تفاوت روکش های پی اف ام و زیرکونیا

تفاوت روکش های پی اف ام و زیرکونیا

تفاوت روکش های پی اف ام و زیرکونیا

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ دندان، ترمیم یا جایگزینی دندان است که با گذشت زمان بهبود یافته و جایگزینی عالی برای دندان‌های از دست رفته، آسیب دیده و درمان‌شده است. یکی از روشهای بازسازی دندانها استفاده از روکش ها است.

متداول ترین روکش هااز نوع پی اف ام و زیرکونیا هستد. پی اف ام مخفف مواد سرامیکی چینی است که روی تاج های فلزی ذوب شده است و زیرکونیا از سرامیکی به نام اکسید زیرکونیوم ساخته شده است. روکش‌های پی اف ام از فلزات استفاده می‌کنند، در حالی که روکش‌های زیرکونیا بدون فلز هستند. این دو استحکام و دوام خوبی دارند. بیایید تفاوت روکش های پی اف ام و زیرکونیا را بررسی کنیم.

روکشهای پی اف امPFM

در این نوع روکش ،بیس روکش از مواد فلزی است و بر روی فلز پرسلن قرار داده می شود. روکش دندان PFM یک روکش فلزی-سرامیکی دو لایه است. فلز به عنوان یک لایه پایه عمل می کند که توسط لایه بالایی چینی پوشانده شده است. این روکش ها یک گزینه قابل اعتماد برای ترمیم دندان های شکسته یا از دست رفته هستند.

مزایای تاج های PFM :

ظاهر طبیعی: پوشش سرامیکی چینی با پایه فلزی می تواند رنگ دندان را تقلید کند. این کمک می کند تا ظاهری طبیعی به دندان بدهد.

قوی و بادوام: فلز زیر لایه چینی استحکام خوبی برای تحمل منظم نیروهای گاز گرفتن و جویدن دارد. روکش PFM دوام زیادی دارد و دندان های ضعیف و از دست رفته را به خوبی جایگزین می کند.

محافظت خوب و بالایی ارائه می دهد: روکش PFM از دندان درمان شده، ضعیف یا آسیب دیده با کانال ریشه محافظت می کند و از آسیب بیشتر محافظت می کند. در نتیجه به حفظ سلامت دندان کمک می کند.

مقرون به صرفه: مقرون به صرفه تر از روکش های بدون فلز است. روکش‌های PFM از مواد فلزی و سرامیکی ساخته شده‌اند که باعث می‌شود آن‌ها برای شما مناسب و راحت باشند.

معایب روکش های PFM

معایب روکش های PFM عبارتند از:

محدودیت ظاهر طبیعی: فلز زیرین در خط لثه قابل مشاهده است که سایه مایل به خاکستری می دهد. این فلز استحکام می بخشد اما نمی تواند ظاهری کاملا طبیعی ارائه دهد. لبخند زدن و صحبت کردن با تاج های PFM می تواند راحت تر باشد.

واکنش آلرژیک: فلز به کار رفته در تاج PFM می تواند در برخی باعث واکنش های آلرژیک یا حساسیت شود. برای افرادی که به فلز حساسیت دارند جایگزین کردن دندان های خود با روکش های PFM نامناسب است.

تحلیل لثه: بخشی از ساختار دندان باید برداشته شود تا روکش های PFM ثابت شود، که ممکن است به مرور زمان باعث تحلیل لثه شود. این فلز زیر تاج نمایان می شود و ظاهر طبیعی جایگزین را محدود می کند.

براده برداری و شکستن: چینی روکش های PFM به راحتی می توانند به دلیل فشار ناشی از گاز گرفتن، جویدن یا ساییدن شکسته شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات، تراش چینی باعث نمایان شدن فلز داخلی می شود.

تراشیدن دندان: روکش های PFM باید ضخیم باشند تا استحکام لازم را ایجاد کنند. بنابراین کوچک کردن دندان ضروری است. علاوه بر این، ضخامت باعث کاهش ابعاد دندان های موجود می شود.

تاج های زیرکونیا

دی اکسید زیرکونیوم ماده ای بسیار بادوام برای ساخت روکش های زیرکونیایی است.

 

تاج های زیرکونیا’ دوام و استحکام دو مزیت اصلی آنهاست.

 

آنها برای ترمیم دندان با آسیب های شدید بسیار مناسب هستند. دندان های شکسته شده و به دلیل سختی استثنایی و مقاومت در برابر سایش به راحتی می توانند نیروهای گاز گرفتن و جویدن را تحمل کنند. تاج های زیرکونیا جدیدترین محصولات جایگزین دندان هستند که شامل روکش، بریج و ایمپلنت ها … است.

 

مزایای تاج های زیرکونیا

قدرت و دوام: زیرکونیا یک ماده سخت است که به اندازه دندان شما قوی است. تاج های زیرکونیا استحکام  زیادی دارند.

ظاهر طبیعی: روکش های زیرکونیا ظاهری کاملا طبیعی و اندازه، شکل و احساس کامل یک دندان طبیعی را ارائه می دهند. آنها یک گزینه ایده آل برای جایگزینی دندان های جلو و عقب هستند.

ماندگاری طولانی: ترمیم دندان با روکش زیرکونیا می تواند تا یک عمر دوام داشته باشد. این به عنوان یک بازگشت خوب در سرمایه گذاری در درمان عمل می کند.

غیر سمی: غیر سمی هستند، بنابراین استفاده از آنها بی خطر است، به ویژه برای افراد مبتلا به آلرژی یا حساسیت.

مقاوم در برابر لکه: خوردن منظم و جویدن روی تاج های زیرکونیایی، باعث خراب شدن زیرکونیا نخواهد شد. تاج های زیرکونیا بدون لکه و شفاف باقی می مانند.

معایب تاج های زیرکونیا

ساییدگی روی دندان های مقابل: روکش های زیرکونیایی بر روی دندان های دیگر به دلیل اصطکاک تأثیر می گذارد. بنابراین دندانپزشک تغییرات لازم را در آن انجام می دهد تا سایش دندان های مقابل را کاهش دهد.

هزینه: روکش های زیرکونیا نسبت به سایر انواع روکش ها گران تر هستند. چندین عنصر از جمله مکان، مطب دندانپزشک و پیچیدگی کیس می تواند بر قیمت تاثیر بگذارد.

شکننده است: اگرچه روکش‌های زیرکونیا استحکام خوبی دارند، اما گاهی اوقات ممکن است تحت یک ضربه قوی مستعد شکستگی باشند.

روکش های زیرکونیایی به دلیل استحکام و دوام بهتر، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند و اغلب توسط دندانپزشکان برای جایگزینی دندان توصیه می شوند. زیرکونیا دارای انواع گسترده ای است که بسته به موقعیت دندان ها، با نیازهای مختلف مطابقت دارد. به عنوان مثال، زیرکونیای لایه ای یا زیرکونیای با شفافیت بالا مناسب دندان های جلویی و زیرکونیای یکپارچه برای ترمیم دندان های پشتی استفاده می شود.

انواع تاج و پل زیرکونیا

زیرکونیا طیف کاملی از جایگزینی دندان در روکش ها، بریج ها و ایمپلنت ها را ارائه می دهد. اما ابتدا، بیایید در مورد روکش ها، بریج ها و ایمپلنت ها بیشتر بدانیم.

تاج زیرکونیا: تاج زیرکونیا یک کلاهک دندانی است که یک دندان را برای دندان آسیب دیده، شکسته و درمان شده با کانال ریشه یا ایمپلنت می پوشاند. روکش های زیرکونیای لایه ای و زیرکونیایی با شفافیت بالا به دلیل استحکام و ظاهر طبیعی برای دندان های جلو مناسب هستند. تاج های زیرکونیای یکپارچه و زیرکونیای سنتی به دلیل استحکام و دوام بسیار معروف هستند. از این رو برای دندان های پشتی برای تحمل نیروی گاز گرفتن و جویدن استفاده می شود. زیرکونیا  برای پوشاندن ایمپلنت ها هم استفاده می شود .زیرا کاملاً با ایمپلنت های تیتانیومی سازگار می شوند. این روکش ها استحکام فوق العاده ای ارائه می دهند و در برابر ترک مقاوم هستند.

پل هیبریدی زیرکونیا

گاهی اوقات دندانپزشک شما ممکن است یک پل هیبریدی زیرکونیا را پیشنهاد کند. ترکیب ایمپلنت های دندانی با یک وسیله مصنوعی شبیه پل، پل هیبریدی زیرکونیا نامیده می شود. آنها یک چارچوب ساخته شده از فلز یا مواد دیگر دارند که دندان های مصنوعی به آنها متصل است. بسته به شکل خاص و نیازهای بیمار، دستگاه کاشته شده ممکن است ثابت یا قابل جابجایی باشد. بریج های هیبریدی زیرکونیا اغلب زمانی استفاده می شوند که بسیاری از دندان ها نیاز به تعویض دارند یا زمانی که کل قوس های دندانی باید بریج شوند. این به این دلیل است که آنها یک راه حل پایدار و عملی ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان