چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟

چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟

امروزه کشیدن دندان عقل یک روش رایج است که البته سیستماتیک نیست. در طول مشاوره دندانپزشکی (برنامه ریزی شده یا اورژانسی)، دندانپزشک شما وضعیت بالینی را ارزیابی می کند و برای تکمیل تجزیه و تحلیل، تشخیص و پیشنهاد درمان مناسب، یک عکس اشعه ایکس پانورامیک انجام می دهد. سپس دکتر شما تشخیص می دهد چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟
بنابراین، کشیدن دندان انجام می شود.

دندان عقل چیست؟

از کودکی تا نوجوانی، دندان ها در مراحلی ظاهر می شوند: ابتدا دندان های ثنایا، سپس دندان نیش، دندان های پرمولر و آسیاب و در نهایت دندان های عقل.

دندان عقل که به آن دندان آسیاب سوم نیز گفته می شود، آخرین دندانی است که معمولاً بین ۱۶ تا ۲۵ سالگی تشکیل می شود. چهار عدد دندان عقل در هر شخص وجود دارد.

مانند تمام دندان های آسیاب، دندان عقل دارای شکل مکعبی با لبه های گرد است.اکثرا دندانهی عقل در فک بالا  دارای سه ریشه و  در فک پایین  دارای دو ریشه هستند.  تعداد ریشه ها ی دندان عقل متغیر است زیرا به دلیل کمبود فضا می توانند با هم ادغام شوند.

در قدیم وجود دندان عقل جهت جویدن غذا بسیار ضروری بود اما در سالهای اخیر بدلیل نرم شدن رژیم غذلیی اکثر دندانهای عقل مشکل فضا دارند و به شکل نیمه نهفته یا نهفته در دهان باقی می مانند. ، به طوری که ۵۳٪ از افراد حداقل یک دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته  دارند. مردان بیشتر از زنان به آنها مبتلا می شوند.

چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟

چرا رویش دندان عقل درد دارد؟

هنگامی که دندان عقل در می آید، به دلایل زیادی می تواند دردناک باشد. دندان عقل شما ممکن است کج رشد کند، فضایی در قوس برای رویش مناسب نداشته باشد، یا در هنگام رویش باعث عفونت اطراف آنها شود. درد دندان عقل گاهی اوقات می تواند خود به خود رخ دهد و یک شبه بدون هشدار ظاهر شود.

شایع ترین علائم به شرح زیر است:

  • درد در پشت دهان، پشت دندان آسیاب،
  • التهاب و قرمزی ناحیه،
  • محدودیت باز شدن دهان،
  • مشکل در بلع،
  • وجود یک غدد لنفاوی دردناک در کنار ناحیه،
  • درد در گلو و گردن.

چه زمانی نیاز به کشیدن دندان عقل نیست؟

  • دندان عقل کاملاً بیرون زده و سالم است.
  • آنها به درستی قرار گرفته اند و مشکل کمبود فضا ندارند.
  • آنها به راحتی در دسترس هستند و می توان روزانه آنها را تمیز کرد.

متأسفانه، در بیشتر موارد، دندان عقل شما فضای لازم برای اطمینان از رویش رضایت بخش و موقعیت طبیعی روی قوس دندانی شما را ندارد. بنابراین، آنها می توانند آسیب زیادی به بافت های اطراف (دندان ها، لثه ها، گونه ها و غیره) وارد کنند. پیش‌بینی رشد بلندمدت دندان عقل در واقع دشوار است و باید نظارت منظم انجام شود. برداشتن دندان عقل ممکن است ضروری باشد زمانی که رویش آنها باعث مشکلاتی مانند درد، به هم ریختن قوس دندانی  یا خطر عفونت شود.

چه زمانی  باید دندان عقل را کشید؟

+ شایع ترین دلایل تصمیم گیری برای کشیدن دندان

  • پوسیدگی گسترده ای دارند که محل قرارگیری آنها به دندانپزشک شما اجازه نمی دهد آنها را به شیوه ای پایدار درمان کند.
  • وقتی به طور منظم باعث عفونت های موضعی یا دوردست می شود.
  • دندان های عقل دندان های همسایه را خراب یا عفونی می کنند.
  •  دندان عقل شما فضای کافی برای قرار گرفتن مناسب ندارد و می تواند به دندان های مجاور فشار وارد کند و به آنها آسیب برساند.
  • آنها کیست یا آسیب شناسی کیسه پری کرونال دارند (پاکت اطراف دندان در زمان رویش آن).
  • اگر دندان مقابل دندان عقل وجود نداشته باشد و باعث خارج شدن دندان عقل از حفره خود می شود.
  • باعث تحلیل استخوان و آسیب پریودنتال به دندان مجاور می شوند.
  • خطر شکستگی زاویه فک پایین را دارند،
  • اگر خطر عود و به هم ریختگی نظم دندانها  پس از درمان ارتودنسی را ایجاد کنند،
  • اگر باعث محدودیت باز شدن دهان  شوند،

بنابراین تصمیم برای این موضوع که چه زمانی  باید دندان عقل را کشید؟ بر اساس وضعیت بالینی دندان و چشم انداز رشد آن است. از صحبت با دندانپزشک خود در مورد وضعیت و سلامت دندان عقل خود تردید نکنید. او می تواند به شما بگوید که چه چیزی برای موقعیت شما مناسب است.

چگونه درد رشد دندان عقل را تسکین دهیم؟

درد ناشی از رویش دندان عقل می تواند شدید باشد، اگرچه برای همه ناراحتی زیادی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر رشد دندان عقل باعث درد زیادی شود، می‌توانیم آن را با مسکن‌های بدون نسخه تسکین دهیم.

هنگامی که دندان عقل رشد می کند، می توانیم از درمان های خانگی برای دندان درد نیز برای تسکین علائم ناخوشایند استفاده کنیم. به عنوان مثال، شستشو با نمک و آب اثر ضد عفونی کننده دارد. این به تسکین تورم و قرمزی کمک می کند.

یکی دیگر از روش های طبیعی که ارزش توجه دارد، شستشوی با دهانشویه های ضدعفونی کننده دهان است. همچنین دهان شویه های گیاهی مثلبابونه، مریم گلی و نعناع به کاهش درد ناشی از رویش دندان عقل کمک می کند. ارزش آن را دارد که دهان خود را به طور منظم حداقل دو بار در روز پس از مسواک زدن با این مخلوط شستشو دهید.

جمع بندی

برخی از افراد دندان عقل خود را برای مادام العمر نگه می دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی نیاز به برداشتن دندان های عقل داشته باشند. بستگی به فرد دارد، اما ممکن است علائم هشدار دهنده ای وجود داشته باشد که زمان کشیدن دندان عقل شما فرا رسیده است. ما در این مقاله به آشنایی با این علائم پرداختیم.

آسیب شناسی یا مشکلات مرتبط با دندان عقل عموماً با کشیدن آنها خاتمه می یابد. دندانپزشک شما همیشه ترجیح می دهد برای جلوگیری از آسیبی که می تواند باعث رویش کنترل نشده دندان عقل شود، مداخله پیشگیرانه انجام دهد. بنابراین، زمان ایده آل اغلب نوجوانی و اوایل دهه بیست است.

رادیوگرافی پانورامیک، معاینه انتخابی برای ارزیابی موقعیت و محور رویش دندان عقل است.

اکنون نکات ضروری در مورد دندان عقل را می دانید. اگر هنوز در مورد این موضوع به طور کلی یا در مورد وضعیت خود به طور خاص سؤالی دارید، از مشورت با دندانپزشک خود دریغ نکنید و از او بپرسید. او می تواند بر اساس یک معاینه کامل به شما در مورد مناسب ترین مراقبت ها و درمان ها توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان