ایا دندانپزشکی در ماه رمضان قابل انجام است؟خیلی از مردم این سوال را در ذهن خود دارند که آیا در ماه مبارک رمضان می توانند اعمال دندانپزشکی را انجام دهند؟و کارهای دندانپزشکی باعث باطل شدن روزه می شوند یا خیر؟آیا می‌توان علی رغم داشتن روزه به  دندان‌پزشکی مراجعه کرد تا دندانهای خود را درست کنند؟ در این مقاله در نظر داریم تا به سوالات مهم در این زمینه پاسخ دهیم و مسایل مربوطه را برای بیماران روشن کنیم.

آیا مسواک زدن در ماه رمضان اشکال دارد؟

بدلیل اینکه اکثر روزه داران مدت زمان زیادی هیچ گونه ماده غذایی مصرف نمی کنند دهان آنها بوی بد می گیرد طبق نظرحکم مراجع، مسواک کردن دندان‌ها با خمیر دندان در حالت روزه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه روزه‌دار از فرو دادن آب دهان و کف خمیردندان پرهیز کند. اما اگر بدون خمیر دندان هم دندان‌ها را مسواک می‌کنید، باید توجه داشته باشید که یا مسواک را از دهان خود خارج نکنید و یا رطوبت دهان را فرو ندهید. چراکه با بیرون آوردن و به دهان بردن دوباره مسواک، رطوبت آن رطوبت خارجی محسوب می‌شود که فرو دادنش موجب ابطال روزه می‌گردد.

 آیا معاینه دندانها در ماه رمضان روزه را باطل می کند؟

معاینه دندانها توسط دندانپزشکدر ماه رمضان هیچ اشکالی نداردو روزه را باطل نمی کند.

 آیا تزریق بی حسی دندانپزشکی برای بیماران روزه دار امکان دارد؟

یکی از نگرانیهای بیماران در ماه مبارک رمضان تزریق بی حسی می باشد. معمولا تزریق مواد یا داروهایی که در نقش مواد مغذی به کار میرود و جایگزین غذا می باشد در دوران روزه داری ممنوع است ولی تزریق ماده بی حسی طبق نظر مراجع مشکلی از بابت باطل شدن روزه ندارد.

 آیا قورت دادن خون وترشحات دندانی در ایام روزه داری اشکال دارد؟

یکی از مشکلات بیماران روزه دار انجام اعمال جراحی در ایام ماه رمضان است.در صورت انجام جراحی  و ترشح خون بیمار نباید آنرا قورت دهد وگرنه روزه باطل می شود . توصیه می شود از انجام کارهای خونریزی دهنده در دوران روزه داری جلوگیری شود.

 آیا خروج چرک روزه را باطل می کند؟

خروج خود بخود چرک و قورت دادن آن باعث باطل شدن چرک نمی شود ولی احتیاط واجب این است که از قورت دادن چرک جلوگیری شود.ولی تحریک ناحیه عفونی برای ترشح چرک و قورت دادن آن باعث باطل شدن روزه می شود.
دندان پزشکی روزه را باطل میکند؟
دندان پزشکی روزه را باطل میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان