فرق بین جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

فرق بین جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

جرمگیری تمیز کردن دندان شامل از بین بردن پلاک (لایه نرم و چسبنده از باکتری ها، غذا و بزاق) و رسوبات جرمی سخت است که در طول زمان روی دندان ها ایجاد شده است. دندان‌های شما به طور مداوم با بزاق حاوی کلسیم و سایر مواد در تماس هستند که به تقویت و محافظت از دندان‌های شما کمک می‌کنند. اگرچه این قطعاً مفید است، اما متأسفانه این امرمنجر به تجمع رسوبات کلسیم روی دندان‌ها می شود.جرم دندانی با گذشت زمان تقریباً مانند رسوبات آهکی در دندان شما ایجاد می شود. معمولاً هم رنگ دندان است و به راحتی می تواند به عنوان بخشی از دندان اشتباه گرفته شود، اما می تواند از قهوه ای تا سیاه نیز متفاوت باشد.

برای سفید نمودن و پاکسازی دندان ها از روش هایی از جمله بلیچینگ و جرم گیری استفاده میکنند که بسیار محبوب هستند. در این مقاله به این میپردازیم که فرق بین جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

اگر اجازه داده شود این جرم روی دندان‌ها جمع شود، متأسفانه شرایط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها در کنار لثه‌ها فراهم می‌کند. هدف از تمیز کردن و پولیش کردن دندان ها اساساً تمیز و صاف کردن سطوح دندان ها است تا باکتری ها نتوانند به آنها بچسبند و در نتیجه شانس بیشتری برای تمیز نگه داشتن دندان ها می باشد.

علت های شایع تغییر رنگ دندان چیست؟

تغییر رنگ دندان به دلیل لکه های نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد قهوه و شکلات، چای سبز … رخ میدهد. علاوه بر این، علل مختلفی مانند آسیب عصبی در اثر ضربه، تغییر رنگ به دلیل پوسیدگی یا درمان ریشه دندان، افزایش سن و مصرف آنتی بیوتیک یا فلوراید می تواند باعث تغییر رنگ دندانها شود.

جرم گیری دندان چیست؟

این روش توسط دندانپزشک و با استفاده از تجهیزات تخصصی انجام میشود.  بیماری لثه اغلب به دلیل تجمع باکتری های پلاک ایجاد می شود. ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر این مشکل شستن دندان ها دو بار در روز است. اما مهم نیست که چقدر با دقت دندان های خود را مسواک می زنید، همیشه قسمت هایی وجود دارد که تمیز کردن آنها دشوار است. باکتری های پلاک می توانند در این مکان ها جمع شوند و در نهایت معدنی شوند و رسوبات سختی به نام جرم ایجاد کنند که با مسواک زدن به تنهایی از بین بردن آنها دشوار است. اگر پلاک برداشته نشود، می تواند در اطراف دندان ها و زیر خط لثه ایجاد شود و باعث بیماری لثه شود.

چه زمانی باید جرمگیری دندان انجام شود؟

برای مراقبت از سلامت دندان و لثه توصیه می‌شود جرمگیری دندان حداقل یک بار در سال انجام شود البته در شرایطی این تایم متغیر است که باید با پزشک خود صحبت کنید.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

در این عمل درد زیادی را شما متوجه نمیشوید. اما ممکن است حس ناخوشایندی را حس کنید که معمولا یک بی‌حس‌کننده سبک در صورت حساس بودن شما در هنگام درمان در آن ناحیه استفاده میشود

بلیچینگ چیست؟

با گذشت تدریجی زمان تمایل به دندان های سفید در نتیجه علاقه به انجام بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) افزایش می یابد.

در سفید کردن دندان ها از انواع مختلفی از ترکیبات اکسید کننده به عنوان سفید کننده استفاده می شود. هنگامی که این مواد با آب ترکیب می شوند، اکسیژن خارج می شود و وارد منافذ ریز داخل دندان می شود و موادی را که باعث تغییر رنگ می شوند اکسید می کند و آنها را به مواد کوچک نامرئی تجزیه می کند و در نتیجه اثر سفید کنندگی ایجاد می کند.
با درمان سفید کردن دندان می توانید لبخندی درخشان تر را تجربه کنید.

فرق بین جرم گیری و بلیچینگ

برای افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان چه کار کنیم؟

با رعایت اقدامات احتیاطی ساده پس از سفید کردن دندان ها، می توانید دندان های سفید خود را برای مدت طولانی روشن نگه دارید.
درمان های دندانپزشکی مانند استفاده از نخ دندان، مسواک زدن صحیح دندان ها و جرم گیری منظم،استفاده از دهان شویه، می تواند به طولانی تر ماندن بلیچینگ دندان ها کمک کند. شما می توانید برای حفظ طولانی مدت آنها همچنین از مصرف مواد غذایی دارای لک زیاد مانند قهوه، چای و همچنین سیگار خودداری کنید و حدود ۳ سال دندان های سفید خود را حفظ کنید.
در مطب دندانپزشکی اغلب افرادی که برای سفید کردن دندان به مطب مراجعه می کنند، این سوال را می پرسند:

فرق بین جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

پاسخ به سوال فوق: فرق بین جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ به منظور سفید کردن دندان جهت زیبایی لبخند شما و بهبود اعتماد به نفستان انجام میشود،ولی جرم گیری به منظور از بین بردن باکتری و عفونت های سطح دندان و سلامت دندان و لثه انجام میشود و بر عکس بلیچینگ که خاصیت زیبایی داشت جرم گیری خاصیت درمانی دارد البته باعث روشن و درخشان شدن دندان هایتان تا حدودی میشود.

به طور کلی جرم گیری دندان شامل از بین بردن تجمعات مضر مانندجرم است و در این فرآیند لکه های روی دندان تا حدی از بین می رود. با این حال، این فرآیند یک فرآیند کامل سفید کردن دندان نیست. در فرآیند سفید کردن دندان ها یا همان روش بلیچینگ با استفاده از پولیش های مخصوص و به خصوص ، روشن شدن قابل توجهی در رنگ دندان مشاهده می شود. بنابراین، سفید کردن دندان و تمیز کردن دندان فرآیندهای کاملاً متفاوتی هستند. یکی از بین بردن جرم و لکه و دیگری روشن کردن رنگ دندان است.

جمع بندی

دندان ها که از نظر سلامت و زیبایی دندان اهمیت دارند، نقش اساسی در زندگی انسان دارند. داشتن دندان های تمیز، مرتب و سالم اولین قدم در تغذیه است. بنابراین، آگاهی دندانپزشکی باید از دوران نوزادی ایجاد شود. با این حال، مهم نیست که چقدر خوب از دندان ها مراقبت می شود، دندان ها هر از گاهی نیاز به تمیز کردن دارند. در عین حال، سفید کردن دندان به یک ضرورت زیبایی تبدیل شده است. بنابراین، در دنیای امروزی که علم پزشکی، شیمی و تکنولوژی در حال پیشرفت است، لازم است به مسائل سفید کردن دندان و تمیز کردن دندان از دیدگاه های مختلف پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان