایمپلنتها و تمیز کردن زیر روکشها بسیار حایز اهمیت است و به کمک نخ های زیر روکش می توان پلاک میکروبی زیر روکشها را به حداقل رساند.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید. در صورت رعایت بهداشت دهانی و استفاده از مسواک مخصوص ایمپلنت می توان از بروز التهاب و عفونت در اطراف ایمپلنت ها جلوگیری کرد.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

چگونه می توان از بروز التهاب لثه در اطراف ایمپلنت ها جلوگیری کرد؟

چه راهکارهایی برای تمیز کردن ایمپلنت های دندانی وجود دارد؟

واترجت چیست؟