بلیچینگ دندان به چه صورت است؟

بلیچینگ

بلیچینگ دندان یکی از محبوب ترین تکنیک های زیبایی برای سفید کردن دندان، است. در این مقاله به این که فرآیند بلیچینگ دندان به چه صورت است میپردازیم.

 علل تغییر رنگ دندان

علل تغییر رنگ دندان عبارتند از: استفاده از قهوه یا تنباکو، آسیب به پالپ دندان، مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین یا سطوح بالای فلوراید در حین رشد دندان ها، خوردگی ناشی از پرکردگی های نقره، و از بین رفتن طبیعی مینای دندان با افزایش سن.

انواع روش های بلیچینگ

فرایند بلیچینگ دندان های حرفه ای با پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید انجام می شود،  بسته به هر مورد، دندانپزشک می تواند انتخاب کند که سفید کردن در کلینیک یا در خانه انجام دهد.

اگرچه بسیاری از تغییر رنگ هارا می توان با روش بلیچینگ با موفقیت از بین برد، بلیچینگ ممکن است برای افرادی که دندان های حساس یا ریشه در معرض دید دارند ناراحت کننده باشد. چندین تکنیک مختلف بلیچینگ در دسترس است.

بلیچینگ

آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی)

دندانپزشک شما دندان های شما را با محلول اسید ،اچ می کند و سپس یک عامل اکسید کننده روی مینای دندان قرار می دهد. دندان های شما برای تسریع روشن شدن در معرض نور شدید یا لیزر قرار می گیرند. معمولاً دو تا سه جلسه طول می کشد که هر جلسه حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد تا به رنگ دلخواه برسید. یک روش جدیدتر، به نام سفید کردن  قوی، از یک فرم بسیار متمرکز پراکسید هیدروژن به عنوان عامل روشن کننده استفاده می کند که می تواند تنها در یک جلسه نتیجه دهد. اما بلیچینگ موقتی است. دندان های شما در عرض یک تا سه سال دوباره تیره می شوند و ممکن است لازم باشد این روش را تکرار کنید.

بلیچینگ خانگی (با تجویز دندانپزشک)

دندانپزشک شما با مواد شیمیایی سفید کننده (پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن) یک محلول سفارشی می سازد. سپس با قرار دادن مواد شیمیایی سفید کننده درتری مخصوص و قرار دادن آن بر روی دندانها  برای دوره توصیه شده (بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت) هر روز به مدت یک یا دو هفته، در خانه دندان های خود را بلیچینگ میکنید.

بلیچینگ دندان های آسیب دیده از پالپ

هنگامی که پالپ مرده یا زخمی شود، دندان تیره می شود. برای اصلاح این مشکل، دندانپزشک شما می تواند در حین انجام درمان ریشه، محفظه پالپ را با یک ماده سفید کننده شستشو دهد. اگر لکه باقی ماند یا دندان پس از تکمیل کانال ریشه تیره شد، دندانپزشک شما می تواند محفظه پالپ را دوباره باز کند و با قرار دادن مواد سفید کننده در تاج دندانها به سفید کردن دندان کمک نماید. در عوض، دندانپزشک می تواند محفظه پالپ را با محلول سفید کننده پر کند و آن را با یک ماده پرکردگی موقت بپوشاند. در این حالت، پس از چند روز باید برای برداشتن سفید کننده و ترمیم دائمی دندان، اقدام نمایید.

کیت های سفید کننده بدون نسخه

این کیت ها بر اساس اصول مشابه محصولات حرفه ای عمل می کنند. شما برای سفید کردن دندانهای خود باید بر اساس بروشورکیت مربوطه اقدام نمایید..

بسیاری از مصرف کنندگان این روش بلیچینگ را انتخاب می کنند زیرا هزینه کمتری نسبت به سایر تکنیک ها دارد، اما نمی توان نتایج خوبی را تضمین کرد. بدون تشخیص حرفه ای، تعیین منبع تغییر رنگ و اثربخشی عامل سفید کننده دشوار است.

سوال های پرتکرار در باره ی فرایند بلیچینگ

چه زمانی استفاده از بلیچینگ توصیه نمی شود؟

اگرچه این یک درمان بسیار ایمن است، اما در موارد زیر توصیه نمی شود:

زنان باردار یا شیرده.

افرادی که دندان هایشان سالم نیست. به عنوان مثال با پوسیدگی یا هر مشکل دندانی شدید دیگر دارند.

افرادی که تحت درمان دندانپزشکی هستند. زمانی که تحت درمان دیگری هستیم، استفاده از سفید کننده معنی ندارد. توصیه می شود قبل از شروع دیگری یکی را تمام کنید.

بیمارانی که ترک هایی در مینای دندان دارند. اگرچه سفید کردن دندان به مینای دندان آسیب نمی رساند، اما اگر در شرایط نامناسبی باشد توصیه نمی شود.

آیا بلیچینگ برای دندان خطرناک است؟

این یک درمان ایمن، قابل اعتماد و موثر است. سفید کردن می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان شود، اما برگشت پذیر است و مدت کوتاهی پس از درمان ناپدید می شود. نتیجه سفید شدن، بین شش ماه تا یک سال باقی می ماند.

دوره نقاهت بعد از بلیچینگ دندان

بیلیچینگ دوره نقاهت ندارد و اگر میپرسید چقدر صبر کنید تا بعد از بلیچینگ غذا بخورید باید گفت بعد از سفید کردن دندان برای خوردن غذا لازم نیست صبر کنید. مانند بسیاری از روش هایی که توسط دندانپزشک انجام می شود، غذا خوردن بلافاصله پس از خروج از مطب ضرری ندارد.

بعد از سفید کردن دندان از چه خمیردندانی استفاده کنیم؟

پس از سفید کردن، دندان‌ها حساس‌تر شدند، بنابراین توصیه می‌شود از خمیردندانی استفاده شود که با مونوفلوورفسفات سدیم، سدیم فلوراید و پتاسیم ساخته شده اند که برای دندان های حساس مناسب ترند.

 

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

سعی کنید مرکبات مصرف نکنید، زیرا اسیدیته آنها می تواند روی مینای دندان شما تاثیر بگذارد. غذاهایی مانند گوجه فرنگی، هویج یا چغندر را در روزهای بعد از سفیدکردن ، می توانند دندان های شما را لکه دار کنند و سفیدی را از بین ببرند.

ماندگاری دندان های سفید بعد از سفید کردن چقدر است؟

اگرچه مدت زمان سفید ماندن از فردی به فرد دیگر بسیار متغیر است، تقریباً شش ماه تا سه سال ماندگاری دارد اما معمولاً برای  یک سال ثابت می ماند و کم کم اثر خود را از دست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان