تشخیص بیماریها بوسیله معاینه دندانپزشکی بسیار حایز اهمیت است. خیلی اوقات در بیماران تشخیص بیماری ها به وسیله معاینه دندانپزشکی میسر می باشد. دندانپزشکان با نگاه به دهان شش بیماری را می توانند تشخیص دهند.

دندان پزشکان می توانند در معاینات منظم، بیماری هایی مانند سرطان، کم خونی، دیابت و … را تشخیص دهند.

بنا به اعلام متخصصان آکادمی دندانپزشکی عمومی آمریکا دندانپزشکان می توانند حتی استرس شدید و بیماری کرون را تشخیص دهند.

تشخیص بیماریها بوسیله معاینه دندانپزشکی

استرس شدید

دندان قروچه مشکل در کسانی که استرس شدید را تجربه می کنند و کسانی که عادت به جویدن ناخن دارند، عصبی هستند و … بسیار رایج است.

بیماری کرون

به گفته متخصصان دانشگاه علوم پزشکی کارولینای جنوبی برخی مبتلایان به اختلال التهابی روده ضایعاتی را در دهان خود تجربه می کنند. تورم در لب و ایجاد زخم در گونه ها از علائم مشکوک ابتلا به بیماری کرون است. در این هنگام انجام آزمایش اشعه ایکس برای رد بیماری های لثه ضروری است.

دیابت

خونریزی از لثه، لثه های خشک، خشکی دهان از علائم دهانی مربوط به دیابت است. اگر دندان پزشک مشکوک به علائم دهانی دیابت شود، یک آزمایش خون ساده را برای تشخیص این بیماری تجویز خواهد کرد. بهداشت دهان و دندان یکی از موثرترین راه ها برای مدیریت دیابت محسوب می شود. علاوه بر این، بیمارانی که قند خون شان را موثرتر کنترل می کنند، کمتر مبتلا به بیماری های لثه خواهند شد.

کم خونی

کم خونی وضعیتی است که در آن سلول های قرمز خون به اندازه کافی نیستند. با این حال اگر پوشش دهان بسیار رنگ پریده و مایل به صورتی کم رنگ باشد، ممکن است نشانه بارز ابتلا به کم خونی باشد.

ریفلاکس معده

اسید معده می تواند منجر به از بین رفتن مینای دندان و ایجاد ضایعات فرسایشی در پشت دهانه شود. اگر با مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان هنوز هم مشکل بوی بد دهان را تجربه می‌کنید، برای تشخیص ریفلاکس معده به مری به دندانپزشکتان مراجعه کنید.