علائم عفونت دندان – نشانه‌های عفونت بعد کشیدن، عصب کشی و پر کردن دندان

علائم عفونت دندان

عفونت دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان است که ممکن است برای تمام افراد در طول زندگیشان رخ دهد. در برخی مواقع ممکن است اطراف لثه و دهان متورم و قرمز شود که اگر این علائم با درد همراه باشند نشان از به وجود آمدن عفونت دندان است. با اطلاع از علائم عفونت دندان می‌توانید هرچه سریعتر برای درمان و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی‌تر اقدام کنید. در برخی مواقع دلایلی مانند آسیب به ریشه دندان، آبسه دندان، پوسیدگی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند باعث ایجاد عفونت شده که بهتر است هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از آسیب زدن به دندان‌های دیگر یا از بین رفتن تاج دندان به یک دندانپزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید. معمولاً علائم اولیه عفونت دندان با درد خفیف آغاز شده و سپس شروع به پیشروی و ایجاد دردهای شدید می‌کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد علائم عفونت دندان و چگونگی پیشگیری از عفونت دندان صحبت کرده و به طور کامل شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

نشانه‌های عفونت دندان

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد عفونت دندان شوند. نشانه‌ها و علائم عفونت دندان فراوان است و با بررسی تمام آن‌ها می‌توان از ایجاد عفونت مطمئن شد. به دلیل اینکه اطراف دندان‌ها عصب‌های فراوانی وجود دارد در نتیجه نفوذ هرگونه باکتری و ویروس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف و در نتیجه بروز عفونت شود؛ برخی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که شما باید آنها را جدی گرفته و برای درمان فوری به متخصص مراجعه کنید به شرح زیر هستند:

1. دردهای ضربان‌دار شدید که با مصرف مسکن تسکین نمی‌یابند.
  2. ایجاد رنگ تیره در قسمت بیرونی دندان در مقایسه با دندان‌های دیگر
  3. ورم و التهاب شدید در ناحیه صورت، لثه فک و اطراف دندان
  4. ایجاد بوی بد دهان که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عفونت دندان است.
  5. درد شدید در دندان پس از باز کردن یا حرکت دادن دهان
  6. احساس تب تعریق و لرز
  7. سردرد و حالت تهوع

موارد ذکر شده از مهمترین نشانه‌های بروز عفونت دندان هستند که باید در تمامی افراد از کودکان تا بزرگسالان جدی گرفته شوند.

علائم عفونت دندان بعد از کشیدن

در برخی مواقع ممکن است افراد پس از کشیدن دندان خود مخصوصاً دندان عقل دچار عفونت شوند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت پس از کشیدن دندان، آلوده بودن وسایل و تجهیزات دندانپزشکی یا استفاده از غذاهای سالم و مناسب ایجاد شود. از مهمترین علائم عفونت دندان بعد از کشیدن می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

• دردهای شدید و ضربان‌دار در لثه پس از چند روز از کشیدن دندان
  • قرمز شدن و تورم بیش از اندازه در اطراف لثه، فک و صورت که به صورت روزانه گسترش می‌یابد.
  • ابتلا به تب خفیف که به صورت روزانه و پس از گذشت زمان افزایش می‌یابد.

توجه داشته باشید که عفونت پس از کشیدن دندان را باید جدی گرفت و به منظور جلوگیری از گسترش عفونت و سرایت آن به قسمت‌های دیگر، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

اگر پس از چند روز از عصب کشی دندان، هنوز در ناحیه جراحی شده درد و تورم احساس شود این مورد می‌تواند یکی از مهم‌ترین علائم عفونت دندان شناخته شود. از مهم‌ترین علائم عفونت دندان و لثه پس از عصب کشی کردن می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

• تورم غدد گردن
  • قرمزی و تورم لثه
  • درد در هنگام حرکت دادن فک یا غذا خوردن
  • احساس درد شدید هنگام نوشیدن مایعات سرد و گرم
  • تغییر رنگ دندان

در برخی مواقع و هنگامی که عفونت دندان عصب کشی شده زیاد باشد ممکن است علائمی مانند لقی دندان یا تورم فک و گونه نیز به وجود بیاید در این مواقع نیز پس از مشاهده علائم عفونت دندان عصب کشی شده باید هرچه سریع‌تر نسبت به یافتن علت و درمان آن اقدام کنید. این مشکل در برخی مواقع به علت نفوذ باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک به پالپ دندان اتفاق می‌افتد که عدم اهمیت به آن بسیار خطرناک بوده و می‌تواند مشکلات جدی برای فرد به وجود بیاورد.

علائم عفونت دندان در کودکان

علاوه بر بزرگسالان در برخی مواقع شاهد ایجاد عفونت دندان در کودکان نیز هستیم، این مورد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که باید هرچه سریع‌تر به منظور تشخیص و درمان به یک دندانپزشک کودکان مراجعه شود. یک دندانپزشک خوب معمولاً در این مواقع و پس از تشخیص علائم عفونت دندان کودکان اقدام به تجویز آنتی بیوتیک یا جراحی دندان می‌کند؛ عفونت دندان کودکان ممکن است علت‌های مختلفی مانند عفونت لثه یا عفونت ریشه دندان داشته باشد که هر کدام از آنها می‌تواند خطرناک باشد و در صورت درمان نشدن به دندان‌های کناری آسیب‌های جدی وارد می‌کند. والدین پس از مشاهده هرگونه درد تحریک و التهاب در دندان کودکان باید هرچه سریع‌تر جهت درمان و تشخیص علت اقدام کنند. از مهم‌ترین علائم عفونت دندان و لثه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دردهای ضربان داره در ناحیه دندان
  • درد در ناحیه گوش و گردن
  • ایجاد عفونت‌های چرکی همراه با تب
  • التهاب
  • قرمزی
  • عدم تمایل کودک به مصرف غذا

علائم عفونت دندان پر شده

ممکن است بسیاری از افراد پس از پر کردن دندان خود دردهای خفیف یا شدید در آن احساس کنند، به طور معمول اگر عمل پر کردن دندان به طور صحیح انجام نشود ممکن است باعث عفونت و ایجاد درد شود. با اطلاع از علائم عفونت دندان پر شده می‌توان جهت درمان و برطرف کردن آن اقدام کرد. علت‌های مختلفی مانند:

• پوسیدگی شدید دندانی
  • نکروز دندان و اسیب به عصب دندان
  • تحریک بافت‌های پریودنتال
  • آبسه

توجه داشته باشید علائم عفونت دندان پر شده متفاوت هستند که از برخی مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دردهای ناگهانی و شدید
  • وجود چرک‌های سفید رنگ در اطراف لثه
  • قرمزی
  • تغییر رنگ دندان

توجه داشته باشید دندان پر شده‌ای که درگیر عفونت شده باشد نیاز به درمان‌های ریشه دندان یا در موارد شدید کشیدن دندان دارد و شما باید از یک دندانپزشک با تجربه و متخصص‌ در این زمینه کمک بگیرید.

راه های درمان عفونت دندان

پس از اطلاع از علائم عفونت دندان پر شده یا علائم عفونت دندان و لثه شما باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنید، روش‌های خانگی زیادی وجود دارد که شما با استفاده از آنها می‌توانید عفونت ایجاد شده در دندان را رفع نمایید البته دقت داشته باشید در برخی مواقع درمان‌های خانگی جوابگو نیست و شما باید به یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. توجه داشته باشید عفونت دندان ممکن است علائم سطحی یا حاد داشته باشد مثلاً برخی مواقع ممکن است دندان دچار شکاف، ترک یا پوسیدگی‌های عمیق شود.

عفونت دندان ممکن است قبل از مراجعه به دندانپزشک یا بعد از مراجعه اتفاق بیفتد که شما باید سریعا برای پیدا کردن راهکاردارویی مناسب اقدام کنید. بهتر است در این مواقع از مصرف مواد غذایی با قند بالا پرهیز کنید، علاوه بر این، مواد غذایی سفت و خشک را نیز استفاده نکنید.

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های درمان عفونت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده از انواع داروهای تسکین دهنده مانند مسکن ها
  2. استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی و در مواردشدید آنتی بیوتیکهای تزریقی

البته در مواقعی که درد یا عفونت جدی است باید به پزشک متخصص جهت تجویز داروها مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از عفونت دندان

راه‌های ساده و موثری وجود دارد که اگر به آنها عمل کنید می‌توانید از ایجاد عفونت دندان پیشگیری نمایید، برای مثال استفاده از مواد شوینده مناسب حاوی فلوراید، استفاده از مسواک حداقل ۲ بار در روز و استفاده از نخ دندان می‌تواند از ایجاد علائم عفونت دندان و مشکلات خطرناک دهان و دندان را به حداقل برساند. در کنار موارد ذکر شده بهتر است از مواد قندی مصنوعی کمتر استفاده کنید، داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی میوه و سبزی باشند نیز می‌توانند علائم عفونت دندان و لثه را کاهش دهند. عدم استفاده از تنباکو و مشتقات آن و عدم کشیدن سیگار نیز می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت دندان نیز موثر باشد. دقت داشته باشید به طور همزمان از نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد شوک به دندان و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به عفونت دندان شود.

آنتی بیوتیک های موثر در عفونت دندان

معمولاً بهترین گزینه برای کاهش علائم عفونت دندان و رفع دندان دردهای شدید و پیشرفته، استفاده از آنتی بیوتیک است، در حال حاضر مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند در کمترین زمان و بدون ابجاد مشکل اقدام به برطرف کردن عفونت دندان شما کند از بهترین و موثرترین آنتی بیوتیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پنی سیلین
  • مترونیدازول
  • آموکسی سیلین
  • سفکسیم
  • آزیترومایسین
  • کلیندا مایسین

اگر به عفونت دندان مشکوک هستید بهتر است اقدام به مصرف آنتی بیوتیک‌ها زیر نظر دندانپزشک نمایید، معمولاً مصرف چند روزه آنها می‌تواند باعث برطرف شدن عفونت شده و سپس شما می‌توانید برای درمان هرچه سریع‌تر دندان خراب شده اقدام کنید.

جمع بندی

در برخی مواقع دلایلی مانند تجمع باکتری‌ها، آسیب و وارد شدن ضربه به دندان و عدم رعایت بهداشت سبب درگیر شدن عصب دندان می‌شود، در این مواقع علائم عفونت دندان بروز پیدا کرده و می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله ورم لثه، از بین رفتن تاج دندان و التهاب و تورم را برای افراد به وجود بیاورد. در صورت بروز هرگونه مشکل ذکر شده شما باید باید هرچه سریعتر نسبت به درمان آنها اقدام کنید. در مراحل اولیه عفونت دندان ممکن است درد خفیف و علائم اولیه سطحی به وجود بیایند که خطرناک به نظر نمی‌رسد ولی با پیشروی این مشکل و عدم اهمیت، امکان دارد مشکلات جدی تری مانند سرگیجه، حالت تهوع و درد گوش و گردن به وجود بیاید. در صورت ابتلا به موارد ذکر شده باید جهت درمان و پیشگیری، به یک پزشک ماهر و متخصص مراجعه کنید.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران یا حضور دو تن از اساتید متخصصین دانشگاهی و اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه و رتبه اول بورد تخصصی کشوری با کیفیت عالی و تعرفه مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی و عمومی دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. جهت رزرو نوبت جهت معاینه و درمان از طریق شماره تماس‌های زیر با همکاران ما ارتباط برقرار کنید.

برای دریافت خدمات دندان پزشکی با ما تماس بگیرید.

• علائم عفونت دندان پس از کشیدن چیست؟
  • علائم عفونت دندان  عصب کشی شده چیست؟
  • علائم عفونت دندان پر شده چیست؟