بهترین سن مناسب برای انجام ارتودنسی دندان چه سنی است؟

بهترین سن مناسب برای انجام ارتودنسی دندان

بهترین سن مناسب برای انجام ارتودنسی دندان چه سنی است؟

معمولاً، درآمدن دندان‌های دائمی در سنین بین ۸ تا ۱۴ سالگی رشد می‌کنند. بنابراین بهترین سن برای انجام ارتودنسی بین ۹ تا ۱۴ سالگی است. البته شرایط هر کودک متفاوت است و ممکن است برخی کودکان در سن پایین‌تری به ارتودنسی نیاز داشته باشند.

اولین معاینه ارتودنسی در چه سنی انجام می شود؟

برای کودکان و نوجوانان با توجه به اینکه در حال رشد هستند، معاینات دوره ای و سالانه ای را انجام می دهیم که بیشتر مربوط به تناسب قد و وزن و شرایط جسمی آنها می باشد. انجمن ارتودنسی آمریکا در کنار سایر معاینات پیشنهاد داده است که در سن ۷ سالگی معاینات مربوط به ارتودنسی نیز انجام پذیرد.

این معاینه الزامی بر شروع درمان ارتودنسی ایجاد نمی کند. در واقع اگر طبق معاینه شرایط دندان کودک خارج از معیارهای تعیین شده باشد، مقدمات برای توجه بیشتر و برنامه ریزی زمانی انجام ارتودنسی صورت می گیرد. پزشک طی یک سری معاینات، مشخص می کند که در چه سن و سالی درمان ارتودنسی برای کودک انجام شود.

بخاطر اینکه در سن هفت سالگی دندان های دائمی کودک رشد می کنند و در حال تشکیل ظاهر نهایی خود هستند، از آن به عنوان سن اولیه معاینه نام برده می شود.

شروع درمان ارتودنسی در مواردی که دکتر تشخیص می دهد، از مشکلات بعدی دندان ها جلوگیری می کند و همچنین باعث می شود فک ها به صورت استاندارد رشد کنند.

میزان ناهنجاری موجود در دندان ها و فک، بعد از انجام معاینه اولیه، تعیین کننده زمان شروع ارتودنسی خواهند بود. هرچه میزان ناهنجاری فک تحت تاثیر مشکلات رشد دندان بیشتر باشد، زمان درمان ارتودنسی زودتر آغاز می شود. در مواردی که این ناهنجاری ها برای فک مشکلی ایجاد نمی کنند و فقط مربوط به دندان می شوند، شروع درمان را برای سنین ۱۰ سال به بالا قرار می دهند و بهتر است تا ۱۲ سال ارتودنسی انجام شود.

معمولا در سن هفت سالگی انجام ارتودنسی را شروع نمی کنند، مگر اینکه شرایط خاص و وضعیت ناهنجاری شدید در فک و دندان این الزام را بوجود بیاورد که ارتودنسی بلافاصله بعد از معاینه آغاز شود.

بهترین سن برای ارتودنسی

سن مناسب ارتودنسی بر طبق توصیه‌های آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا، در سنین ۸ تا ۹ سالگی است. در ابتدا باید در سن ۷ سالگی مشاوره ارتودنسی انجام شود و سپس در سنین ۸ تا ۹ سالگی ارتودنسی انجام گیرد. با این که ارتودنسی برای همه سنین مناسب است اما دلایل متنوعی برای شروع ارتودنسی دندان در سنین کودکی بیان شده است. افزایش اعتماد به نفس، عدم پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها و درمان ساده‌تر از جمله مزایای ارتودنسی در سنین پایین است. درمان ارتودنسی دارای انواع مختلفی می باشد که درواقع می توان متناسب با نوع ناهنجاری دندان ها از هریک از آنها با توجه به نیاز مراجعه کننده و صلاحدید متخصص ارتودنسی انتخاب خواهد شد.

تقریباً همه ما با واژه ارتودنسی آشنا هستیم. ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است که در طی آن، ناهنجاری‌های دندانی اصلاح و بر طرف می‌شود. با ارتودنسی می‌توان، لبخند سالم و زیبایی را که سهم هر فرد است، بازگرداند. باید و نبایدهای زیادی در درمان ارتودنسی وجود دارد اما سؤال اصلی اینجاست: زمان مناسب برای ارتودنسی چه سنی است؟
در هر سنی می‌توان از درمان ارتودنسی استفاده کرد به شرط اینکه دندانی وجود داشته باشد. از این رو درمان ارتودنسی در هر سنی می‌تواند به اصلاح فرم دندان‌ها و زیبایی لبخند شما کمک کند. با این که ارتودنسی درمانی برای همه سنین است اما اگر این درمان در سنین کودکی انجام شود، قطعاً نتیجه بهتر و طول درمان کمتری را شاهد خواهیم بود.

از آن جایی که در درمان ارتودنسی به رفع اختلالات فکی و دندانی می‌پردازیم بهتر است زمان شروع ارتودنسی در سنین کودکی باشد. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) توصیه می‌کند از همان ابتدا که دندان‌های کودکان می‌رویند (شش ماهگی تا ۱۲ ماهگی)، کودکان توسط دندانپزشکان ویزیت شوند تا از همان ابتدا دندان‌های کودکان بررسی شوند. همچنین توصیه می‌کند کودکانی که سن کمتر از ۷ سال دارند برای مشاوره ارتودنسی اقدام کنند. سپس در سن ۸ تا ۹ سالگی اقدام به ارتودنسی کنند.

چرا ارتودنسی در سنین پایین‌تر بهتر است؟

دلایل بسیاری برای ارتودنسی در سنین پایین مطرح شده است. اگر کودکی مستعد اختلالات فکی باشد، با ارتودنسی از همان ابتدا می‌توان رشد فک ها را کنترل کرد. در صورتی که اگر در بزرگسالی اقدام به ارتودنسی شود، برای رفع اختلالات فکی، چاره ای جز جراحی فکین نیست که این عمل، بسیار دردناک و سخت است. دوره نقاهت عمل فک، تقریباً ۲ ماه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ارتودنسی در سنین پایین را الزامی می‌کند، همین موضوع است.
ارتودنسی کودکان در سنین پایین باعث سلامت دندان‌ها می‌شود. دندان‌های کج شده و روی هم قرار گرفته، معمولاً به خوبی مسواک نمی‌شوند. همین موضوع باعث پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها و از بین رفتن دندان‌های سالم می‌شود. اگر در سنین پایین ارتودنسی انجام شود، دندان‌ها صاف و یکدست خواهند شد و به راحتی تمیز می‌شوند.

افزایش اعتماد بنفس با ارتودنسی در سنین پایین
سن ارتودنسی در سنین پایین باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود. افرادی که از ناهنجاری دندانی رنج می‌برند، معمولاً لبخند خود را از دیگران دریغ می‌کنند و کمتر صحبت می‌کنند تا دندان‌هایشان را بپوشانند. حال تصور کنید فرد تا چه اندازه جمع گریز می‌شود؟ با انجام ارتودنسی در سنین کودکی، کودک نه تنها زیباتر خواهند شد، بلکه درگیر مسائل ناهنجاری دندانی نمی‌شود و با تصحیح دندان‌هایش، اعتماد به نفس دوچندانی می‌گیرد. علت دیگری که ارتودنسی در زمان کودکی را بهتر از بزرگسالی می‌دانیم، حضور پر رنگ تر بزرگسالان در جامعه است. افرادی که شغلشان مربوط به سخنرانی است و جلسات زیادی را برگزار می‌کنند، معمولاً علاقه ای به ارتودنسی ندارند چرا که مدت زمان زیادی را باید با سیم های روی دندان‌هایشان بگذرانند. از این رو ارتودنسی در کودکی مناسب‌تر است.

حداکثر سن برای ارتودنسی

  1. با توجه به این موضوع که این درمان محدودیت سنی ندارد، نمی توان حداکثر سن برای ارتودنسی را تعیین نمود. اما باید گفت تا زمانی که فرد لثه های سالمی دارد و استخوان های فک او ساییده و فرسوده نشده اند و همچنان مقاوم هستند، فرد می تواند برای اصلاح ناهنجاری های خفیف و مرتب کردن دندان ها از این روش درمانی استفاده کند. اما در صورت تحلیل رفتگی فک و لثه و همچنین وجود ناهنجاری های شدید مانند مشکلات فکی، ارتودنسی به تنهایی درمان موثری نبوده و باید روش های دیگری از جمله جراحی فک و پیوند استخوان فک نیز صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان