ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

ارتودنسی یا کامپوزیت؟

ارتودنسی یا کامپوزیت؟ بسته به دندان شما متخصص به شما پیشنهاد خواهد نمود که برای شما کدام بهتر است؟ کودکان و نوجوانان اغلب بر روی دندانهای خود ارتودنسی انجام می دهند، اما حتی در بزرگسالان نیز می توان دندان های نامرتب را با ارتودنسی اصلاح کرد. ما به شما توضیح خواهیم داد که ارتودنسی چه زمانی مفید تراز کامپوزیت هستند.

در حال حاضر پیشرفته ترین روش در دندانپزشکی زیبایی، تکنیک های کامپوزیت است، با کامپوزیت می توان دندان های ناقص و آسیب دیده را به صورت بسیار طبیعی مدل سازی کرد. برای این منظور کامپوزیت کاملاً همرنگ دندان به صورت لایه لایه روی دندان اعمال می شود و سفت می شود. دندان های درمان شده فقط باید حداقل تراش خورده شوند تا دندان ها زیباتر و طبیعی تر به نظربرسند.
ارتودنسی را می توان با این روش جایگزین کرد.

کامپوزیت دندان چیست؟

اگر اخیراً به شما گفته شده است که کامپوزیت می تواند برای ترمیم زیبایی عیوب لبخند منحصر به فرد شما مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است قبل از انجام این درمان زیبایی سریع، غیرتهاجمی و مقرون به صرفه، در مورد مزایا و معایب درمان و این که ارتودنسی یا کامپوزیت مناسب تر است فکر کنید.

کامپوزیت که شامل استفاده از رزین های کامپوزیت (همان ماده ای است که برای پر کردن حفره ها / سوراخ های دندان های عقب به جای پرکردن آمالگام استفاده می شود) روی سطح دندان های اصلی شما یک درمان زیبایی محبوب برای ترمیم و رفع مشکلات زیبایی در دندان ها است. باندینگ کامپوزیت اغلب برای ترمیم  ترک‌های دندان‌های جلویی و استتار عیوب کوچک، دندان‌های کج و شکاف استفاده می‌شود، اما آیا می‌دانید که آیا این روش درمان مناسبی است یا خیر.

ارتودنسی یا کامپوزیت؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی روشی است که برای اصلاح ناهمترازی دندان ها و فک ها در نظر گرفته شده است. از موادی مانند فلز، پلاستیک یا سرامیک ساخته شده است. ارتودنسی ها انواع مختلفی دارند. دندانپزشکان بین ارتودنسی های متحرک و ارتودنسی های ثابت که براکت ها هستند تفاوت قائل می شوند.درمان ارتودنسی اغلب با استفاده از ارتودنسی متحرک زمانی که دندان ها و فک ها هنوز در مرحله رشد هستند، شروع می شود. به ویژه کودکان و جوانان از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند. اما ناهماهنگی‌ها را می‌توان در بزرگسالان نیز اصلاح کرد، برای مثال با براکتهای نامرئی مانند.

. aligner. اما در صورت تمایل می توان از ارتودنسی های ثابت برای بیماران بزرگسال نیز استفاده کرد. نگهدارنده به شکل سیم در پشت دندان‌ها باعث می‌شود که دندان‌ها پس از درمان در موقعیت صحیح باقی بمانند.

چه زمانی ارتودنسی لازم است؟

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما تعیین می کند که آیا قرار دادن براکتها روی دندانها منطقی هستند و از نظر پزشکی ضروری هستند یا خیر. این امر به ویژه زمانی مهم است که نامرتبی دندان ها یا فک ها باعث اختلالات عملکردی قابل توجهی شود. اینها می تواند برای مثال باعث مشکلات گفتاری، مشکلات تنفسی یا جویدن و بلع نادرست باشد. بی نظمی در دندان ها می تواند منجر به بیماری های دندانی، سایش ناهموار دندان ها یا بارگذاری نادرست مانند اختلالات فکی شود.علاوه بر این، از براکتها می توان به دلایل زیبایی نیز استفاده کرد

درمان ارتودنسی چگونه کار می کند؟

از طریق یک معاینه جامع در اولین قرار ملاقات، دندانپزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا بیمار به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر. با کمک رادیوگرافی و تجزیه و تحلیل عملکردی، می توان شدت ناهماهنگی را طبقه بندی کرد و یک برنامه درمانی دقیق ترسیم کرد. قالبهای فک بالا و پایین به عنوان پایه ای برای ساخت پلاکهای متحرک عمل می کند. ساخت پلاکهای متحرک دندانپزشکی در لابراتوار انجام می شود. سپس دندانپزشک به شما توضیح می دهد که چگونه باید پلاکها ی ارتودنسی را بپوشید و تمیز کنید. از طرف دیگر ارتودنسی های ثابت به طور مستقیم به دندان ها متصل می شوند. چسباندن براکت ها حدود دو ساعت طول می کشد.

بعد از شش تا هشت هفته ارتودنسی ‌های ثابت تنظیم می‌شوند تا به تدریج دندان‌ها را به موقعیت مورد نظر برسانند. احساس فشار و درد در ارتودنسی بر روی دندانها ممکن است در چند روز اول رخ دهد. در طول درمان، ارتودنتیست به طور منظم پیشرفت اصلاح را بررسی می کند. بسته به ناهماهنگی، درمان فعال بین چند ماه تا ۴ سال طول می کشد. سپس دندان ها اغلب با استفاده از نگهدارنده تثبیت می شوند. در هر صورت، درمان نباید زودتر از موعد متوقف شود، در غیر این صورت بیماران نه تنها موفقیت درمان را به خطر می اندازند، بلکه ناچارهزینه بیشتری هم باید پرداخت نمایند.

آیا ارتودنسی برای بزرگسالان مناسب است؟

کسانی که برای مدت طولانی با دندان های نامرتب زندگی می کنند معمولاً از آن رنج می برند. رابطه نامناسب دندانی یا فکی می تواند منجر به تنش مزمن عضلانی، دندان درد و آسیب به دندان ها و فک در زندگی روزمره شود. علاوه بر این، دندان های کج به عنوان یک نقص زیبایی تلقی می شود. آنها می توانند عزت نفس و در نتیجه موفقیت در زندگی خصوصی و حرفه ای را کاهش دهند. حتی در بزرگسالی، ارتودنسی می تواند دندان‌های بیماران را صاف نماید و می‌توانند مفید باشند  و نه فقط از نظر زیبایی.  ولی ممکن است برای بزرگسالان این سوال بیشتر مطرح شود :

ارتودنسی یا کامپوزیت؟ کدام بهتر است؟

هرکدام از این دو تکنیک می توانند نقص های دندان شما را بر طرف کند. کوتاهی و بلندی دندان ها را هماهنگ کنند و کج بودن دندان های شما را صاف جلوه دهند. اما روش انجام این دو تکنیک با هم تفاوت هستند و دوام و ماندگاری آن ها نیز همین طور. ولی ارتودنسی فقط ساختار دندان شما را مرتب میکنند ولی کامپوزیت علاوه بر آن میتواند بر رنگ و شکل دندان نیز تاثیر بگذارد. ولی نگهداری آن میتواند سخت باشد و نیاز به توجه بیشتری دارد. البته در صورتی که ناهماهنگی دندانی زیاد باشد حتما باید از ارتودنسی جهت مرتب کردن دندها استفاده نمود و به هیچ عنوان کامپوزیت توصیه نمی شود.

سخن پایانی

کامپوزیت یا پرکننده‌های همرنگ دندان، دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی در پرکردگی‌های کوچک تا متوسط ​​که نیاز به تحمل فشار متوسط ​​ناشی از جویدن مداوم دارند، ارائه می‌کنند. . آنها را می توان روی دندان های جلو یا عقب استفاده کرد.

پرکننده های کامپوزیت پس از قرار گرفتن در محل، مانند پرکننده های فلزی خورده یا منبسط نمی شوند. اگرچه طول عمر کمتری دارند. پرکننده‌های کامپوزیت حدود ۵-۷ سال دوام خواهند داشت. با این حال، طول عمر پر کردن کامپوزیت توسط عواملی مانند: مکان در دهان تعیین می شود.بطور کلی چنانچه ناهماهنگیهای دندانی بسیار کم باشد یا تغییر رنگ دندانها در مواردی مشاهده شود کامپوزیت گزینه مناسبی برای زیبایی است ولی اگر اختلالات دندانی و نامرتبی های دندانی زیاد باشد و یا ناهماهنگیهای فکی در بیمار مشاهده شود حتما جهت رفع این ناهماهنگیهای دندانی یا فکی با کمک ارتودنسی و در موارد شدیدتر ترکیب ارتودنسی و جراحی فک توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان