تروماها و ضربه های دندانی

تروماها و ضربه های دندانی

در این مقاله در مورد تروماها و ضربه های دندانی برای شما عزیزان صحبت کرده ایم امیدوارم از این مقاله به خوبی برای خود استفاده کنید.

شکستگی تاج دندان:

شدت شکستگی تاج از یک ترک حفیف مینایی تا درگیری وسیع پالپی متغیر است.شکستگی تاج در دندانهای شیری شایع نیست.این حالت به دلیل قابلیت انعطاف

پذیری بالای استخوان آلویول دندانی کودکان ا

تشخیص شکستگی دندان:

تشخیص شکستگی دندان بر اساس مشاهده بالینی است.دندان را باید از لحاظ لقی که می تواند گویای امکان شکستگی ریشه یا آسیب به استخوان آلوئول است،بررسی نمود.

درمان شکستگی دندان:

درمان شامل گرفتن یک رادیو گرافی قبل از درمان برای رد کردن جراحات همراه ودرگیری عصب دندانی است.ترک دندانی به درمان فوری نیاز ندارد.شکستگیهایی که در حد مینا و عاج دندانی باشد ،با ترمیم دندانی انجام پذیر است.در صورتی که پالپ دندانی و عصب درگیر شود دندان فوق باید عصب کشی شود سپس ترمیم شود.

درمان شکستگی دندان

شکستگی ریشه دندان

شکستگی های ریشه دندان بندرت در دندان شیری رخ می دهند.ولی بعضی اوقات در اثر تروما در دندانهای جلویی یا قدامی فکین رخ می دهد.

تشخیص شکستگی ریشه

هرگاه لقی وسیع تاجی مشاهده گردد باید به شکستگی ریشه مشکوک شد.گرفتن رادیو گرافی از دندان مزبور می تواند به تشخیص شکستگی ریشه کمک نماید.در بعضی موارد که با رادیوگرافی معمولی شکستگی ریشه قابل تشخیص نباشد،گرفتن   سی تی اسکن کامپیوتری توصیه می شود.

عوارض شکستگی ریشه دندان:

کلا شکستگی ریشه پیش آگهی دندان را ضعیف می نماید.و معمولا منجر به کشیدن دندان می شود.مگر اینکه شکستگی در یک سوم فوقانی ریشه باشدو طول ریشه بلند باشد که بایستی قسمت شکسته شده خارج شود و مابقی ریشه از طریق ارتودنسی به حفره دهان آورده شود و درمانهای روکش برای آن دندان انچام شود که آن نیز پیش آگهی ضعیفی دارد.در مورددندان شیری درمان کشیدن دندان فوق است.

لقی دندان

لقی دندان در دندانهای شیری شایع است.شایعترین علت لقی در دنداهای شیری ضربه به آنها است.در دندانهای دایمی نیز شایعترین علت لقی ضربه و شکسنگی دندانی است.

درمان لقی دندان:

در دندانهای شیری معمولا دندان کشیده می شود. در دندانهای دایمی اگر ریشه سالم باشد باید دندان به حالت اولیه خود برگردانده شده سپس دندانها اسپلینت و ثابت شوند.در بیشتر مواقع دندانهای لق شده احتیاج به عصب کشی و ترمیم هم دارند.

بیرون افتادن دندان

بیرون افتادن دندان هم در دندانهای شیری و هم در دندانهای دایمی در اثر ضربه رخ می دهد.در دندانهای شیری چنانچه دندانی از حفره خود خارج شود آن دندان پیش آگهی ضعیفی داشته و کشیدنی است.وارد شدن تروما به دندانهای دایمی باعث ایجاد عوارض شده و درمانهای سریع  و مطلوبی را می طلبد.اغلب تروماهای وارده با جراحات سروصورت و جمجمه است .بنابراین یک بررسی جامع از تمامی نواحی فوق لازم است.

سپلینت کردن و ثابت کردن دندانهای دایمی لق و بیرون افتاده اهمیت بسزایی دارد و بایستس به سرعت انجام شود.اسپلینت کردن دندانها روشهای مختلفی دارد از جمله استفاده از سیمهای ارتودنسی و کامپوزیت ها که شایعترین روش ثابت کردن دندانهای لق یا بیرون افتاده است.پس از ثابت شدن دندانها پس از ۲ الی ۳هفته عصب کشی دندان مزبور توصیه می شود.بیرون افتادن دندان دندان دائمی به فوری ترین و سریع ترین درمانهای دندانپزشکی نیاز دارد.رابطه مستقیمی بین مدت بیرون افتادن دندان و دوباره کاشتن آن و میزان بقای دندان بیرون آمده وجود دارد.

پیش آگهی درمان دندانهایی که در ۶۰ دقیقه اول کاشته می شوند مطلوب و در دندانهایی که بیش از ۶۰ دقیقه در خارج از حفره قرار داشته اند پنجاه درصد و در مواردی که بیش از ۲ ساعت افزون گردد بسیار ضعیف است.

تروماها و ضربه های دندانیتروماها و ضربه های دندانی

چه عواملی بر پیش آگهی دندانی که از حفره خود خارج شده موثر هستند؟

تاخیر در کاشت مجدد دندان، دستکاری نامناسب دندان بیرون افتاده، روش بی حرکت سازی بکار رفته و انتخاب درمان بکار رفته،شکستگی یا عدم شکستگی استخوان آلوئول،محیط حد واسط نگهداری.

بیرون افتادن دندانها بین نیم تا ۱۶ درصد جراحات دنتوآلوئولار را تشکیل می دهد. بیرون افتادن دندانها در اثر ضربه غالبا در کودکان ۷ تا ۱۰ سال اتفاق می افتد و در اکثر موارد در دندانهای ثنایای فک بالا رخ می دهد. دندان های در حال رویش بیشتر به بیرون افتادن مستعد هستند.

بهنرین محل نگهداری دندان بیرون افتاده قبل از رسیدن به دندانپزشک چیست؟

بهنرین محل نگهداری دندان بیرون افتاده قبل از رسیدن به دندانپزشک ،داخل بزاق ودهان خود بیمار است.انداختن دندن مزبور در شیر و یا سرم هم توصیه می شود.آب مصرف شهری برای دندان مضر است .دندان باید بدون دستکاری سطح ریشه شسته شود.اگر هیچ نوع محلول شستشو دهنده ای در دسترس نبود،فرو بردن دندان در ساکت بدون شستشوی آن بهتر از طولانی شدن زمان خارج آلوئولی دندان است.

اگر بیمار مستقیما به مطب مراجعه نماید،فورا باید دندان را کاشت.دندان را با دقت باید با محلول سرم فیزیولوژی شست.بعد از کاشت مجدد بایستی دندانها اسپلینت شوند.اگر مدت بیرون ماندن دندان از آلوئول بیش از ۲ ساعت باشد،باید دندان را با سرم فیزیولوژی شست و در محلول فلوراید سدیم برای بیست دقیقه فبل از کاشت مجدد دندان قرار داد.سابقه  کزاز باید به دقت بررسی و در صورت نیاز یک دوز یاد آوری تزریق گردد.درمان آنتی بیوتیکی برای یک هفته به دلیل احتمال آلودگی در محل جراحت ،آموکسی سیلین توصیه می شود.

دندانهای بیرون افتاده نباید بیش از۷ تا ۱۰ روز اسپاینت شوند.دندانهای تکامل نیافته با ریشه باز در صورتی که در عرض ۳۰ دقیقه کاشته شوند، به احتمال زیاد دوباره دارای عروق می شوند و حیات خود را دوباره حفظ می کنند.

عارضه کاشت مجدد دندان چیست؟

عارضه قابل پیش بینی کاشت مجدد دندانها ،تحلیل و جایگزینی پیشرونده در ریشه دندانها و انکیلوز است.در صورت مشاهده انکیلوز باید دندان را کشید.

ضرب دیدگی یا جابجا شدگی دندان

ضرب دیدگی و جابجا شدن در دندانهای دایمی شایع است.در ضرب دیدگی هیچ نوع لقی محسوسی مشاهده نمی شود.ولی در جابجا شدگی لقی محسوسی مشاهده می شود.پیگیری دقیق از لحاظ بررسی وضعیت سلامت پالپ بسیار ضروری است.

درمان ضرب دیدگی یا جابجا شدگی دندان

درمان سریع و فوری عبارتست از بررسیرادیو گرافی روی دندان مبتلا و دریافت رژیم غذایی نرم بمدت یک هفته تا زمانی که حساسیت به دق وجود دارد. بهداشت بیمار ضروری است. همچنین بررسی وضعیت سلامت عصب دندان ضروری است. دندانهایی که ریشه آنها باز است و تکامل پیدا نکرده اند پیش آگهی بهتری نسبت به دندانهای با ریشه بسته دارند.

پس از ضرب دیدگی یا جابجایی بیمار باید به مدت دوهفته تحت نظر باشدو پس از شش هفته مجددا دندان باید تست حیاتی شود تا از زنده بودن یا عدم زنده بودن عصب دندان مطمین شویم.در صورت لزوم دندان فوق باید عصب کشی و ترمیم شود.

شکستگی استخوان آلوئول:

شکستگی آلوئول یک عارضه بسیار شایع در جراحات دندان دائمی است. هنگامی که یک دندان بطور قابل توجهی لق گردیده یا بیرون افتاده است ، بطور قطع دچار شکستگی آلوئول شده است.وجود یک شکستگی آلوئول دارای یک پیش آگهی منفی در دندان لق شده یا بیرون افتاده است.

تشخیص شکستکی استخوان آلوئول:

هنگامی که هم استخوان الوئول شکسته باشد و هم دندان لق شود، ابتدا باید شکستگی استخوان الوئول درمان شود. در شکستگی استخوان الوئول بدون لقی احتیاج به نوع سخت اسپلینت است.حداکثر دوره بی حرکت سازی بین ۴ تا ۶ هفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان